Image Online

Image Online undersøger, hvordan unge vælgere oplevede de to præsidentkandidaters image før og efter at have interageret med georgewbush.com og johnkerry.com i forbindelse med det amerikanske præsidentvalgt 2004.
af Jes Højen

Ved hjælp af stillbilleder og videosekvenser har politikere i dag mulighed for at være ”personligt” tilstede og nærværende overfor vælgerne online. De to kommunikative funktioner danner grundlag for, hvordan unge vælgere oplever en politikers kandidatur online, samt for i hvilket omfang kandidaten formår at skabe en relation til vælgerne.

 

Det mindre målbare formål med kandidatwebsitet

I forbindelse med det amerikanske præsidentvalg 2004 spillede internettet en hidtid ikke set rolle i forbindelse med en politisk valgkamp. For begge websites gjalt det , at de blev anvendt som værktøjer til at mobilisere vælgere på græsrodsniveau samt til at indsamle midler. Men de to websites havde også et mere subtilt og mindre målbart formål. Således beskæftiger dette speciale sig med, hvordan de to websites tjente som repræsentation af kandidaten online.

 

Syntese mellem intention og perception?

Image Online undersøger i hvilket omfang stillbilleder og videosekvenser influerer vælgernes oplevelse af kandidaterne. Jeg afsøger også hvordan vælgerens politiske observans influerer dennes oplevelse af kandidaten. Derudover søger jeg svar på, om der opstår syntese mellem afsenders intention og modtagers perception efter interaktionen.

 

Med udgangspunkt i virkeligheden

På baggrund af et kvantiativt baseret forstudie formuleres selve specialets problemformulering, som besvares ved brug af den kvalitative metode. Analysen baserer sig på ni dybde interview med vælgere fra Austin, TX i alderen 19 – 23 år, og to interview med repræsentanter for demokraternes og republikanernes webkampagner.

 

Se specialets forside her

 

Læs hele specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også