Intern kommunikationsballade fortsætter på TV2-Lorry

Krisekommunikation der ikke virker
af Niels Bjørn

TV2's regionalstation Lorry har offentliggjort, at der skal fyres 7 medarbejdere fra stationen. Først havde ledelsen beregnet 13-14 afskedigelser, men efter en forhandling med medarbejderne blev antallet skåret ned til syv. Dermed er der kun 16 uddannede journalister tilbage på stationen, foruden 12 journalistpraktikanter.

 

Sparerunden kommer på et tidspunkt, hvor støvet endnu ikke havde lagt sig efter en hård strid, ledelse og medarbejdere imellem. Det var en strid, der blev udløst efter at medarbejderne gennem en længere periode følte sig ignoreret og generelt dårligt behandlet af ledelsen. Arbejdsklimaet på tv-stationen blev anspændt, og hver gang medarbejderne forsøgte at rejse problemet overfor ledelsen, blev de blankt afvist. Ledelsen nægtede, at der eksisterede samarbejdsproblemer.

 

Som et drastisk skridt fik medarbejderne derfor lavet en hvidbog om det dårlige arbejdsklima på stationen for at råbe ledelsen op. Men hvidbogen gjorde i stedet stationens leder Dan Tschernia så rasende, at han truede med advokat, hvis ikke hvidbogen blev trukket tilbage. Det blev den derfor. Men med det kompromis, at stationen hyrede en ekstern konsulent, som skulle undersøge kommunikationsproblemerne på Lorry og lave en vurderingsrapport.

 

Konsulenten - en procespsykolog - blev hyret, men den rapport, som hun var ved at udarbejde, er netop blevet stoppet af Dan Tschernia.

 

Nu skændes ledelsen åbenlyst med medarbejderne. I en artikel i fagbladet Journalisten fyger gensidige beskyldninger frem og tilbage mod navngivne medarbejdere og ledere, så ingen længere kan være i tvivl om, at kommunikationsvejene på TV2-Lorry nu er gået fuldstændig i smadder.

 

I stedet for konstruktiv dialog og problemløsning er der blevet trukket pigtråd mellem ledelse og medarbejderstab, og en bivirkning ved konflikten blev blandt andet, at flere medarbejdere udviklede skrøbelig hud og ikke sjældent brød sammen overfor kollegerne.

 

At der nu er foretaget endnu en fyringsrunde på TV2-Lorry så kort tid efter balladen om hvidbogen, viser ikke nødvendigvis noget om ledelsens kompetence som købmænd. Det er muligvis en rigtig eller nødvendig disponering at foretage. Det kan kun en grundig indsigt i budgetter og forretningsgang afklare. Men ledelsens håndtering af hele sagen demonstrerer til gengæld en mangel på forståelse for, at succes for en moderne kommunikationsvirksomhed begynder med den interne kommunikation og et godt arbejdsklima, hvor medarbejderne føler sig værdsat og respekterede. Ledelsens betonhårde afvisning af, at der overhovedet eksisterer et kommunikationsmæssigt problem mellem ledelse og medarbejdere, fortæller i stedet både medarbejdere og offentlighed, at ledelsen har tænkt sig fortsat at ignorere medarbejderne.

 

TV2-Lorry har ikke verdens bedste seertal, faktisk har stationen de dårligste tal af alle regionalstationerne. Og de seneste år er de endda faldet støt. Alligevel har ledelsen endnu ikke fået den tanke, at denne krisesituation måske hænger sammen med tv-stationens interne samarbejdsproblemer. Seertal følger ikke nødvendigvis programmernes kvalitet alene, men første skridt til at vende nedgang til medgang er at forbedre den interne kommunikation. Man skaber ikke succes uden motiverede og glade medarbejdere.

 

Ledelsen på TV2-Lorry står nu med en arbejdsplads, hvor hele ti ansatte uden tøven straks takkede ja til den frivillige fratrædelsesordning (som ikke var specielt lukrativ) ved den nye fyringsrunde. Det var tre flere, end de syv, som skulle afskediges, så det ser ud til, at medarbejderne ikke kan vente med at komme væk. Det er vel en tanke værd.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også