Intranet 2.0: Hype og realiteter

Er intranettet blevet 2.0? Både nej og ja. Nej, hvis man kigger på Web 2.0 teknologier som sociale tjenester og wikier. De er nærmest ikke-eksisterende på intranettet. Men ja, hvis man kigger mere isoleret på intranettet. Så ser man, at fx den digitale telefonbog bliver til en overordnet personportal. Og projekter administreres via netværksdannelser. Så intranettet er ikke 2.0 i web-forstand, men i høj grad i intranet-forstand.
Intranet 2.0 er en videreførelse eller oversættelse af begrebet Web 2.0, der beskriver fremkomsten af brugergenereret indhold og brugerstyret interaktivitet på internettet – fx i form af blogs, wikis og netværkstjenester.

Det er derfor besnærende at vurdere udbredelsen af Intranet 2.0 ved at lede efter de typiske Web 2.0 værktøjer internt i virksomheden. Hvilket giver et noget nedslående resultat.

For det eneste sted, hvor jeg p.t. ser en udbredt og forholdsvis succesfuld udbredelse af egentlige Web 2.0 værktøjer på intranettet, er i form af lederblogs.

Og udbredelsen af lederblogs er langt fra eksplosiv og entydig – for der er masser af lederblogs, der lever et meget kort liv, eller som kun i meget begrænset omfang formår at skabe dialog med medarbejderne.

Når det gælder brugen af et andet Web 2.0 værktøj – wikier – er det et endnu mere nedslående resultat, for udbredelsen er stadig så sporadisk og eksperimentel, at det endnu ikke kan beskrives som en generel tendens.

En udvikling trods alt
Der foregår dog en udvikling i retning af:
  • et intranet, hvor langt flere brugere end tidligere leverer indhold og skaber relationer til hinanden – uden forsinkende flaskehalse eller ’filtre’.
  • Et intranet, der bevæger sig fra at være et få-til-mange medie til at blive et mange-til-mange værktøj.
  • Et intranet, der bevæger sig i retning af en mere og mere forretningskritisk medarbejderportal, der understøtter videndeling og samarbejde på tværs af fysiske og organisatoriske strukturer.

Intranet 2.0 udmønter sig blot væsentligt anderledes end Web 2.0 – ganske som Intranet 1.0 har gjort og gør. Det sker, fordi:
  • Intranet 2.0 udvikler sig blandt en særlig gruppe af brugere, der indgår i en afgrænset og fælles organisatorisk enhed – og som samtidig indgår i et særligt indbyrdes hierarki og magtforhold. Der er således en række vigtige fællestræk mellem brugerne, som ikke eksisterer på det åbne internet – og der er en række forskelle, der heller ikke eksisterer på internettet.
  • Intranet 2.0 udvikler sig ud fra og i samspil med en lang række allerede eksisterende redskaber og kanaler – såvel digitale som fysiske. I et vist omfang vil medarbejderportalen kunne bygge videre på og give mere værdi til allerede eksisterende medier, men den vil også skulle erstatte og forandre eksisterende kanaler og samarbejdsrelationer – såvel digitale som fysiske.
  • Intranet 2.0 har nogle særlige forretningsmæssige mål og betingelser – afhængig af den enkelte virksomhed. En helt generel forskel fra internettet er, at det absolut ikke er et mål i sig selv, at medarbejderne bruger meget tid på eller bidrager med indhold på intranettet – det skal have en (forretningsmæssig) relevans og effekt.

Intranettet er 2.0 på egne præmisser

Så i stedet for at blive frustreret over, at (kopier af) Web 2.0 værktøjerne ikke breder sig eksplosivt på danske intranet, så er det langt mere frugtbart at vurdere fremkomsten af Intranet 2.0 på intranettets egne præmisser.

At det så giver sig udslag i nogle andre (digitale) løsninger end på det åbne internet, er kun naturligt – netop fordi brugerne, samarbejds- og kommunikationsværktøjerne og det forretningsmæssige rationale er så anderledes.
  • For når jeg ser den digitale telefonbog udvikle sig i retning af en ’personportal’, der indeholder medarbejdernes arbejdsopgaver, kompetencer og projektansvar – og samtidigt viser, om vedkommende er ledig – så er det et godt eksempel på, at medarbejderens viden og kompetencer sættes i spil, og at den direkte kontakt mellem viden(med)arbejdere understøttes.
  • Og når virksomhederne arbejder på at udvikle intranettet til en egentlig medarbejderportal, hvor indhold fra virksomhedens øvrige it-systemer synliggøres, så er det et eksempel på at udnytte og synliggøre allerede eksisterende (brugergenereret) indhold.
  • Og når virksomhederne sætter fokus på at understøtte kollegakontakt og netværksdannelse i forbindelse med projektsamarbejde, så kan det ses som en mere fagligt fokuseret version af de sociale netværkstjenester på internettet.
  • Og når adgang til indholdet generelt gøres mere åbent på tværs af organisatoriske strukturer, handler det netop om at undgå (organisatoriske) flaskehalse og unødvendige filtre.
  • Og når der arbejdes på generelt at decentralisere indholdsansvar og lette opdatering og vedligeholdelse af indhold, så er det også et udslag af den samme tendens.
  • Og når lederblogs har fået en sådan udbredelse internt, så er det, fordi indhold fra lige præcis dén bruger har en ganske særlig forretningsmæssig betydning for virksomheden – og fordi den bruger har en særlig interesse i at være synlig i virksomheden.

Og med den optik, vurderer jeg absolut ikke, at Intranet 2.0 er bagud i forhold til Web 2.0. Snarere tværtimod.

---
Læs mere i ekspertnotatet "Intranet anno 2008: Status og tendenser" (tilgængelig via Intracom).
---


I forbindelse med Kdagen den 21.10 vil Mads bl.a. vise og diskutere nogle konkrete eksempler på brugen af Intranet 2.0 værktøjer i danske virksomheder



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også