Innovation har været et af de seneste års buzzwords og bliver af mange anset som kilden til overlevelse i en omskiftelig verden. Begrebets problematik er, at det er diffust og komplekst, hvilket besværliggør arbejdet med innovation. Erhvervsledere som deres medarbejdere er bevidste om vigtigheden af innovation, men er generelt ikke tilfredse med innovationsindsatsen og har ofte svært ved at definere innovation.
Dette speciale er ligeledes af den overbevisning, at innovation
er vigtig for organisationers overlevelse. Specialet tager
udgangspunkt i samfundets udvikling mod det hyperkomplekse samfund,
der er kendetegnet af et højt kompleksitetsniveau og som
derfor kræver en anderledes tilgang. Tidligere søgte
teorier at simplificere komplekse genstandsfelter, mens det
hyperkomplekse samfunds behov er at organisere det komplekse for at
skabe overblik over et komplekst genstandsfelt.
Derfor søger jeg gennem en organiserende kompleksitet at
skabe en strategisk innovationsmodel, der giver organisationer et
overblik over hvilke innovationsmuligheder de har og hvilke af
disse, der er mest hensigtsmæssige i livscyklussens fire
overordnede stadier, så organisationer kan skabe
kontinuerlige innovationer. Specialet forsøger således
ikke at simplificere innovation ved at skabe en generel model, der
forklarer den optimale løsning for organisationer, som
ønsker at innovere. Den strategiske innovationsmodel giver
et overblik til organisationer, der ønsker at skabe
kontinuerlige innovationer på baggrund af netop deres
særegne situation. Årsag er, at alle organisationer
står i en unik situation, som kræver løsninger
tilpasset netop dem.
Den strategiske innovationsmodel er baseret på en holistisk
viden om innovation i form af både forskellige perspektiver
på innovation og innovationstyper. På baggrund af en
ekstensiv gennemgang af innovationslitteraturen identificerer jeg
fem forskellige perspektiver på innovation, som hver
især bidrager med forskellige tilgange til innovation
såvel som forøger begrebets kompleksitet. Ligeledes
identificerer jeg tre dimensioner af innovation, hvilket betyder,
at organisationer, der skal arbejde med innovation, skal være
bevidste om innovationstyperne, som de arbejder med på de
forskellige dimensioner. Organisationer skal således
både være bevidste om hvilket eller hvilke
innovationsperspektiver de anvender, samt hvordan de
sammensætter innovationstyperne fra de tre dimensioner.
Efter viden om innovation er opnået søger specialet at
give indblik i livscyklussen en innovation gennemgår for at
give et overblik over, hvilke former for innovation, der er mest
hensigtsmæssige på forskellige tidspunkter af
livscyklussen. Livscyklussen kan opdeles i fire dele, der hver har
forskellige karakteristika og derfor er nogle innovationsformer
bedre tidligt i livscyklussen end senere.
Læs hele specialet lige her