Interviewet med Steve Denning

”Jeg ville lave en opskriftsbog om, hvordan man laver storytelling …..”, sådan startede vores samtale med Steve Denning, da han for to uger siden besøgte Danmark til to seminarer for medlemmer af Børsens lederklub, og for at promovere hans nye bog ”Egern A/S” (eng. ”The Squirrel Inc.”). Vi mødte ham til et interview, og med os i tasken havde vi en sund skepsis: Hvorfor en ny bog om storytelling? Det blev et klassisk interview med en business forfatter, men også med en Denning med lidt mere kant end man tidligere har set.

Nye erfaringer med storytelling
Steve Denning har siden bogen ”The Springboard”, der udkom i 2000, været ude og hjælpe mange organisationer med at løse de forandringer eller problemer de havde. Erfaringer fra dette arbejde i ”marken” har Steve Denning anvendt i ”Egern A/S”. Bogen er derfor ikke teori, men et koncentrat af de erfaringer Denning har gjort sig. Men hvorfor en ny bog om storytelling? ”Jeg vil gerne gå et skridt op med den nye bog, tingene er kommet det længere de sidste par år. Jeg er blevet inspireret af alle de organisationer jeg har været i, og hvor folk ønsker og efterspørger at jeg arbejder videre med storytelling.” Hans erfaringer og de historier han har hørt er opdelt i syv historie genrer. ”Først var der en erkendelse og forståelse af at storytelling var vigtigt, og som jeg gerne ville have udbredt kendskabet af. Nu er det en identifikation på hvilken historie der er god til hvad. Dette er 2. step, hvor jeg præsenterer 6 andre måder at gøre det på.”

Fra 1 til 7 historie kategorier
Kategoriseringen er foretaget efter de situationer og problemer han har erfaret historierne har været gode til. Springboard historien, der er beskrevet i hans første bog, er den første genre, hvor en situation i nutiden eller fortiden fortælles til tilhøreren, som så kan fantasere videre om den. De seks øvrige er 1) historier til at få folk til at samarbejde, 2) historier der skal vise hvem man er, 3) historier der skal stoppe rygter i at sprede sig i organisationen, 4) historier der formidler værdier og deler viden, 5) historie der skaber handling og 6) historier der fortæller fremtidsvisioner.

Storytelling om storytelling
De syv kategorier er bundet sammen af en dyrefabel om virksomheden ”Egern A/S”, hvor ledelsen ikke kan se nødvendigheden af, at de skal ændre deres nuværende forretningsstrategi. En gruppe medarbejdere mødes i en bar, drikker sig fulde og fortæller historier om at bruge storytelling, for at overbevise ledelsen om at virksomheden godt kan reddes. Steve Denning karakteriserer selv bogen på denne måde: ”Det er en traditionel historie, der har spænding og både en god og dårlig slutning. Det er en historie der kan gå begge veje.”

Vi har hørt om mus og ost – hvorfor egern?
Steve Denning havde oprindeligt tænkt sig at lave en teoretisk grundbog med eksempler fra de virksomheder han har arbejdet med. Begrundelsen for at fravælge dette beskriver han som: ”Jeg startede med at skrive en standard grundbog med eksempler fra de virksomheder jeg havde arbejdet med. Der var 7 forskellige historier på 5 forskellige niveauer. Men jeg oplevede at folk efterspurgte en simplere måde at kommunikere på. De sagde når du tror på storytelling, hvorfor fortæller du os så ikke en historie.” Hvorfor historierne og bogen så kom til at handle om egern giver Steve Denning følgende forklaring på: ”Jeg satte mig ned og tænkte, hvordan kan jeg bedst beskrive de forskellige ligheder og forskelle mellem forskellige genrer af historier og deres brug i organisationer. Jeg bor i Washington D.C. hvor der lever mange egern i parkerne, og en dag slog det mig at dette lille dyr er et symbol på organisationers vej til forandring, i form af, at egern glemmer hvor de har gemt deres nødder, og de bruger lang tid og mange muligheder på at finde dem igen.” Egernet bliver således et symbol på de muligheder og viden der kan ligge i virksomheder, men som ikke bruges og udnyttes, de samler flittigt nødder, men når de skal bruges er de væk. Den opdigtede virksomhed Egern A/S forandrer sig fra at være en nøddenedgravende til en nøddeopbevarende organisation, og forandringen bliver historiens handling.

Tell it – don’t talk
Steve Denning kommer i Egern A/S bl.a. med bud på hvordan man trinvis opbygger en historie og hvordan man fortæller den rigtigt. Bagerst i bogen er der et skema hvor man kan se hvilken historie man skal bruge, for at opnå det givne mål, samt en referenceliste over yderligere litteratur på området. Steve Denning er i sin bog altså meget praktisk- og anvendelsesorienteret. Han fremhæver igen og igen: ”Storytelling er kun effektivt når man bruger det og ikke kun snakker om det.”

Seriøsitet savnes
Steve Denning slår også på, at han savner mere seriøsitet og relevant anvendelse af storytelling, og han er bange for at storytelling får et dårligt ry. Der er risiko for at konsulenter, der anvender storytelling bliver betragtet som virksomhedens ”alternative behandlere”.

Storytelling er ikke nok i sig selv. Det virker kun, hvis man bruger det i den rigtige kontekst, og ikke bruger det som ”corporate campfire”, som han kalder det. ”Folk der i ”business” sidder rundt om lejrbålet og fortæller historier giver storytelling et dårligt ry. Forhåbentligt forlader de business verdenen før eller senere. Det jeg snakker om er storytelling, der har et formål og som hjælper organisationer ud af en given situation eller problem.”
Man kan smile lidt over at Steve Denning savner mere seriøsitet hos de folk der anvender og praktiserer storytelling, når han selv skriver en forholdsvis poppet management bog i et lille kvadratisk tyndt format. Måske derfor er han relativt opmærksom på at forklare hvorfor bogen er opbygget som en dyrefabel med egern.

Why a new book? - Not all stories work
Steve Denning har været tilbage og kigge på de gamle filosoffer og værker om narratologi og det har givet mere tyngde bag ordene. Denning har tydeligt været igennem en læreproces og er med sin nye bog ”Egern” blevet mere skarp og nuanceret. Han gør det meget klart at historierne er kontekst afhængige og at man skal være bevidst om, hvilken historie der svarer til de hensigter man har med den. Denne udvikling hos Denning er befriende, da han tidligere kom lidt for nemt over spørgsmålet ”Why storytelling?, med svaret Nothing else worked.”

Hvor er storytelling på vej hen?
Om storytelling praktiseres om 10 år er Steve Denning ikke i tvivl om. ”Efterspørgslen efter storytelling vil blive ved. Organisationer vil stadig have problemer og skal igennem forandringer, så der vil altid være brug for metoder til at løse disse forandringer og problemer. Du har brug for bedre værktøjer og flere og flere vil være opmærksomme på at storytelling er et redskab, som alle andre management redskaber.” Han er meget overrasket over hvor hurtigt storytelling er blevet kendt og udbredt i Verden, og mener selvfølgelig at alle organisationer har brug for det.

Steve Denning har planer om at udgive en teoretisk håndbog til de ledere der ikke kan lide at læse fabler. Derved modsiger han sig selv og Egern A/S bogen, da han antyder at det ikke er nok at have en dyrefabel bog, hvis man som leder skal sætte sig ind i hvordan man praktiserer storytelling. Indtil videre må de dog nøjes med Egern A/S.





Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job