IO Interactive - Opskrift på en spilsucces

Hvilken proces ligger bag udviklingen af et AAA-computer spil, der er så dyrt at producere at kun himmelråbende succes kan få produktionen til at løbe rundt. Er det ren anarki, eller findes der en opskrift, man kan følge slavisk. Thomas Howalt fra IO Interactive fortalte om, hvad man lægger vægt på i spiludviklingen, og hvordan man styrer 140 kreative spillegale personer, da Dansk IT her i foråret holdt konference om projektledelse.

IO Interactive lever af at få folk til at slå ihjel for sjov. Det har de gjort siden 1998, hvor syv spilleglade mennesker gik sammen og startede virksomheden IO Interactive. I dag består IO af 140 medarbejdere, som er samlet i A-pressens gamle bygning på Kalvebod Brygge. Her producerer de karakterbaserede PC og Konsolspil. De startede med at producere spillet med lejemorderen Hitman og for to år siden udvidede de med spillet Freedom Fighters. Én af personerne bag succesen er Thomas Howalt, som for nylig talte på Dansk ITs projektledelseskonference. Thomas Howalt er tidligere teaterinstruktør og kom desværre først til IO som projektleder for et år siden – desværre fordi - størstedelen af hans kolleger i dag er millionærer. IO blev nemlig opkøbt i sidste uge for 256 millioner af det amerikanske selskab Eidos.

Det handler ikke om modeller
Umiddelbart kan processen bag spiludvikling hos IO Interactive ligne så mange andre udviklingsprocesser – den starter med en idefase og slutter med et releaseparty. Men processen derimellem er ifølge Thomas Howalt på grænsen mellem struktur og den rene anarki. Når et spil skal udvikles, åbnes en kasse af projektledelses værktøjer, som man stjæler fra med arme og ben. Der er altså ingen kogebog at hente opskrifter i - ej heller en stringent plan at følge.

Og det er et helt bevidst valg. Spiludvikling er en kreativ proces som ikke kan styres ved at følge faste retningslinier. Hvis processen er for styret af en specifik fremgangsmåde er det ødelæggende for innovationen. Modeller og retningslinier kan ifølge Thomas Howalt dominere så meget, at det tager fokus væk fra mennesket bag processen. Derfor gælder det om at have et repertoire af modeller og fremgangsmåder, man kan dykke ned i og anvende efter behov.

Værktøjer og ledelse
Til trods for manglende modeller og retningslinier benytter IO dog en række værktøjer til at navigere processen. De starter med at udarbejde en grov planlægning i Excel. Ethvert spil har en drejebog, som alle involverede medarbejdere har adgang til. Og så er der alle fællesmøderne hvor man stikker hovederne sammen og ideudvikler. Men det er ikke altid, at man holder de store gruppemøder. Nogle medarbejdere har det bedst med små grupper, mens andre får en masse ud af at samles i større flokke og diskutere spillets finesser.

Det er ifølge Thomas Howalt helt afhængig af, hvilke type medarbejder man har med at gøre. Der er tilsyneladende stor forskel på spilprogrammørerne og karaktergrafikkerne. Kunsten for en leder er at finde en arbejdsmåde, begge grupper kan affinde sig med. Og en af måderne er, at de langt hen ad vejen får lov at bestemme selv. For Thomas Howalt ser ikke, at hans rolle som leder er at være en dominerende autoritet. Ledelsen er derimod en tjeneste, der skal være synlig, og som træffer beslutningerne med manden på gulvet.

Detaljer og anmeldelser afgør alt
Når man producerer karakterbaserede spil – spil hvis succes hviler på at hovedfiguren er realistisk - er detaljerne på figurerne det helt centrale. Der skal ikke være en finger at sætte på Hitman. Derfor skal udviklingsprocessen hele tiden være så åben, at der til hver en tid, er mulighed for lige at løfte spillet en ekstra tand – ikke mindst på grafikken. Og når den åbenhed skal eksistere processen igennem, kræver det, at folk ikke stiller sig på bagbenene hver gang nye ideer til bedre grafik dukker op. Det er en cyklisk proces at være spiludvikler i IO Interactive.
% er kvinder.

En anden helt afgørende faktor i spiludviklingen er markedsføring. IO Interactive arbejder tæt sammen med marketing-folkene, for det er dem, der ved, hvem målgruppen er, og hvad de vil have. For uden dem havde IO nok ikke tænkt på at gennemsnitsalderen på en spiller er 29 år og at hele 39
Når stilen, detaljerne og målgruppens behov er på plads, er der kun tilbage at vente på kritikkernes røst. På
metacritic.com kan Thomas Howalt hente anmeldelser på IO’s spil. Metacritic samler alle anmeldelser og udregner ud fra dem en score, som man ifølge Thomas Howalt kan regne sin omsætning nøje ud fra. Metacritic bliver på den måde et pejlemærke for spiludviklingens succes.

Det handler om mennesker
Hvis Thomas Howalt skal beskrive hemmeligheden bag succesfuld spiludvikling, kan det gøres med få ord – det handler om mennesker. I en kreativ proces er det altafgørende at have de rette personer i de rette omgivelser. Derfor arbejder man i IO med at skabe de rette værdier med fokus på det hele menneske. IO ønsker at skabe den gode spiral hvor det kreative rum, skaber kreative mennesker, der igen skaber kreativ produktion. Og her er det kreative rum organiseret sådan, at medarbejdere i IO hele tiden kan flytte rundt. Både hvad angår projekter, og hvor de fysisk er placeret. På den måde tager man hele tiden højde for, hvor det enkelte menneske passer bedst ind lige nu og her. Alt sammen for at undgå tvang og for at sørge for at IO’s medarbejdere hele tiden har den rette følelse, med det de laver.

Fremtiden med Eidos
Spørgsmålet er, om IO kan fortsætte den lidt løse udviklingsproces, hvor nogle medarbejdere får lov at holde fællesmøder og andre drikker cola for nedrullede gardiner mens ledelsen træffer beslutninger med manden på gulvet. For det er ikke just den ledelsesstil, amerikanske virksomheder er kendt for. Derfor mener Thomas Howalt da også, at der fremover er et stort stykke arbejde at gøre for at fastholde det gode arbejdsmiljø, med de gode mennesker der indtil i dag har skabt IO Interactive’s kæmpe succes.


Artiklen har tidligere været bragt i Dansk Its magasin Upgrade.
Læs mere om Dansk It her


Relaterede artikler

En totaloplevelse med Lego - Legokoncernen står overfor en omstrukturering af deres markedsføring.
Fremtidens film er computerspil - Hvad sker der med indholdet i det lille sorte husalter, når computer og tv smelter sammen og bliver til et medie med lev...
Den usynlige computer - skriftsprog fremfor alt - Denne artikel påpeger en række problemer ved de grafiske brugergrænseflader vi kender på computere i dag og foreslår til...
Level-design af Counter Strike - Speciale om computerspil af 1st-person-shooter-typen. Hvordan skabes de ideelle spille-niveauer, og hvilke kvalitetskrit...
Computerspillets fremtid - Fra Online-magasinet og spille-community’et “GameSpy”: to artikler om fremtiden for computerspil.
LEGO: Fra byggeklodser til bytes til byggeklodser - Efter et dramatisk ringe 2003 har Billunds verdensberømte legetøjsproducent drejet fokus tilbage på kerneproduktet bygge...
Skaldepander sælger computerspil - Når computerfolk mødes på den årlige Game Developer Conference, handler det om, hvordan man laver de forskellige teknisk...
Counter Strike Strikes Back - Engang blev det unge tv-medie beskyldt for at underminere værdierne. I dag giver tv uden skrupler sorteper videre til ny...
Blockbusted! Attraktion og spektakel i nye mega-film - Hvad har film som ´The Matrix Reloaded´(2003) og ’Mission: Impossible’ (1996), ’Armageddon’ (1998), ’Hannibal’ (2001) og...
Computer-spillet mod nye horisonter - Computerspillet har stadigvæk imageproblemer. Men bag diskussionen om vold og afhængighed gemmer der sig store oplevelse...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

44 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

Digital Content Bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 15. august

Projektleder

Frist: 10. august

Content Automation Manager

Frist: 19. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.