I love SAS

SAS giver udlængslen vinger. Men det særlige ved SAS som historisk brand er drømmen om den skandinaviske kølighed, den skandinaviske ligestilling, den skandinaviske velfærd. Det føles lige så unikt som æ, ö og å. Det føles som en stor omfavnende tryghed. Det giver løfte om noget, som på samme tid er rettidigt og retfærdigt. Det er det modsatte af grisefest. Stewardesserne hos SAS har alle aldre, for i Skandinavien er alle generationer synlige og nyttige. Stewardesserne skal ikke være sexede som hos nogle asiatiske flyselskaber, men moderlige inkarnationer af den skandinaviske omsorg. Og fremme i cockpittet sidder den alfaderlige pilot ved styrepinden. Han kommer altid først i mål, som forbillede for selskabets forretningsrejsende. Vi er alle del af SAS' sjæl. Derfor elsker vi SAS.
SAS vil videre nu. SAS vil ikke hænge i fortiden, men frem mod nye afgange og nye priser. Det bliver afgørende for virksomhedens overlevelse.
 
Men samtidig må virksomheden forholde sig til folkets kærlighed til brandet. Det er en forvirrende mængde følelser, forestillinger og drømme, som er med til at sikre virksomheden fortsat interesse i offentligheden. Kforum har samlet nogle billeder af disse drømme.
 
Hovedpersonen, den mandlige forretningsrejsende, sidder anno 1989 i en Boeing 767 med sin sekretær og en skrivemaskine. Bemærk det forunderlige apparat, hvor man kan skrive breve uden at bruge hverken skærm eller strøm. Foto: SAS museet
 
Margrethe Vestager er SAS. Både gammel og ung. Og på samme tid orienteret mod penge og velfærd. Foto: klip fra Twitter
 
DC-4 overflyver Statue of Liberty i New York City. Foto: SAS museet
 
Flyet er et skandinavisk himmeltegn i eksotiske egne. Reklameplakater fra vores bedsteforældres tid

DC-3 i Lillehammer, Norge. Bemærk sparkstøttingen i forgrunden
 
Tina Dickow er så godt som hjemme, da hun på hotellet i udlandet får lov til at køre i elevator med hr. og fru SAS. Se, hvor nuttet Dickow er til sidst. Bureau: Partners, 2007
 
Uffe Ellemann-Jensen var i 2008 første levende billede i SAS' univers. Inspireret af Sofia Coppolas Lost In Translation (2003) blev den fhv. udenrigsminister sendt til eksotiske Tokyo, som han skilte sig ud og snart ønskede sig hjem fra. Så er det godt at være så godt som hjemme allerede i Tokyo lufthavn. Bureau: Partners, 2007
 
Åh, Skandinavien, vi elsker dig. Ubehaget ved ’de andre’ og deres vaner og transportformer er del af SAS-universet. Nikolaj Coster-Waldau er på filmjob i New York. Han må bære sin cykel op i sin lånte lejlighed, for at cyklen ikke skal blive stjålet på gaden. Hvilket primitivt land. Og den søde familiefar Nikolaj bliver brutalt tromlet ned på fortovet af en fortravlet new yorker, som tillader sig at spadsere og spise samtidig, hvor ulækkert, og derfor ikke ser sig for. Så galt kan det gå, når man går i det fremmede. Snup hellere første fly ud af dette fodgængerhelvede. Bureau: Partners, 2008
 
Skandinavisk frisind - SAS går som verdens første flyselskab i 2010 ind i eventbranchen med kampagnen ’Love Is In The Air’, hvor homoseksuelle par kan blive viet i luften
 
Den skandinaviske model er rummelig. Her er farmand i Airbus 340. Foto: SAS
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også