Inno-hva?

Skrevet af

Christopher Witzke
Cand.merc. DCM

1 artikler

0 indlæg

Innovation har været et af de seneste års buzzwords og bliver af mange anset som kilden til overlevelse i en omskiftelig verden. Begrebets problematik er, at det er diffust og komplekst, hvilket besværliggør arbejdet med innovation. Erhvervsledere som deres medarbejdere er bevidste om vigtigheden af innovation, men er generelt ikke tilfredse med innovationsindsatsen og har ofte svært ved at definere innovation.

Dette speciale er ligeledes af den overbevisning, at innovation er vigtig for organisationers overlevelse. Specialet tager udgangspunkt i samfundets udvikling mod det hyperkomplekse samfund, der er kendetegnet af et højt kompleksitetsniveau og som derfor kræver en anderledes tilgang. Tidligere søgte teorier at simplificere komplekse genstandsfelter, mens det hyperkomplekse samfunds behov er at organisere det komplekse for at skabe overblik over et komplekst genstandsfelt.

Derfor søger jeg gennem en organiserende kompleksitet at skabe en strategisk innovationsmodel, der giver organisationer et overblik over hvilke innovationsmuligheder de har og hvilke af disse, der er mest hensigtsmæssige i livscyklussens fire overordnede stadier, så organisationer kan skabe kontinuerlige innovationer. Specialet forsøger således ikke at simplificere innovation ved at skabe en generel model, der forklarer den optimale løsning for organisationer, som ønsker at innovere. Den strategiske innovationsmodel giver et overblik til organisationer, der ønsker at skabe kontinuerlige innovationer på baggrund af netop deres særegne situation. Årsag er, at alle organisationer står i en unik situation, som kræver løsninger tilpasset netop dem.

Den strategiske innovationsmodel er baseret på en holistisk viden om innovation i form af både forskellige perspektiver på innovation og innovationstyper. På baggrund af en ekstensiv gennemgang af innovationslitteraturen identificerer jeg fem forskellige perspektiver på innovation, som hver især bidrager med forskellige tilgange til innovation såvel som forøger begrebets kompleksitet. Ligeledes identificerer jeg tre dimensioner af innovation, hvilket betyder, at organisationer, der skal arbejde med innovation, skal være bevidste om innovationstyperne, som de arbejder med på de forskellige dimensioner. Organisationer skal således både være bevidste om hvilket eller hvilke innovationsperspektiver de anvender, samt hvordan de sammensætter innovationstyperne fra de tre dimensioner.

Efter viden om innovation er opnået søger specialet at give indblik i livscyklussen en innovation gennemgår for at give et overblik over, hvilke former for innovation, der er mest hensigtsmæssige på forskellige tidspunkter af livscyklussen. Livscyklussen kan opdeles i fire dele, der hver har forskellige karakteristika og derfor er nogle innovationsformer bedre tidligt i livscyklussen end senere.

Læs hele specialet lige her

Relaterede artikler

Kunden har aldrig ret - Kunden har altid ret. Det er et mantra, vi alle kender. Der er en generel opfattelse af, at jo mere kunden er med i udvi...
De 10 største løgne om innovation - Rækken af halleluja-opskrifter på innovation er endeløs. Innovation kan og skal redde verden, virksomheden og dit job. D...
Innovation skal gøre ondt - Nej, innovation er ikke noget sjovt, inspirationsagtigt, 'væk fra det daglige arbejde'-noget, som udspiller sig i farves...
Test: Er du den nye Steve Jobs? - Bag nye geniale opfindelser som for eksempel Apple-produkter, Google og Amazon står geniale opfindere som Steve Jobs, Se...
Stealthstorm din næste ide - Du har fået en god ide. Nu gælder det om at få den ført ud i livet. Men du møder modstand alle steder. Og ideen bliver a...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Praktikanter

Se alle job Indryk job

Kursus

Udnyt nyhedsbrevets store potentiale

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Praktikplads

Frist: 25. november

Praktikant

Frist: 1. november

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 6. november
Se alle job Indryk job

Kursus

LinkedIn: Send medarbejderne i front

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.