Is the business of business the web 2.0 business?

Skrevet af

Redaktionen Kforum

922 artikler

57 indlæg

Sociale medier kan være gift for din virksomhed. Ingen siger det højt, men flere og flere har oplevet det. Solgt som strategi, brugt uden omtanke, tænkt uden bagtanker er det farligt. Meget farligt. Her en tiltrængt advarsel. Kast dig aldrig ud i det, medmindre du vil og kan betale prisen. Web 2.0 er ofte bad business. Alt for lidt forretning og al for megen snak. – Kforum har samlet de syv ondeste argumenter mod 2.0. Læs dem her, hvis du tør.

De sociale medier stjæler den arbejdstid, du betaler medarbejderne for
Gevinsten ved, at medarbejderne er på Facebook, er ikke-eksisterende eller meget mindre end gevinsten af, at de passer deres arbejde i din virksomhed. De sociale medier stjæler medarbejdernes dyrebare arbejdstid, hvilket betyder, at de stjæler dine penge. Det giver dyrere medarbejdere, som arbejder mindre. Det er dårligt for din forretning.

De sociale medier er blot kanaler og ren ideologi, men sælges som en strategi i sig selv
Web 2.0-teknologien og -taktikken sælges som en social strategi. Resultatet er en strategiløs implementering, hvor strategien de facto bliver teknologien som ideologi. Her mangler den strategiske, forretningsmæssige positionering af de teknologiske tilvalg og fravalg, hvad der betyder, at alle, lige meget hvem de er, og hvor de er, vil Samtalen med stort S. Det bliver det sociale for det sociales skyld. Nu er et marked ikke længere et marked, men en samtale. Et rent ideologisk imperativ. Intet kunne være mere forkert og ustrategisk. Et marked er en transaktion, der giver et udbytte til dig. Ikke alle skal altid samtale alle steder - slet ikke din virksomhed, den må gerne være lidt asocial.

De sociale medier er et højrisikabelt winner takes all game
Kun dem, som tiltrækker millioner af brugere, kan skabe en positiv spiral, hvor flere og flere tiltrækkes, fordi der er mere og mere at komme efter med milioner og atter millioner af brugere. Det betyder, at få aktører med millioner af brugere, såsom Facebook, vinder stort og stryger hele gevinsten. De øvrige taber alt. Sandsynligheden for at tabe stort er derfor stor. Ikke mindst for alle os uden for Silicon Valley. Det er derfor risikabelt at investere i sociale medier, ikke mindst fordi markedet er præget af overinvestering og dermed præget af et større udbud end efterspørgsel. Det er high risk og bad for business. Hold dig derfor væk.

De sociale medier bygger på en uattraktiv forretningsmodel
Kampen om opmærksomhed er stor, og mulighederne for at tjene penge små, så længe brugerne ikke vil betale for indhold eller socialitet på nettet. Samtidig er brugerne historisk troløse; direkte betalingsmodeller er ikke-eksisterende, mange af ydelserne tilbydes gratis eller næsten gratis; og konkurrenterne er bogstaveligt blot et klik væk. De sociale medier bygger derfor udelukkende på den økonomisk uattraktive eyeball-model, hvor man sælger eyeballs til potentielle annoncører, altså bannersalg. Det er en dårlig forretning for alle andre end to-tre giganter med mange millioner og atter millioner af sidevisninger. Selv for en virksomhed som Facebook er det rystende, hvor få penge de egentlig tjener på alle de millioner af mennesker og sidevisninger de har. De kan knap få det til at løbe rundt, og det er ganske tankevækkende, når de er de største. Det er derfor kun en promille af alle sociale medier, som er forretninger, der kan løbe rundt på bannersalg alene. Kun hvis du kan få sekundære forretningsmodeller i spil omkring netværket ud over bannersalget, kan du overleve. Det er næsten en umulig opgave, der tager tid og kræver omfattende investeringer. Igen en grund til at holde sig i skindet.

De sociale medier er mere snak end forretning
De sociale medier understøtter uden tvivl samtale og samarbejde. Hvad der kan komme ud af det forretningsmæssigt, er dog stadig et åbent spørgsmål. Det er meget svært at vide, om Facebook-grupper, virale kampagner osv. rent faktisk skaber forretning. Noget tyder for eksempel på, at konverteringen fra sociale medier til køb af online-produkter er beskeden.
Return on social engagement er ikke ordentlig return on investment. Desværre.

De sociale medier kan ikke skaleres
Med sociale medier kan du få små grupper af mennesker til at involvere sig dybt i dit nichemedie. De involverer sig i kraft af særinteresser. Denne særinteresse deles af få, og derfor er der et øvre loft for, hvor mange der vil lege med. Det betyder meget små brugergrupper, som det koster meget at tiltrække og fastholde. Resultatet er, at du ofte fra en kommerciel synsvinkel får alt for få brugere, som ikke desto mindre kræver meget af dit medie og de tekniske muligheder. Det er dyrt og ofte urentabelt på sigt. Du kommer til at bruge alt for mange penge på de få.

De sociale medier er en farlig hype
Når noget er hype, forsvinder den kritiske sans. Det betyder overinvestering, fejlinvestering, medløberi og mani. Samtidig sammenligner og spejler mange sig fejlagtigt i nogle få amerikanske succeshistorier om web 2.0. Succeshistorierne er dog globale undtagelser fra normen. De har derfor intet at gøre med en dansk webvirkelighed. Du er ikke Facebook, og du bliver det aldrig. Du skal ikke engang prøve.

For "the business of business is business, not the web 2.0-business".

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

23 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 30. april

Pressechef

Frist: 30. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.