Image med indhold styrker rekrutteringen

Skrevet af

Jesper Kongskov

2 artikler

0 indlæg

For at klare sig i den hårde konkurrence om rekruttering af de bedste unge kandidater, skal virksomhederne overveje, hvilke signaler de vil sende til omverdenen. At have et flot logo og produkter af høj kvalitet er ikke nok. Virksomheden skal gøre opmærksom på, hvad den står for og hvilke værdier den repræsenterer. For hvad nytter det at være "verdens bedste arbejdsplads", hvis ikke omverdenen er klar over det?

Det er efterhånden en gammel nyhed, at der er hård kamp om de bedste unge medarbejdere, samt at flere brancher har vanskeligt ved at få fat i den arbejdskraft, der er brug for. Mange virksomheder har imidlertid endnu ikke forstået alvoren af denne situation, hvor det gælder om aktivt at tiltrække sig de jobsøgendes opmærksomhed og ikke bare vente på at de kommer af sig selv og "banker på døren".
En lang række virksomheder arbejder i dag med udgangspunkt i værdier og holdninger, som afspejler, hvad virksomheden står for, samt hvordan det er at arbejde der. Langt de færreste virksomheder vælger imidlertid at udnytte disse værdisæt i rekrutteringsøjemed.
Mange virksomheder har endnu ikke fået øjnene op for mulighederne i strategisk og velovervejet image-rekruttering i forhold til de eftertragtede unge medarbejdere. Disse virksomheder risikerer, at gøre det vanskeligere for sig selv at tiltrække fremtidens medarbejdere, for de unge lægger nemlig langt større vægt på, at deres fremtidige arbejdsplads repræsenterer de "rigtige" værdier end om den eksempelvis kan tilbyde den højeste løn. Værdierne skal indarbejdes i virksomhedens image og brand.

Image med det rette indhold
Mandag Morgen Strategisk Forum udgav sidste år "Guide til næste generation - En analyse af fremtidens medarbejdere", hvor en af konklusionerne lød, at det er en udbredt misforståelse, at fremtidens medarbejdere - de unge - kan "lokkes" til at søge job i en bestemt virksomhed vha. "flotte brands". Og med det har Huset Mandag Morgen ret - men kun delvist. De unge vælger ikke deres fremtidige arbejdsplads ud fra om et brand er flot eller ej. I denne forbindelse er det nemlig mindre væsentligt om et brand eller et image er flot. Hvad, der derimod er væsentligt, er, hvilket indhold dette brand har, altså hvilke associationer det vækker i omverdenen. Den forståelse af et brand, som træder frem hos Strategisk Forum virker meget snæver - nærmest forældet.
Branding - eller profilering om man vil - skal i en mere bred forstand ses som regulær formidling af virksomhedens værdier og holdninger, og det er derigennem man kan tale om image-rekruttering med effekt.
For virksomhederne gælder det, via sit image, om at sende de rette signaler, og det kan ikke lade sig gøre uden at have tænkt indhold ind i sit image. Et indholdstomt image er uden reel værdi. Vejen til effektfuld image-rekruttering behøver dog ikke være lang og besværlig - men det gælder om at sammentænke den mere traditionelle markedsføring med virksomhedens rekrutteringsindsats, og ofte drejer det sig simpelthen om - helt banalt - at fortælle omverdenen, hvem man er, og hvad man kan.

Første skridt er tiltrækning af opmærksomhed
Strategisk Forum anfører endvidere i deres rapport at disse "flotte brands" højst tjener som et redskab til at tiltrække sig opmærksomheden fra de unge ansøgere. Hvis man sætter sig ud over den omtalte snævre forståelse af begrebet brand, er det også værd at nævne, at i en tid hvor det offentlige rum oversvømmes af informationer og budskaber, er kampen om opmærksomhed blevet tilsvarende større. Så at kunne tiltrække sig opmærksomheden fra fremtidens medarbejdere, er det første vigtige skridt for en virksomhed, der ønsker at rekruttere de bedste unge.
For god ordens skyld skal det lige nævnes, at store dele af "Guide til næste generation" fra Strategisk Forum imidlertid er særdeles god og lærerig læsning for personaleansvarlige og HR-folk, der ønsker at vide mere om, hvordan man kan håndtere de "besværlige" unge medarbejdere.

Kilder:
Mandag Morgen Strategisk Forum: "Guide til næste generation - En analyse af fremtidens medarbejdere", Huset Mandag Morgen, marts 2001
Image - Tillæg til dagbladet Børsen
Henrik Holt Larsen (red.): "Noget for Noget? - Rekruttering og fastholdelse af unge højtuddannede", Berlingske Annoncecenter, 2001

Relaterede artikler

De ukendte kendte - De fleste virksomheder erkender betydningen af at brande sig. Imageskabelse er et vigtigt led i positioneringen på marke...
Company Branding and Company Storytelling - Corporate branding is the keyword in today’s marketing- and communication world. As many other concepts branding also ...
Jagten på det positive image - Reklame, PR- og Konsulentbureauer tjener i disse år styrtende med penge på at hjælpe progressive virksomheder med at kom...
E-branding eller kaos - I dag er man klar over at internettet ikke er en markedsplads, men en unik kommunikationskanal som skal bruges aktivt h...
At rekruttere i demografisk modvind - I 2007 vil der, for hver medarbejder, som træder ind på det amerikanske arbejdsmarked, være tre, som forlader det. I 201...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Internship

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 24. september

Digital Kommunikatør og projektleder

Frist: 23. september

PR-konsulent

Frist: 30. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.