Ive the iMan

Skrevet af

Redaktionen Kforum

905 artikler

57 indlæg

Han begyndte med at designe toiletter. Nu designer han alle Apples produkter. Navnet er Jonathan Ive. Han er nu det eneste bud på Steve Jobs efterfølger. I Apple kaldes han for sjov Chief Elegance Officer. Mens Senior Vice President of Apple Computer’s Industrial Design Group er den officielle titel. Han var manden, der sammen med Jobs vendte Apples nedtur til optur tilbage i 90’erne. Væk kom de grå Apple Computere, ingen gad eje, ind kom de gennemsigtige computere, der lignede farvestrålende bolsjer. Siden gentog han succesen med iMac, iPod og ikke mindst iPhonen. Men hvem er Ive, og hvad er hemmeligheden bag hans magiske design touch? Svaret er, at han finder inspiration, hvor ingen andre finder den. Vidste du for eksempel, at iPod’en er designet som en cigaretpakke for mennesker, der er afhængige af deres musik som rygere af deres cigaretter? Kforum tegner et portræt af det generte geni Ive the iMan.

Ive blev født i 1967 og voksede op i London. I dag bor han i San Francisco med Heather Ive. Han er far til et hold tvillingedrenge. Han arbejder i Apples HQ på Infinte Loop 1 i en tophemmelig afdeling, hvor fremtidens produkter udvikles.




Ive taler om design , men den berømte computere inspiret af en bordlampe i baggrunden.

Apples produkter skaber mani overalt på kloden. Steve Jobs har efter sigende en virkelighedsforstyrrende aura omkring sig selv. En magisk tiltrækning, som også Ive er i besiddelse af.

Alle Mac fans er vilde med ham. Mac-brugere over hele verden lovpriser Ive som en anden Messias. Når spørgsmålet falder på, hvem der skal efterfølge Jobs, er Ive den eneste svar. Se blot på denne lovprisning på MacRumors forummet:

”Ive is the Michaelangelo of our time, a master at his craft. His industrial design prowess will influence many different brands, for many, many years. His attention to simplistic detail is something that can't be overlooked. In a world full of bad design, and designers, he is at the top of the ID world!”

Ingen tvivl om, at han har skabt nogle banebrydende projekter. Ingen tvivl om, at han kommer til at tegne Apple i mange år frem. Lad os se nærmere på manden, der mere end nogen anden har gjort Apples Think Different til a different design that makes a difference.



Det var dette design, som kickstartede Ives karriere.
En computer, som lyser op blandt verdens grå kontormaskiner.


The Chief Elegance Officer har siden 1996 haft ansvaret for at gøre Apples produkter lækre og elegante. Det har han gjort second to none. Designerbaggrunden er en Bachelor of Arts og en doktorgrad fra Newcastle Polytechnic. Han kan desuden kalde sig Royal Designer for Industri af The Royal Society of Arts.

Priserne
Igennem hele Ives relativt korte karriere er designtalent blevet hædret med alverdens forskellige priser. Senest i maj 2008, hvor han modtog endnu to styks af ”The D & AD award”. En engelsk pris, der gives for kreativt og unikt design, der vil inspirere og sætte standarder verden over. En pris, som Jonathan Ive nu har modtaget i alt seks gange på mindre end ti år. Imponerende af en mand på blot 40.



Apples hvide hyggelige lampecomputer, hvis design er inspireret af en bordlampe


Hvem er mennesket bag talentet?

Ive er genert. Han er et privat menneske. Han stiller næsten aldrig op til interviews og vil helst operere i baggrunden, væk fra Steve Jobs rampelyset. Han taler i en afdæmpet tone og optræder med stoisk ro og underspillet engagement. Meget europæisk og stilfuld i en brølende kommerciel amerikansk verden. Ikke uden grund er han derfor blevet kåret som den mest betydningsfulde englænder i USA. Han er dog typen, som lader arbejdet tale for sig selv.

Som en Claire Beale fra The Independent skriver i et af de få interviews, han har givet: ”You'll find the same few scraps of information over and over: Jonathan is shy, he's modest, he's private.” Umiddelbart ikke et oplagt bud på en ny kultleder for Apple, men når man ser ham i interviews, skinner han alligevel igennem med sin helt personlige karisma. Som fx klippet, der blev vist i starten af artiklen. Og grunden til det er, at han virker oprigtig passioneret omkring produkterne og innovationen. Det handler om at designe det sublime. Det produkt, der binder funktionalitet sammen med den æstetiske oplevelse. Som han også siger i interviewet med Claire Beale:

"My goal is simply to try to make products that really are meaningful to people. Ultimately there is something motivating and inspiring in seeing someone using an Apple product and enjoying an Apple product."

Den opgave har han så løst som ingen andre. Som tak for hjælpen får Jonathan Ive den nette løn af £1 million om året, hvad der svarer til 8,8 millioner danske kroner. Hvad der dog ikke kan ses på hans påklædning. Han foretrækker en sort t-shirt og et par jeans, når han går på arbejde, som de andre i Apples top.

Jonathan Ive står bag blockbuster successer som iMac, PowerBook G4, MacBook Pro, iPod og iPhone. Fælles for alle produkterne er, at de lyser af Ives evne til at ramme tidsånden på en helt unik måde. Men hvordan finder han på sine ideer?

De fleste mener, Ives succes skyldes, at han ikke følger design-dagsordenen. Han skriver de nye regler, andre finder ud af, de skal følge året efter. Eksemplerne på genistreger er legio. Hemmeligheden er at finde inspiration et utraditionelt sted. Den originale slik-farvede iMac er inspireret af netop slik. Den transparente mus er inspireret af, hvordan en vanddråbe sidder på en flad overflade. En bordlampe inspirerede Ive til designet bag den foregående iMac. IPod’en er som beskrevet en cigaretpakke for dem, der er afhængige af musik i stedet for tobak. Moralen må være: Think as Ive. Think different design as a different inspiration.



En af de berømte Think Different plakater, som udtrykker Apples ånd.
En ånd, Ive har givet fysisk form.


Anekdoterne om Ive fra Apple

  • Som dreng skulle han altid skille ting ad. Til stor irritation for hans forældre, der fandt adskilte radioer og stereoanlæg rundt omkring.
  • Apple kendte igennem mange år ikke hans præcise fødselsdato.
  • Udover at designe Apple produkter er hans passion og hobby det om muligt endnu større designikon Aston Martin. Han kører en DB7, og hans oprindelige drøm var faktisk at designe biler. 
  • Har arbejdet for designfirmaet Tangerine, hvor han blandt andet har designet toiletter
  • Blandt venner kaldt Jony, og sammen med Steve Jobs bliver de to hjerner bag Apple kaldt  "The Steve & Jony Show".
  • Mange af Apples mest succesfulde produkter kommer fra ideer, der i første omgang blev tænkt, mens Ive og hans team spiste pizza i det lille køkken i designstudiet.
  • En afstemning i Macworld udnævnte for nylig Ives ansættelse i Apple som den sjette mest betydningsfulde begivenhed i virksomhedens historie overhovedet.
  • Avisen The Telegraph kårede for et par måneder siden de mest betydningsfulde englændere i USA. Ive toppede suverænt listen.
  • Han elsker at være hjemme og se fjernsyn. Særligt The Office har fanget hans interesse.

Mere information

Jony Ives egen hjemmeside

Beskrivelsen af Ive på Macs side

Tekst om Ive fra Fortune
og her en anden fra Fortune

Interview med Ive i The Independent

Artikel fra Wikipedia


Portræt af Ive fra Guardian


Stort portræt i Business Week


Bog om Ive

Sjove Mac gaver

Relaterede artikler

Lær af Steve Jobs - think different - Steve Jobs er det menneskelige symbol på teknologiøkonomien og en indædt tro på fremtiden teknologiske evangelium. Han e...
I LOVE ITUNES - Når man sidder og stirrer på Googles spraglede logo, er det svært at forestille sig at leve i en tid, hvor enhver inform...
Think Back. Think Mac. - Historien om Apple: Alle har i dag taget en bid af æblet. Apple er en verdensomspændende computervirksomhed, og Mac et v...
Apple – den forbudne frugt som superbrand - Diskursen om marketing og branding er til en hver tid fyldt med lange essays og kogebøger over, hvad man skal undgå, når...
Back in the box - I sin nye bog Get Back in The Box gør Douglas Rushkoff op med årtiers konsulenttricks. Slut med 'værdier' og overfladisk...
Web 2.0 = $ ? - Web 2.0 bliver større dag for dag. Det er sket i takt med, at en ny forretningsmodel er blevet tydeligere og tydeligere ...
IWoz - Før iPod, iPhones, iTunes og iMacs, før verden stod stille under Steve Jobs' keynotes i turtleneck, var der et andet App...
The No Asshole Rule - Virksomheder er fulde af røvhuller. Du kender dem alt for godt fra direktionsgangen, hjørnekontoret eller kantinen. Nu h...
De 100 mest værdifulde brands 2007 - Google stryger ind på førstepladsen efterfulgt af GE og Microsoft i BrandZ’ liste over de 100 stærkeste brands lige nu. ...
Vista wait - Alle lever med Microsoft. Ingen elsker Microsoft. Problemet er, at få kan identificere sig med et produkt, som er allema...
iBluff iMac - Du har lige købt den nyeste MacBook Pro. Du vil gerne virke mere ihip, end du er. Du vil gerne virke virkelig Pro. Frygt...
Bad Steve vs. Good Steve - I anledningen af den triste besked om Steve Jobs' død bringer vi denne diskussion og portræt af verdens mest beundrede C...
Dobbeltklik på en kult - Kan Apples værdier og tankesæt blive det nye årtusinds store religion? Kforum har bedt religionshistorikeren Joel Haviv ...
Lær at præsentere som Steve Jobs - Den karismatiske Apple-guru Steve Jobs er en sand mester til at iscenesætte sig selv. Siden han præsenterede den første ...
De 10 største løgne om innovation - Rækken af halleluja-opskrifter på innovation er endeløs. Innovation kan og skal redde verden, virksomheden og dit job. D...
Apple Tablet-tyranni - Den 27. januar vil Apple igen revolutionere verden. Den dag bliver sløret løftet for den nye og allerede sagnomspundne A...
Apples tyske kærlighed - Du elsker Apple. Apple elsker ikke dig. Apple elsker designeren Dieter Rams.
The iSpaceship - ’One ring to rule them all’. Et cirkelformet rumskib lander i Silicon Valley om lidt. Steve Jobs' forretning vokser vil...
iProfeten - Jobs' død har som hans produktlanceringer været planlagt ned til selv den mindste detalje. Den netop lancerede officiell...
iQuit - Apples livsstilsprodukter bliver samlet af selvmordstruede kinesere på Foxconn-fabrikkerne. The New York Times' seneste ...
One More Thing … Jony Ive the Crazy One? - Hvad sker der, når du lader en designer bestemme alt i din virksomhed? Det går galt? Du får et sandt kaos af alt for dyr...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 23. oktober kl. 12.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 23. oktober kl. 8.00

KOMMUNIKATIONSCHEF

Frist: 23. oktober
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.