Internettets rolle i virksomheders kriser

Global rækkevidde, fri publicering og den lette tilgang til informationer af enhver art er egenskaber, der gør Internettet til en potentiel ”krise-generator” for virksomhederne. Omvendt betyder disse egenskaber også, at mediet kan repræsentere en trumf på hånden i forhold til discipliner som kriseledelse og krisekommunikation. Internettet har således potentiale til at spille rollen som både ven og fjende i relation til virksomheders kriser.

Denne dobbelttydige rolle er omdrejningspunktet for specialet, der omfatter en analyse og diskussion af Internettets potentiale for at skabe og forværre kriser samt for at indgå i virksomheders kriseledelse. Analysen baserer sig på et teoretisk fundament, hvor en belysning af det såkaldte risikosamfund danner grundlag for en alternativ definition på, hvad der kan siges at definere en krise i nutidens samfund. Resultatet af denne diskussion er, at kriser ikke udelukkende kan betragtes som uventede begivenheder. Kriser kan ligeledes være kulminationen af forudgående problemer eller konflikter og kan dermed være mulige at imødekomme. Dette kræver imidlertid en bredere tilgang til kriseledelse end den traditionelle såkaldte crash management-kriseledelse, hvorfor specialet inddrager discipliner som bl.a. issues management og relationship management som en del af kriseledelse.

Skabelse og forværring af kriser på Internettet
Relevansen af at inddrage disse discipliner understreges i belysningen af Internettets potentiale for at skabe og forværre kriser. Mediet har i høj grad potentiale for at øge risikoen for kriser, der opstår på baggrund af rygter og negative informationer om virksomhederne. Internettet repræsenterer bl.a. et velegnet forum for forbruger-aktivisme, hvor forbruger-websider og såkaldte protestwebsider kan udgøre kimen til, at kriser opstår eller forværres. Dette fremhæver vigtigheden af, at virksomhederne holder øje med holdninger og meninger eller decideret kritik på Internettet, der vedrører dem.

Internettet som kriseledelsesværktøj
Overvågning af Internettet er således ikke blot en mulighed, men snarere en nødvendighed. Skanning af nyhedsgrupper, diskussionsfora og relevante websider giver indsigt i, hvad forbrugere, konkurrenter eller interesseorganisationer siger om virksomhederne. Sidstnævnte har på den måde mulighed for at tage til genmæle over for eventuel kritik og dermed afværge potentielle kriser. Overvågning af Internettet kan desuden give indblik i interessenternes holdninger og værdier, hvilket kan give virksomhederne mulighed for at tilpasse sig deres krav og forventninger og således skabe bedre relationer til omverdenen.

Internettet har et tydeligt potentiale i alle aspekter af krisekommunikation. Hurtig og målrettet kommunikation, løbende opdatering og sammenhæng mellem intern og ekstern kommunikation er alle krav til effektiv krisekommunikation, som kan efterleves via Internettet. Den blotte eksistens af en krisewebside kan lette krisekommunikationen i kraft af de signaler, den sender om åbenhed og engagement. Internettet tilbyder endvidere virksomhederne en kombination af indholdsmæssig kontrol og kreativt spillerum, som gør det til et stærkt medie for imagegenoprettende kommunikation.

Specialets analyse og diskussion taler for et øget fokus på Internettet i relation til krisehåndtering. Mediets potentiale for at skabe og forværre kriser understreger vigtigheden af en skærpet overvågning. Derudover taler de muligheder, som Internettet tilbyder i forhold til stort set alle facetter af kriseledelse, for at mediet ikke kun betragtes som et alternativ til de traditionelle medier, men at det ligeledes anses for at repræsentere en styrke i relation til kriseledelse i nutidens komplekse risikosamfund.

Specialet kan downloades her.



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også