Boost billederne med Instagram

Lav en fotokonkurrence, vis virksomheden bag facaden, fortæl din historie i billeder eller motiver dine medarbejdere med billeder fra hele værdikæden. Instagram hitter i den sociale medieverden. Selv om den mobile app ikke er en revolutionerende opfindelse, er den et nemt og simpelt værktøj til at lave ekstern kommunikation på den interne måde.
af Nikoline Christensen
Instagram er en mobil app, der gør det nemt at tage billeder med sin smartphone og dele dem med brugere af Instagram eller på andre sociale platforme såsom Facebook, Twitter og Tumblr. På Instagram tager brugerne et billede, hvorefter billedet kan redigeres med ti forskellige filtre, der skaber et vintage-look og får billederne til at ligne polaroidbilleder.
 
Red Bull deler livsstilsbilleder på Instagram, hvor deres brand altid er integreret i billederne. Her et billede af Valery Rozov, der kaster sig ud fra et 6,5 km højt bjerg i en RedBull dragt. Redbull har over 10.000 følgere på Instagram
 
Den gratis fotodelings-app har hurtigt spredt sig i den sociale medieverden. Instagram lancerede sin første app til iPhone i oktober 2010. I begyndelsen af 2012 var app’en blevet downloadet 30 millioner gange og blev lanceret til Android. Instagram blev med sine 13 ansatte kort efter vurderet til en værdi af 500 millioner dollar, hvorefter Facebook opkøbte dem for en milliard dollar. 
 
Content-creation er sjovere end content-distribution
Købet af Instagram tilføjer et nyt værktøj til Facebooks brand, nemlig content-creation, i modsætning til content-distribution. Ud over statusopdateringer og kommentarer var det førhen ikke muligt selv at skabe indhold på Facebook. Indhold blev skabt af andre integrerede apps som Zynga og Spotify. Facebooks erhvervelse af Instagram giver dem en teknologisk platform til at skabe og dele indhold. Og det er populært.
 
Billeder og produkter kan fremstilles på mange måder. På Instagram kan du redigere dine billeder med ti filtre, der giver hvert sit udtryk
 
For millioner af Instagram-brugere ligger glæden i at skabe et billedunivers, der for brugerne nærmer sig noget kunstnerisk. Det giver mulighed for at indfange hverdagsoplevelser med polaroidbilledets nostalgiske udtryk og dele det med sit netværk. Over tid skaber brugerne en historie om deres liv med deres Instagram-billeder. Instagram lagrer billederne og gør det muligt for andre at følge, like og kommentere. Ligesom på Twitter er det muligt at følge, hvem man har lyst til – man er altså ikke begrænset til kun at følge egne venner.
 
Instagram til den personlige markedsføring
Instagram er et simpelt værktøj, der begrænser brugeren til ti forskellige udtryk. Det gør billederne ret ensformige og fjerner i virkeligheden fotografens identitet, når billederne forvrides i redigeringsmaskinen. Ikke desto mindre giver Instagram mulighed for at skabe værdi, fordi alle kan være med. ”Skovtursbillederne” får et personligt udtryk med polaroidbilledets charme. Og især produktbilleder af mad, tøj og lignende kan piftes op med Instagram.
 
Instagram kan især få madretter til at se lækre ud. Flere restauranter får deres kunder til at tage billeder af retterne og dele dem på sociale medier
 
Instagram er nem at integrere med virksomhedens sociale platforme og er med polaroidbilledets udtryk et oplagt værktøj til at dele billeder, der lader kunder og brugere se med bag scenen – se billeder af teamet bag sitet, produkter, daglig inspiration, stemning, processer og andre mere eller mindre uformelle situationer. Samtidig giver det mulighed for at engagere brugerne til at tage billeder af virksomhedens produkter i forskellige hverdagssituationer.
 
Instagram har selv opdaget de unikke markedsføringsmuligheder og har på eget site lavet en guide til, hvordan virksomheder kan bruge Instagram. Se med her.
 
Vi har fundet nogle eksempler til inspiration.
 
Sociale kampagner engagerer kunderne online og offline
Saks Fifth Avenue inviterer shoppere til at komme ind i deres butikker væbnet med smartphones. De skal tage et billede af deres yndlingsprodukt, dele det ved hjælp af hashtagget #SeeUAtSaks og fortælle, hvorfor netop dette produkt er specielt, og hvorfor de ikke kan leve uden det. Der er selvfølgelig præmier, men kampagnen er god, fordi den engagerer kunderne både online og offline. Den får kunder i butikken og gør kunderne til ambassadører for produkterne online.
 

Saks Fifth Avenues sociale kampagne får kunder i butikken og skaber ambassadører på de sociale medier. Her er eksempler på nogle af de billeder, kunderne tager med Instagram
 
Et andet eksempel på en social kampagne er fra arrangørerne af Social Media Week 2012, en konference om samme. De har værtsbyer over hele verden, såsom Barcelona, Berlin, London, Los Angeles og Torino. Inden konferencen går i gang, opfordres alle til at tage billeder af værtsbyerne med deres smartphone og uploade dem til Twitter med hashtagget #InstagramYourCity. Kampagnen kører stadig, hvis nogen skulle besøge værtsbyerne over sommeren.
 
Eksempler på billeder taget til #InstagramYourCity. Billederne er fra Torino, Italien
 
Event-marketing som en visuel form for Twitter
Holder virksomheden en event, tager folk ofte billeder alligevel, så hvorfor ikke dele dem på sociale medier, så andre får en fornemmelse af at være til stede? Barack Obama har gjort netop dette under sin begyndende kampagne. Hans eget personale tager billeder til forskellige events, der bliver delt under @BarackObama. Samtidig opfordrer han alle Instagram-brugere til at tage deres egne billeder og uploade dem med hashtagget #Obama2012.
 
Barack Obama bruger Instagram til event-marketing. Følg ham på @BarackObama
 
Barack Obama bruger altså Instagram som en visuel form for Twitter til at vise personlige snapshots fra en præsidents hverdag. Han engagerer også sine fans, hvilket har vist sig at være en succes. Efter blot en enkelt dag med to uploadede billeder havde Barack Obama skaffet sig over 15.000 følgere på Instagram. 
 
Det Radikale Venstre bruger Instagram på samme måde som Barack Obama - til at vise billeder fra events og fra partiets hverdag.
 
Det Radikale Venstre tog masser af billeder til Folkemødet i Allinge. Til venstre ses Lotte Rod i cykeltax på havnen, taget med hudson-filter. Billedet til højre viser de radikales telt til Folkemødet, taget med early bird-filter. Alle billeder til folkemødet fik hashtagget #fmdk. Se flere billeder og følg de radikale her
 
Fotokonkurrencer giver plads til alle
Instagram er oplagt til at afholde fotokonkurrencer for brugerne. Den amerikanske virksomhed Whole Foods har en løbende fotokonkurrence, hvor skiftende temaer bestemmer, hvilken type foto brugerne uploader. En gang om ugen vælger Whole Foods en vinder, der får et gavekort på 100 dollar til vilkårlige Whole Foods-markeder.
 
Whole Foods fotokonkurrence sætter fokus på at passe på verden omkring os. Billederne skifter tema hver uge under den såkaldte ”Earth Month”. Første uge i april skulle billederne handle om genbrug
 
B2B kan også være med. General Electrics har brugt Instagram til at finde en fotograf. For at blive General Electrics nye Instagram-fotograf skulle Instagram-brugere dele billeder med hashtagget #GEInspiredME. Billederne hørte under kategorierne ”Moving”, ”Curing”, ”Powering” og/eller ”Building”. Delte billeder blev efterfølgende uploadet til GE’s Facebook-side, hvor deres fans stemte på de bedste billeder. Vinderne fik en tur til England for at besøge en af deres fabrikker, hvor deltagernes evner blev udfordret på ny.
 
General Electrics fandt en ”Instagrapher” ved en fotokonkurrence. Se hvordan
 
Storytelling med back stage-billedbranding
Starbucks bruger Instagram til at fortælle om forskellige processer i virksomheden. De fremhæver blandt andet oplevelser fra deres forretninger og viser, hvordan ny kaffe udvælges og testes. Billederne deler de på Facebook, hvor brugerne kan kommentere.
 
Starbucks fortæller virksomhedens historie i billeder. Billederne lader brugerne komme bag scenen og følger Starbucks fra forrest i forretningerne til bagest på kontoret
 
Kokken Jamie Oliver er et andet godt eksempel på storytelling på Instagram. Han deler billeder af sin mad, sin familie, venner, ferier og events. Samtidig er han aktiv hver dag, når brugere kommenterer hans billeder.
 
Et typisk billede fra Jamie Olivers Instagram-profil. Billedet har over 700 likes og kommentarer fra brugere og Jamie Oliver selv
 
Billeder af hele værdikæden rammer også medarbejderne
Virksomheder, der benytter sociale medier til at kommunikere til medarbejderne, har vist sig at have en god effekt på både medarbejdere og kunder. Den interne kommunikation bliver dynamisk og gennemsigtig. Her kan Instagram bruges til at vise billeder fra alle dele i en virksomheds værdikæde. Tiffany & Co. deler billeder fra hele processen i produktproduktionen – fra slibning til endelige smykker. De har ikke nødvendigvis gjort det for medarbejdernes skyld, men det kan ikke undgå at påvirke dem, når de kan se resultatet af deres arbejde og følge med i kollegaernes processer.
 
Tiffany og Co. viser billeder fra hele værdikæden på deres Instagram-profil
 
Instagram-brugere anbefaler
Der er mange gode råd på nettet for virksomheder på Instagram. De vigtigste indebærer blandt andet at optimere sin SEO (searchengine optimizer) med relevante hashtags. Samtidig kan virksomheder integrere Instagram-strømmen på egen hjemmeside, så de tyve nyeste billeder kører på siden. Det gør det nemt for brugere at blive ført videre til virksomhedens Instagram- og Twitter-profiler.
 
En platform som Instagram giver plads til, at både professionelle og amatører kan påvirke en virksomheds brand. Det kan være skræmmende, da det ikke er alle, der har god smag eller kan lave et godt billede. Men mens de professionelle laver inspirerende fotos, kan amatørerne give bredde. Begge dele har sine fordele, og Instagram er et oplagt værktøj til arbejdet med virksomhedens visuelle identitet.
 
Se flere inspirerende Instagram-profiler ved at følge dette link.
 
----
 
Links til flere artikler om Instagram:
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også