Hvad er en god film? Hvilken chokolade i en pose twist er bedst? Hvad er usability? Et generelt svar
på noget så mangfoldigt som bl.a. websites er nytteløst.
Artiklen forsøger at skabe nogle rammer ved at komme med et bud
på en genreinddeling af websites.
Fra modtager til
afsender
Det er et typisk afsenderperspektiv at arbejde med en ensartet målgruppe,
som man vil ramme. Men også målgruppen er trods mange fællestræk
mangfoldig, og der er tæt på uendelig antal brugssituationer.
Det gør sig især gældende i forbindelse med internettet,
hvor den traditionelle kommunikationsmodel Afsender - Budskab - Modtager
er død.
Ideelt set kan modtageren (brugeren) blive afsender ved at sende mails
og give ris og ros. Og modtagerne kan kommunikere indbyrdes, så
de fx i debatfora skaber et budskab, som afsenderen i den klassiske model
er uden indflydelse på.
Så hvis man vil indtænke modtageren
i sin internetstrategi og samtidig udvise ham/hende respekt som medproducent
af et dynamisk budskab, så var det måske en idé at
vende segmenteringen om og betragte sig selv som en potentiel modtager:
Hvilken "målgruppe" tilhører vores site? - forstået
som mål for en broget masse af brugere, der på et eller andet
tidspunkt vil få brug for information fra netop denne type sites.
Det centrale er, at man ikke udelukkende kommunikerer
ud fra et afsenderperspektiv. Man er midt i en vekselvirkning mellem afsender,
budskab og modtager. Og det er den foranderlige rolle, man bør
gøre sig bevidst, når det drejer sig om webkommunikation.
Man kan fx gøre sig overvejelser i retningen af: Hvilke svar på
potentielle spørgsmål fra brugerne kan vi tilbyde som website?
I denne kæde går sitet fra modtager af spørgsmål
til afsendere af svar.
Der ligger en stor udfordring i at måle
sig op i mod sine konkurrenter på nettet (benchmarking) i denne
optik. Det gælder ganske enkelt om at være det bedste site,
men vel at mærke inden for rammerne af den type sites (målgruppe),
som man tilhører. Hvis man ikke sætter sig disse rammer og
definerer sit site i forhold til den service, det indhold, den funktionalitet,
den interaktivitet osv., som man vil tilbyde, ja så giver det ingen
mening, at tale om at være bedst, herunder mest brugervenligt.
Det korte af det lange: Brugervenlighed er ikke
en absolut størrelse, men en relativ. Problemet er, at der i debatten
om, hvad brugervenlighed og informationsarkitektur m. m. er, mangler disse
relationer. Relationer der holder brugervenlighed op mod brugerrelevans.
For mig at se findes der fem typer websites.
Det er sites, der kort, overordnet og udelukkende deskriptivt kan kategoriseres
efter:
- Indhold
- Transaktioner
- Branding
- Service
- Underholdning
Indhold
Internettet har en uovertruffen evne til at sprede information verden
rundt på et øjeblik. Hvordan går det med valget i USA?
cnn.com!
Et oplagt eksempel er altså et nyhedssite - et site, man konsulterer
løbende for at få den seneste information om et givet emne.
Den vigtigste opgave for et indholdssite er at
sikre aktualitet og kvalitet i indholdet. Samtidig kræver det, at
man holder styr på "gammel" information. Disse opgaver
er også centrale for intranet og ekstranet, så medarbejdere
og kunder er opdateret med den seneste viden (Knowledge Management). Aktuel
og anvendelig indhold er altså to parametre, hvormed man kan karakterisere
det brugervenlige for denne type sites.
I min terminologi falder portaler ind under denne
genre. Selv om størstedelen af en given specialportals indhold
er links eller andre former for henvisning, ja så ændrer det
ikke på kravet om, at netop indholdet er aktuelt, relevant og brugbart.
Transaktioner
Et transaktionssite er kendetegnet ved, at der er mulighed for at lave
eller igangsætte mere eller mindre fysiske bevægelser typisk
efter modellen noget-for-noget. E-commerce, e-business, e-banking, dot-com…
Det skal naturligvis være let at anvende
et transaktionssite. Derfor skal sitet ikke alene være funktionelt
- det skal også være intuitivt. Transsaktionssites er i høj
grad interaktive sider, og de sætter per se brugeren i centrum.
Derfor bør man også lave løsningen efter en udviklet
forståelse af, at et website er en brugerflade. Dvs. man skal tilbyde
selvbetjening og customized service.
Et e-handelssite skal konkurrere med en fysisk
butik og givne konkurrenter på nettet. Enkelhed er for mig at se
den fælles parameter, som man bør spille på: Den ønskede
vare skal være let at finde, det skal være nemt at navigere
(putte i indkøbskurv osv.), og ikke mindst så skal det være
let at tjekke ud og betale. Man mister tålmodigheden, når
man skal gennem mere end 5 trin for at erhverve sin vare. Der skal kort
fortalt være en købsoplevelse, der slår både
fysiske og virtuelle konkurrenter.
Så fællesnævnere for brugervenlige
transaktionssites hedder: Flad struktur, intuitiv navigation og naturligvis
sikre betalingsformer.
Branding
Hvis et indholdssite er meget modtagerorienteret i og med tilrettelæggelsen
indholdet, så er et brandingsite typisk meget udtryksfuld og mere
afsenderorienteret.
Online branding adskiller sig fra andre former
for marketing (fx TV-spots) derved, at internettet kan dække hele
salgsforløbet fra reklame til salg (transaktion) til efterfølgende
support af det erhvervede produkt (service). Derfor er det ikke nok, at
promovere sin vare på traditionel vis. Brand'et må gøres
"levende" samtidig med, at der er overensstemmelse med markedsføring
i andre medier. Og der bør være en ensartet brugeroplevelse
på hele sitet - lige fra informationssøgning til kundesupport
- så man fornemmer, at man er i et "corporate univers".
Først da kan et varemærke blive et mærkevare.
Det central for et brandingsite er derfor genkendelighed
og konsistens mellem sitet og det, man siger og gør i andre medier:
Corporate branding forudsætter konsistent corporate kommunikation.
Her ligger der for mig at se en kæmpe udfordring
for webdesignere: Kunsten at forene brugervenlighed og æstetik (inden
alle får bredbånd), så sitet på en gang bliver
let at hente og levende og interessant at se på.
Service
Hvilket site er ikke et servicesite, kan man med rette spørge.
Internettes essens er netop at levere service til brugeren - oftest i
form af informationer. Rejseplanen.dk, degulesider.dk, jubii.dk er kardinaleksempler
på servicesites. Offentlig websider er (bør være) det
per se, men det kan også være en kommerciel virksomhed, for
intet transsaktionssite kan overleve uden god service!
Det vigtige for et servicesite er at skabe og
bevare relationer til brugerne i bred forstand. Det kan være kunder,
jobsøgere, pressen, investorer, medarbejdere, samarbejdspartnere
osv. Det er dem, der berettiger sitets eksistens, og man bør derfor
opbygge troværdighed, loyalitet og pålidelighed i "online
relationerne" til dem.
CRM (Customer Relationship Management) er et
naturligt "værktøj" til at skabe den bedst mulig
kommunikationssituation mellem virksomheden og brugeren. Men bør
man ikke også her tilpasse "værktøjet" til
det man arbejder med og tale om IRM: Internet Relationship Management
eller endnu bedre: Interactive Relationship Management? - som et konkret
værktøj i den brogede disciplin HCI (Human Computer Interaction),
der tager højde for, at man ikke længere blot kommunikerer
til, men med sine interessenter i et noget nær lige værdig
forhold i det virtuelle rum, hvor alle andre potentielt "lytter med".
Som eksempel på et allerede kendt, men
relativt uudnyttet IRM-værktøj kan man nævne community,
hvor kunder kan møde og hjælpe kunder. Dels aflaster det
anden servicevirksomhed (fx telefonopkald), dels får man en unik
mulighed for at følge med i brugernes adfærd og krav til
pågældende virksomhed.
Alle taler om B-t-B, men få har set potentialet i at observere C-t-C
og reagere prompte på C-t-B. Brugernes kritik er gratis rådgivning
til virksomheden, og den kan bruges konstruktivt, hvis man blot skaber
de rette muligheder for at interagere med skærmen. Det er ikke mindst
essentielt for den rene virtuelle virksomhed.
Underholdning
Med underholdningssites tænker jeg fx på quizpeople.dk, der
er et rendyrket underholdningssite. Men ofte er underholdningssites subsites,
hvor man kan lade sig underholde med fx små spil.
Og eftersom det går op for flere og flere,
at internettet faktisk er et interaktivt multimedie, ja så kommer
der nok flere eksempler på, at bl.a. branding og kundeservice bliver
underholdende - som når tryg.dk giver mulighed for at opbygge sit
eget virtuelle hjem og derefter beregne den optimale flugtvej. Denne form
for "infotaintment" vil højest sandsynligt vokse.
Blandingssites
Grænserne mellem de fem forskellige sites er bevidst trukket markant
op for at give input til, hvilken strategisk tilgang man kan/bør
vælge, hvis man vil definere sig selv som site mhp. at involvere
bestemte brugere. Differentieringen er kunstig, da der er mange flydende
overgange og integrationsmuligheder:
Et site, der leverer et uovertruffen content
(indholdssites), kan i kraft af netop et godt indhold glide over og blive
et brandingsites. Når man således reklamerer for sin service
eller sit produkt via saglig information, kan man tale om "infomercial".
NetDoktor.dk kunne være et eksempel, hvor indholdet så at
sige "brander" sitet og virksomheden. På samme måde
kan et site, der servicerer sine kunder tilfredsstillende blive en form
for branding-indholdssite, som fx jubii.dk. Og et brandingsites kan afhængig
af, hvad man vil udtrykke, og hvem man vil ramme, fx blive et underholdningsite,
som fx cocacola.com eller lego.com.
Selv om et site har flere elementer og i mange
tilfælde bør have det, så er det forholdsvist let at
afgøre om et site overvejende er det ene eller det andet. Og det
er denne tendens, der her gør en side kvalificeret til en genrebetegnelse
og dermed sætter nogle rammer for, hvad der er "god" brugervenlighed,
funktionalitet, informationsarkitektur, design osv…
Det betyder også, at et brugervenligt website
ikke nødvendigvis er fuldstændig afholden over for grafik,
billeder og andet visuel æstetik. Der kan være nyttig information
i et grafisk element, som måske tager en smule længere tid
at hente, men som afkodes og genkendes desto hurtigere end et tekstafsnit.
Og jeg vil mene - i modsætning til visse hardcore usabilitykonsulenter
- at flot design meget vel kan give brugeren lyst til at udforske indholdet
og gå i dybden med informationen på sitet: Som alle andre
steder, så har udseendet betydning.
Den største udfordring for informationsdesignere
ligger i at få æstetikken og brugervenligheden til at smelte
sammen, så det kort fortalt er nemt og smukt at bevæge sig
på nettet. Og så handler det i bund og grund om at finde ud
af, hvem man er som site, for det er brugerne, der vælger sitet
ikke omvendt.
Hvem vil vi være blandt alle de andre,
hvilke relationer skal vi pleje og udvikle, og hvilke funktionaliteter
må vi derfor integrere i vores site? Hvilken brugerrelevans eller
enestående "nytteværdi" kan vi tilbyde?