Internet-memer og viral humor
X is now a meme

Skrevet af

Lars Konzack
Lektor

16 artikler

82 indlæg

Internet-memer er den nye globale, lynhurtige og indforståede folklore. Det er sjovt, det er frækt, det er sukkersødt, det er klamt, det er oprørsk, og det er lige nu på vej til en af dine digitale enheder. Her kommer en analyse af fænomenet.
Satiriske småbilleder og humoristiske, kultagtige videoklip, der spredes viralt, er de moderne memer. Her en parodi på managementkulturens selvhøjtidelige motivations-plakater
 
Begrebet mem stammer fra Richard Dawkins, der i sin kontroversielle bog The Selfish Gene fra 1976 beskriver et mem som gentagelige mindstedele af værdier lige fra fortællinger og sange til sport og mode. Nogle er mere overlevelsesdygtige end andre. Jeg definerer et internet-mem som et tema, der spredes viralt gennem internettet. Temaet undergår ofte mange variationer (mash-ups) og består af lyd, billede, filmklip, spil eller skreven tekst – gerne som en kombination af to eller flere modaliteter. Ydermere kan temaet være forbundet til en enkelt af disse modaliteter, men behøver det ikke og kan under alle omstændigheder omdannes til nye typer modaliteter.
 
I et forsøg på at finde frem til, hvad et internet-mem ikke er, er det blevet almindeligt at pege på, at Milhouse fra tv-serien The Simpsons ikke i sig selv er et internet-mem. Det paradoksale er, at Milhouse Is Not A Meme af samme grund er gået hen og blevet et internet-mem.
 
Meta som mem – om figuren Milhouse fra tv-serien The Simpsons
 
En anden diskussion er de såkaldte forcerede internet-memer, hvor nogle forsøger at bringe et bestemt billede eller catchphrase på banen, så andre skal kopiere det og bringe det videre. Den adfærd bliver anset for at være irriterende og ødelægger det sjove ved den fælles leg med symboler.
 
Mere meta, her vendt mod dem, der vil fremtvinge mem-udbredelse gennem villet, stupid gentagelse
 
Det går hurtigt, og det minder ikke særlig meget om folklore
Ifølge Cole Stryker gennemlever et internet-mem en livscyklus. Ikke alle internet-memer oplever nøjagtig den samme livscyklus, men generelt tegner der sig et billede, hvor memet først bliver født, så opdaget, aggregerer til andre dele af internettet, spreder sig fra gruppe til gruppe, bliver opsnappet på en blog for derefter at nå ud til mainstream og bliver kommercialiseret, før det til sidst dør ud (Stryker, 2011). Man regner 4-5 år for at være et gammelt mem. Men allerede efter ganske kort tid kan nyhedens interesse være svundet ind. Det afhænger imidlertid af, hvilke sociale cirkler man indgår i på internettet. Nogle er first movers og følger alt det nye på 4chan, reddit, damnlol og cheezburger, mens for andre er det blot noget, der kommer dumpende via e-mail, eller som de tilfældigvis falder over via Facebook eller Twitter – eller kun ser, fordi det bliver vist på fjernsynet. Den første gruppe er internet savvy, mens den anden gruppe halter bagefter på det her område.
 
I en lidt naiv tolkning kan man sammenligne internet-memer med folklore. Men mens folklore typisk bygger på mundtlig spredning over lang tid, opstår internet-memer i internettets skriftmedie. De mange mash-ups er en bevidst leg med mediets muligheder, og spredningen er ikke langsom og lokal, men lynhurtigt globalt. I visse tilfælde kræver det særlige kulturelle forudsætninger opbygget gennem længere tid at forstå, hvad internet-memer rent faktisk kommunikerer.
 
Et eksempel på dette er Hansen vs. Pedobear, der er en kombination af flere internet-memer og viden fra nørdkulturen. Som man kan se er det sat i en demotivational poster. Bare til at begynde med skal man vide, at Chris Hansen har haft et populært tv-program How to catch a predator, hvor han afslører pædofile på tv. Man skal vide, at bjørnen er pedobear, der på 4chan er blevet symbolet på pædofile. Endvidere er deres rustninger hentet fra figurkrigsspillet Warhammer 40k. Især det sidste er en viden, der netop er spredt skriftligt og ikke mundtligt og derfor på ingen måde sammenlignelig med folklore.
 
Et kulturelt mash-up (sammenblanding) er meget meme-agtigt. Her integration af et tv-program om pædofile og et krigsspil, der ellers intet har med hinanden at gøre
 
What has been seen cannot be unseen
Men der er absolut også internet-memer, hvor vi alle kan være med, hvis vi tør. Et sådant internet-mem er 2 Girls 1 Cup. Uden at gå i detaljer er det fra en frastødende trailer for en brasiliansk fetich-film. Internet-memet går dog ikke ud på at vise selve filmklippet, men at optage videoklip af folks reaktioner på at se filmklippet og dele ud af den oplevelse. En måde at gøre det på er at anvende en Image Macro og så tilføje tekst til billedet.
 
Mem som bunden opgave: Hvor reagerer folk på en bestemt, frastødende film
 
Et andet eksempel på et grænseoverskridende internet-mem er Goatse. Det er oprindeligt et chok-site, der viser et billede af en mand, der spreder ballerne, så man kan se numsehullet. Denne bizarre form for humor, der bryder tabuer, er netop der, hvor internet-mediet kan gå længere, end man normalt får lov til at gøre i tv-mediet, der er underlagt en række censur-konventioner, hvad enten det er ydre censur eller selvcensur.
 
Sådan ser man ud, når man ser dybt ind i røvhullet på en mand...
 
På den måde er internettet med til at udvikle vores grænser for, hvad vi kan acceptere. Det handler ikke længere bare om homoseksuelle ægteskaber, som de fleste i dag accepterer. Nej, vi bliver udfordret på, hvor langt vores personlige grænser kan række, men når det er sagt, er det ikke en sendeflade ligesom på fjernsyn. Man kan bare vælge at se andre sider på internettet. Forargelse er malplaceret.
 
I den anden ende af spektret har vi lolcats. Små søde katte, der er nuttede og elskelige eller kawaii, som det hedder på japansk. Det er bedårende katte, der taler barnligt engelsk. Den mest berømte er I Can Has Cheezburger, men det er langt fra den bedste. Der findes et utal af variationer, og nogle har endda formået at blive et internet-mem i sig selv som eksempelvis Ceiling Cat, der kigger ned gennem et hul i loftet som i denne Image Macro:
 
Den store globale nuttetheds-konkurrence
 
Et andet nuttet internet-fænomen er tv-serien My Little Pony: Friendship is Magic, der var lavet for tween-piger, men stik imod alle forventninger fik en fanbase, der ikke blot bestod af piger, men også mænd i alderen 15 til 25 år – en brugergruppe kaldet bronies. Det blev et internet-mem at fremstille og vise billeder af ponyer, der sagde søde ting – omend der også var en tendens til stærkt seksualiserede ponyer inspireret af japansk manga-tegnestil.
 
Det nuttede med en japansk kant af seksuel manga
 
Your argument is invalid
Internet-memer er nok mest kendt for deres crazy humor. Et lidt anderledes eksempel er fra 2009, hvor en T-shirt pludselig blev et internet-mem. På Amazon kunne man købe en sort T-shirt med tre ulvehoveder, der hylede mod en fuldmåne. T-shirten solgte som alle andre typer af den slags power animal-T-shirts, indtil en dag hvor der på Amazons hjemmeside blev skrevet en falsk anmeldelse af produktet, der gik ud på, at en lidt kikset fyr havde fået fat i den T-shirt, og efterfølgende var alle piger blevet vilde med ham. Denne ironiske kommentar fik andre til at lave lignende anmeldelser på Amazon. Der blev fremstillet billeder af kendte mennesker, der havde denne T-shirt på, og der kom også en musikvideo. Efterfølgende steg salget af T-shirten fra to-tre om dagen til 10 i timen.
 
Bad taste T-shirt bliver globalt hit grundet memer
 
Genopdagelsen af Rick Astleys corny 1980'er-hit ”Never gonna give you up” førte til internet-fænomenet rickroll, der gik ud på at drille ved at sende musikvideoen til folk. Når de hørte sangen var de blevet rickroll’d. I forhold til meget andet på internettet var det en mild form for drilleri. Det førte til, at radiostationerne begyndte at spille Rick Astley igen. De var dog ikke klar over, at det var som en ironisk kommentar til old media, og som en practical joke, hvor alle lytterne blev rickroll’d på en gang. Endelig lykkedes det at få sangen stemt ind som Best Act Ever til MTV Europe Award 2008.
 
Ironisk revival for corny 1980'er-hit, som radiostationerne skyndsomt tager op – og skyder sig selv i foden med
 
Anderledes gik det for Rebecca Black, der i 2011 blev kendt for sin intetsigende og overdrevent autotunede sang "Friday". På rekordtid blev det den mest sete video på YouTube, men også den mest forhadte. Hun blev latterliggjort, fordi hun ifølge sangteksten ikke kunne finde ud af, hvor hun skulle sidde i en bil og opremsede ugedage. Forhåbentlig fik hun noget ud af sin berømmelse, da hun senere samme år spillede sig selv i Katy Perrys musikvideo Last Friday Night (T. G. I. F.).
 
Latterliggørelse af populær sang om, hvilket (bil)sæde, man skal vælge
 
Umiddelbart virker alt dette som tilfældige semiotiske nedslag uden mening eller mål. Men de peger på et mønster, nemlig at internettet ikke blot er en passiv masse af bruger-genereret indhold, men en masse, der, når den sætter i bevægelse, kan sætte sin egen dagsorden, hvor de gamle massemedier blot følger med i stedet for at være dem, der sætter retning og hastighed.  
 
They told me I could become anything I wanted
Internet-memer har affødt en ny tegneseriestil nemlig ragecomics, hvor arketypiske karakterer – de såkaldte ragefaces – udtrykker en bestemt sindstilstand. Det begynder almindeligvis med, at vi bliver præsenteret for en person i en livssituation, hvor der er et eller andet, der går vedkommende på, og så skifter sidste billede til den arketypiske karakter, der udtrykker denne sindstilstand. Selvom personen slet ikke ligner de foregående, er der ikke tale om en ny introduceret person, men sådan som hovedpersonen føler sig indvendig. Her er det brugt som politisk kommentar:
 
Ragecomics – sindstilstandenes memer. Her raseri over internetlovgivning
 
Der findes en række af disse arketypiske karakterer, der hver har deres sindstilstand. Hver af dem er givet et navn eller titel ud fra deres funktion fx Derp, Derpina, Challenge Accepted, Forever alone, Okay Guy, F*ck Yea, Feel Like a Sir, Me Gusta etc. I mange tilfælde er hovedrollen i begyndelsen af tegneserien Derp eller Derpina. De kan så møde de andre rage comics-arketyper eller selv blive til dem for at udtrykke en bestemt sindstilstand, som det fremgår af denne sjofle vittighed:
 
Jegets masker skifter som i et klassisk eller psykoanalytisk drama
 
Manden i billedstriben foroven er den samme person, selvom han skifter udtryk i hver af de fire rammer, og pigerne i tredje ramme er det samme, som de foregående to piger, men her blevet til de kvindelige udgaver af Are You Serious Face. På den måde minder det lidt om en slags commedia dell'arte bortset fra, at karaktererne skifter roller undervejs, som var det en visuel fremstilling af de jungianske arketyper, hvor jeget skifter maske.
 
Et andet eksempel på samtidskommentarer er en filmsekvens fra den tyske film Der Untergang (2004). Her sidder Adolf Hitler omgivet af sin stab og får dårligt nyt, hvorefter han skælder ud over krigens gang. Dette filmklip bliver så lavet med falske undertekster, der viser, hvordan Hitler skælder ud over noget helt andet – alt muligt andet. Herhjemme i Danmark er den blevet brugt til at vise Hitler skælde ud over, at han ikke er blevet inviteret til Pia Kjærsgaards fødselsdag. Klippet er også blevet anvendt til at kommentere, at Lars von Trier blev smidt ud af Cannes på grund af en misforståelse om, at det kunne fremstå, som om han sympatiserede med Hitler i sin førerbunker. Derfor var det jo oplagt at se Hitlers reaktion på, at Lars von Trier blev forvist fra Cannes.
 
En populær, global meme-øvelse: nye undertekster til filmklip fra Der Untergang. Her Hitlers vrede over Lars von Triers udvisning fra Cannes-festivalen
 
Med udviklingen af en ny selvstændighed i internet-gruppen Anonymous er internet-memer også i stigende grad blevet udtryk for politiske statements end blot sjov og ballade på internettet. Faktisk går det op i en højere enhed, når Anonymous kæmper for ytrings- og informationsfrihed og udtrykker det bramfrit gennem internet-memer, er internet-memerne jo netop også et udtryk for retten til at udtrykke sig bramfrit på internettet. Men en kamp for ytrings- og informationsfrihed er også en kamp for demokratiet, hvilket har gjort Anonymous populær.
 
Det er et opgør med forældede copyright-regler, der passede til den gamle medieverden – især fra bogtrykkerkunstens tidsalder, men det blev allerede et problem med kassettebånd og videobånd i 1980'erne. I lige så høj grad er det dog også et opgør med de pænhedsnormer, der hører fjernsynskulturen til. På internettet, hvor man ikke på samme måde forventes at broadcaste til alle, er der blevet mere rum til, at der kan være områder såsom 4chan og reddit, hvor man kan udtrykke sig mere frit. Denne kamp for et frit internet kom til udtryk i februar 2012, hvor unge mennesker gik på gaden og demonstrerede deres utilfredshed med ACTA, men det interessante er, at de tog symbolsproget fra internet-memer med sig, så det ikke blot gik hen og blev en gentagelse af noget, vi har set før. De unge har fået deres eget symbolsprog fra internettet, som det ses i denne video fra YouTube.
 
Protest mod ACTA-loven i subkulturelt symbolsprog
 
Memen bygger ofte på en formular
Fra et medieteoretisk synspunkt er det i sig selv spændende, hvordan de her internet-memer opstår, udvikler sig, og hvordan de kommunikerer. Ved at kigge på formen kan vi opdage, at der er mønstre, der gentages. Helt grundlæggende baserer internet-memer sig på ofte på en formular. Denne formular kan fx være en Demotivational Poster, Rage Comic eller Image Macro, hvor man lægger tekst over et billede. En særlig variant af Image Macro er de såkaldte Animal Advice, der begyndte med Advice Dog, men sidenhen er der kommet flere dyr til. De er bygget over en skabelon, hvor der er en tekst foroven og en punchline forneden, et billede af dyret i midten og et centreret farvemønster i baggrunden.
 
Fast formular: Oplysnings-hunden
 
De fleste kan finde ud af at lave den slags ved at bruge PhotoShop eller tegneprogram, men skulle det være et problem, så findes der internet-services i form af meme-generators, der understøtter skabelsen af internet-memer. Formularerne er internet-memer i sig selv.
 
Endelig er det en fordel at kende til Oh Exploitables. Det er billeder, der er gjort klar af andre til at blive brugt som internet-meme eller billeder, der bare beder om at blive misbrugt som internet-meme. Et eksempel på dette er fra filmen The Social Network, hvor Mark Zuckerberg får et stykke papir. Der står ikke noget på papiret, så det er blot op til kreativiteten, hvad der skal stå.
 
Tilbud til meme-kreativitet: Hvad skal der stå i brevet til Mark Zuckerberg?
 
Du kan ligesom alle andre sammen lege med på den her æstetik og med de her kulturformer. Men i den proces bliver du også forandret og begynder langsomt, men sikkert at forstå de kulturelle koder og den nørdede humor, indtil du pludselig en dag spejler dig selv i computerskærmen og ser, at du selv er blevet en del af denne internet-kultur. Du ved, at X nu er det nye internet-mem.
 
---
 
Læs mere
    Davison, P. (2012). The Language of internet Memes. In M. Mandiberg, The Social Media Reader (pp. 120-36). New York: New York University Press.
  • Stryker, C. (2011). Epic Win for Anonymous: How 4chan's Army Conquered the Web. New York/London: The Overlook Press/Gerald Duckworth Publisher Ltd.
  • http://knowyourmeme.com
 
 

Relaterede artikler

Undskyld, men må vi remixe dit indhold? - Nutidens brugere vil dele, genfortolke, sammensætte, omforme og digte videre på dit indhold ofte uden respekt for dets o...
Er du #sociopat? - Offensive meme-trenden eller "det er bare for sjov, og jeg har ret til at have min egen form for humor" er på sit højest...
Her er 10 facts om Reddit, du bør kende - Reddit kalder sig ”forsiden af internettet”, og det kan de gøre med god grund. Men ved første øjekast er Reddit uoversku...

Giv din stemme

7 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Webredaktør

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Communications Intern

Frist: As soon as possible

Erfaren kommunikationsrådgiver med videoprofil

Frist: 19. august kl. 12.00

Communications specialist

Frist: Løbende
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.