Internettet og den offentlige rekruttering

Skrevet af

Malene Lundahl
journalist

42 artikler

0 indlæg

Frederiksborg Amt inddrager som en af de første offentlige instanser internettet som rekrutteringsmedie.

At tænke internettet ind i en strategisk rekrutteringproces har hidtil kun været anvendt i private virksomheder. Men Frederiksborg Amt gør nu op med den tendens og sammentænker som en af de første offentlige instanser webben med de traditionelle dagbladsannoncer. I midten af januar havde amtet nemlig premiere på et nyt koncept for stillingsannoncer.

 

Kortere og bedre annoncer
"Hidtil har vores jobannoncer i de trykte medier været præget af meget tekst og et layout, der ikke skiller sig ud i forhold til andre annoncer inden for det offentlige. De nye annoncer skal være kortere, mere iøjnefaldende og modtagerorienterede", forklarer Lisbet Tuxen til Markedsføring nr. 2/2001. Hun er er projekt-koordinator på hele omstillingen af amtets job-kommunikation.

 

"Fidusen ved internettet er for os, at vi kan rykke en del af de informationer, som ellers har stået i de trykte annoncer, over på nettet. Internettet rummer fakta, mens annoncerne skal skabe opmærksomhed, og hvor vi gennem farver, fotos og mindre tekst vil søge bedre at skildre amtet som den spændende og veldrevede arbejdsplads, den er," siger hun.

 

Mængden af tekst i aviser og dagblade bliver altså reduceret til fordel for fotos og farver. Men fordi annoncerne fylder mindre, er budgettet for annonceringen den samme som før omlægningen.

 

Decentralt ansvar
"Problemet i forbindelse med jobannoncering har reelt ikke været at udvikle et nyt lay-out. Det store arbejde har ligget i at få organiseret indrykningen mere enkelt og rationelt. Det nemmeste ville være at have en central HR-afdeling, der stod for alt med rekruttering. Men amtet er meget decentralt i sit væsen, så derfor ligger ansvaret ude på de enkelte afdelinger", siger Lisbet Tuxen.

 

For at kompensere for den decentrale organisation har man udpeget en annonceansvarlig i hver afdeling (ca. 200 i alt), som får adgang til indrykningssystemet på internettet. Samtidig kan man fra amtets side nu målrettet uddanne de annonceansvarlige til at skrive bedre annoncetekster. Der er dog stadig et stykke vej, før alle medarbejdere er fortrolige med det nye koncept, indrømmer Lisbet Tuxen.

 

Kilde: Markedsføring nr. 2/2001

 

Relaterede artikler

At rekruttere i demografisk modvind - I 2007 vil der, for hver medarbejder, som træder ind på det amerikanske arbejdsmarked, være tre, som forlader det. I 201...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Analysechef

Frist: Hurtigst muligt

Sprogkonsulent

Frist: 4. oktober

Studentermedarbejder til SoMe

Frist: 18. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.