Image – toplederens indflydelse på organisationens image

Er direktører kun direktører, fordi de ser ud som direktører? Hvilken specifik rolle spiller toplederens image for organisationens image? Har det egentligt nogen positiv eller negativ betydning for organisationen, hvilken person der er placeret øverst i hierarkiet? Specialet ”Image – toplederens indflydelse på organisationens image” giver svar på disse spørgsmål.

Medierne fokuserer så meget på toplederne i de større organisationer, at toplederne bliver almindeligt kendte personer i offentligheden, men dermed skabes der også opmærksomhed om toplederens respektive organisation, hvilket har betydning for offentlighedens opfattelse af organisationen.

Parken
Der har blandt andre været fokus på Flemming Østergaard fra PARKEN/FC København; så meget at man til tider har overvejet, om det mon ikke også var ham, der sparkede boldene i mål! Østergaard er om nogen opmærksom på, at hans figur er vigtig for organisationen. Men samtidig viser analyserne i specialet, at godt nok halter det lidt med ærlighed i PARKENs og Østergaards image, men til gengæld står de begge stærkt i dyderne Identitet og Kompetence. Det betyder blandt andet, at Østergaards image påvirker PSE’s image positivt. I og med der er en høj grad af overensstemmelse og gensidig statusoverføring mellem de to, skaber det et meget stærkt varemærke.

Lundbeck og SAS
Andre organisationer har været mindre heldige med koblingen mellem topleder og organisation. Lundbeck fik skrammer i lakken under det sidste års tid med Erik Sprunk-Jansen ved roret, fordi hans personlige image blev opfattet negativt og dermed afgav negativ statusoverføring til Lundbeck. En leder som Jørgen Lindegaard har derimod formået at styrke sit image og rette det ind efter SAS’ image på trods af lavkonjunktur i flybranchen.

Ambassadører
Der er ingen tvivl om, at mediernes voldsomme fokusering bevirker, at toplederne må indstille sig på at være ambassadører på fuld tid for deres organisationer. I specialet demonstreres det, hvordan toplederens optræden og fremtoning i medierne kan betyde meget for organisationens image, men også at imaget beror på hvem der iagttager.

Teori
Analyserne i specialet er baseret på teori af Mie Femø Nielsen, Edgar H. Schein, Erving Goffman, Majken Schultz og Joshua Meyrowitz, mens Klaus Kjøllers dyde-lære har dannet grundlag for definitionen af image-begrebet. Som hovedeksempel anvendes Flemming Østergaard og PARKEN, mens Erik Sprunk-Jansen og Lundbeck samt Jørgen Lindegaard og SAS indgår i en komparativ analyse.

Specialet kan downloades her.

Relaterede artikler

Branding 3.0 - Først var produktet i fokus for brandingen. Så kom virksomheden i centrum. Og nu rækker brandingen ud efter virksomheden...
De største styrt i årets imagemåling - Berlingske Business Magasin er netop udkommet med sin årlige imagemåling. Toppen af ranglisten domineres som sædvanligt ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Teamleder til Kommunikation

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 24. januar

Digital redaktør

Frist: 19. januar

Studentermedhjælper

Frist: 31. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.