#Instagram#Kampagne#Tips

Instagram. Gensidig udveksling af dagligdagens snapshots i velvalgte falmede filtre eller en ny platform for din næste kampagne?
af Thomas Simsby
Du er på Instagram. Du liker, tagger, skriver kommentarer og tager billeder af dit liv. Du følger dine venner, ser billeder af deres børn, mad, katte og en gang imellem opstår en fælles aktuel begivenhed, #bodil, som du i fælleskab med alle andre bare må hashtagge.
 
Måske har du en hobby og følger derfor dagligt et bestemt hashtag som for eksempel #caferacer (et mekka for folk med hang til små motorcykler) eller #dogs, hvor hundeelskere samles. 
 
#Caferacer. Instagram er mere end blot et træfpunkt for folk med dyr og hobbyer
 
Er du fan, følger du måske dit idol #beygood, hvor megastjernen Beyonce dagligt lægger billeder ud til sine fans. Det er fantastisk, og det er, ligesom det skal være. 
Beyoncé har i omegnen af ni millioner followers, selv følger hun nul. Hun er også lykkedes med at skabe sit eget hashtag #beygood, som fans kan benytte, hvis de vil kommentere på billeder af hende
 
Det var det, Kevin Systrom og Michel "Mike" Krieger drømte om, da de i oktober 2010 lancerede Instagram. Men det kom nok bag på de fleste, at denne simple tjeneste skulle have 150 millioner aktive brugere om måneden, 8.500 likes i sekundet, 1.000 kommentarer i sekundet og i alt 16 milliarder delte billeder efter bare tre år. Formentlig derfor måtte Mark Zuckerberg og den øvrige ejerkreds også se sig nødsaget til at hive en check på en milliard dollars op af lommen til Kevin, Michel og deres 12 mands band, så tjenesten kunne komme ind i Facebooks portefølje.
 
Engagerende kommunikation anno 2014
Men Instagram behøver ikke kun at være sjove billeder af katte eller skønne naturlandskaber. På mange parametre passer Instagram nemlig perfekt til professionel kommunikation anno 2014. Hele skiftet fra push til pull, og den store branded content revolution er nærmest skabt til Instagram. I pull-æraen vælger målgruppen nemlig selv et budskab til, frem for at få det presset ned i halsen. Det er også essensen og grundlaget for brands, der vil bruge Instagram som kanal – lav noget indhold, som brugerne vil vælge til og samles om.
 
I dag ser vi, at flere unge flygter fra Facebook – sikkert fordi deres forældre ikke kan lade være med at snage i deres tidslinje, gennemse deres albums og komme med utidige kommentarer og likes – og derfor er tjenester som Instagram og Snapchat blevet det nye træfpunkt.
Når de unge bevæger sig, så bevæger markedsføringen sig naturligvis i samme retning. Derfor har vi det seneste år set Instagram som et medie, hvor produkter, holdninger eller sågar adfærd kan blive omdrejningspunkter for en samtale. Instagram er nemlig ikke som udgangspunkt en salgskanal, men et sted, hvor man ved hjælp af en pull-strategi kan engagere sin målgruppe gennem interessant og vedkommende indhold. Så kan man altid lade salget og brandet komme til syne via andre kanaler.
 
Så lad os lade salget ligge og i stedet se på kampagner, der har formået at få mammografi helt ind på nethinden hos tusindvis af kvinder, fået kvinder til at vise deres sande jeg, fået fans til at engagere sig i produktionen af musikvideoer eller beboere på Københavns kollegier til at spare på vandet.
 
#mamming
Ved du, hvad #mamming er? Det er, når man får 1.178 kvinder til at lægge deres bryster på alt fra skriveborde, vindueskarme, bænke, barer og billardborde, for så derefter at tage et billede af sagerne og uploade dem til Instagram. Kampagnen blev skabt for at sætte fokus på brystkræft i forbindelse med Breast Cancer Awareness Month. Den lille kampagne viser, at man kan engagere folk med seriøse budskaber, hvis man pakker det ind i en sjov og måske lidt skør ramme. 
 
#mamming-hashtagget til dig, der vil gøre opmærksom på vigtigheden i at få foretaget mammografier for at bekæmpe brystcancer
 
Kampagnen er et godt eksempel på, at det handler om at stikke en retning ud til brugerne, som de kan engagere sig i og give liv. I dette tilfælde: “Læg dine bryster på noget fladt og tag et billede af det”. Altså en meget simpel anvisning, som ikke indeholder en høj kompleksitet, men som til gengæld gør det overskueligt for brugerne at engagere sig.
 
#mitsandejegudenfilter
Herhjemme har vi set Saseline som bannerfører, da hun smed makeuppen og lagde et billede op på Instagram med sit mest naturlige udseende under #mitsandejegudenfilter. Kampagnen handlede om at nuancere det billede, som perfekte photoshoppede modeller er med til at skabe. Og som mange unge piger naturligt nok forsøger at efterligne. Mange kendisser og deres followers fulgte i Saselines fodspor, og i dag er der omkring 3.000 billeder under hashtagget.
 
Sasseline og Szhirley viser deres ansigt uden makeup til gavn for mere fokus på den sande skønhed
 
Fælles for #mitsandejegudenfilter og #mamming er, at de lige så vel kunne være udført af styrelser eller NGO’er, der vil sætte et budskab på dagsordenen. Men husk, at det kræver, at du som afsender tør træde i baggrunden og lade kendisser og followers holde deres egen Instagram-fest med dit budskab som omdrejningspunkt. 
 
#vaccinesvideo
The Vaccines har fået æren af at være de første med en Instagram-fanmusikvideo.
Anomaly, som stod for videoen til nummeret ”Wetsuit”, byggede hele konceptet omkring videoen op som en simpel fotokonkurrence, hvor brugerne på Instagram kunne være med. 
 
The Vaccines modtog 2.433 billeder fra engagerede fans og lavede den første musikvideo baseret næsten udelukkende på materiale fra Instagram
 
Reglerne var enkle: 1. Download Instagram  2. Brug appen til at tage billeder af festivalstemningen, mudderet, teltet, bandet etc. 3. “Tag” dem med #vaccinesvideo.
Dette er stadig en meget gangbar måde at bygge sin fotokonkurrence op på. For at sætte endnu mere skub på kan man også tage applikationen med over på Facebook og nyde gavn af den spredning, det kan give.
 
Hastagget #vaccinesvideo genererede i alt 2.433 fotos, som blev redigeret af og blandet med optagelser taget af instruktøren Poppy de Villeneuve. Videoen er én lang fejring af festivallivet og er i dag blevet set 2.228.896 gange på YouTube.com. Spørgsmålet er, om de danske festivaller har lagt mærke til den? Det er bare en idé til Roskilde, Langeland, Skanderborg eller andre, der kunne tænke sig at sige tak for årets festival.
 
#saveshootshare
Hvordan får man unge kollegianere til at spare på vandet? Dette spørgsmål blev vi selv stillet af HOFOR. Svaret blev en fotokonkurrence på Instagram og Facebook. Hvorfor? Fordi vandforbrug sjældent er noget, vi tænker på. Det er et ”usynligt” forbrug, og derfor kommer vi ofte bare til at bruge løs. Derfor bad vi kollegianere på tre kollegier i København om at tage billeder af vand. Det kunne være alt fra Øresund til et billede af et simpelt glas vand. Ved at få kollegianerne til at stille skarpt på vand var ideen, at vi med understøttende materiale på gange, i køkkener og så videre kunne få dem til at spare på de dyrebare dråber.
 
Fotokonkurrence for HOFOR, hvor unge kollegianere tog billeder af vand og begyndte at spare på de dyrebare dråber. Operate lavede en integreret Facebook- og Instagram-løsning
 
Selvom kampagnen var til en meget begrænset målgruppe var Instagram en velvalgt kanal. Kampagnen sikrede nemlig et flot engagement fra kollegianerne. Før kampagnen svarede 20 procent, at de følte, at de vidste ’lidt’ eller ’meget lidt’ om at spare på vandet. Efter kampagnen var dette tal reduceret til fire procent. På spørgsmålet om, hvor hyppigt de sparede på vandet, var billedet stort set det samme. 87 procent svarede før kampagnen, at de gjorde det ’ind imellem’ eller ’altid’. Dog med en klar overvægt til ’ind imellem’ – 67 procent. Efter kampagnen var svaret 98 procent. Dette eksempel viser, at selv med en lille målgruppe kan Instagram bruges som et engagerende element i en kampagne.
 
Tips og tricks
Den gode kampagne på Instagram handler om enkelthed og modet til at lade sit brand træde i baggrunden, så budskabet kan få lov til at boltre sig. Her kommer nogle gode tips og tricks, som enhver kampagne på Instagram skal indeholde.
 
Enkelthed
Når du skal lave en kampagne på Instagram handler det om at stikke en simpel retning ud – eksempelvis at tage et billede af dig selv uden makeup eller lægge dine bryster på noget fladt. Det er enkeltheden, der gør det overskueligt for brugerne, og du sikrer, at barrieren for deltagelse er lav. Du skal altså finde et hashtag, der er let at huske, og som er i tråd med din kampagnes koncept. Undgå også at bruge flere hashtags i træk.
 
Træd i baggrunden
Tillad dit brand at træde i baggrunden, så dit kampagne-hashtag kan tiltrække followers. Især for en ung målgruppe kan det virke direkte frastødende, hvis et brand skubber for meget på i et medie, der indtil nu i hvert fald er rimelig fri for åbenlyst anmassende reklamer. Man bør altid holde kampagnen på budskabsplan. Derefter kan man altid bruge andre medier til at skabe sammenhæng mellem brand og budskab.
 
Brug hjælpeværktøjer
Der findes en række værktøjer, der er værd at benytte for at optimere din kampagne.
Når din kampagne kører, er det en god idé at bruge Statisgram. Her kan du følge med i
hvilke af dine posts, der har modtaget flest likes, hvem din mest engagerede follower er,
eller hvornår det er mest optimalt for dig at poste dine billeder for at blive bemærket.
Hvis du ønsker at opnå mange followers, kan du bruge appen Instag. Den finder de bedste
hashtags i din kategori og laver lister med, hvilke ”tags” der er de mest anvendte. Der er for eksempel i skrivende stund 411.344.275 fotos, der er tagget med #love.
 
Tjek dit hashtag
Tjek for alt i verden, at der ikke opstår uhensigtsmæssige sammenfald mellem dit hashtag og andre ordsammensætninger. Du vil helt sikkert gerne undgå at lave samme fejl som Susan Boyle, da hun offentliggjorde sit album på Twitter under hastagget #SusAnalBumParty. Læs mere her
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også