I Valby står en printer

Skrevet af
Kan man med et simpelt koncept og en Facebook-side råbe offentligheden op om et knastørt emne? Sætte regelforenkling på dagsordenen? Få politikere fra højre til venstre til at love mindre bureaukrati? Sætte regeringens afbureaukratiserings-projekt under ekstra pres? Testen blev en slidt printer, som sprøjter alle a-kasseregler ud på 14 dage, mens hele befolkningen kan følge med på Facebook.

Ideen slog ned i mit hoved på cykelturen på vej mod arbejdet – lige der hvor Dalgas Boulevard krydser Roskildevej: Vi printer hele lortet for live webcam!

 

Jeg har længe bokset med, hvordan man konkret og enkelt kunne synliggøre det voldsomme bureaukrati, som a-kasserne administrerer efter. Dette papirhelvede som vi hver dag er tvunget til at vælte ned over hovedet på de forsvarsløse ledige.

 

Se en video om hele aktionen. På vores Facebook-side ligger flere videoer her

 

Timingen for aktionen er helt rigtig. Beskæftigelsesområdet har mediernes opmærksomhed, og beskæftigelsesministeren har under overskriften ”Væk med bøvlet, Inger” varslet en forenkling af hele beskæftigelsesområdet. Problemet med beskæftigelsesministerens Bøvle-kampagne er, at den mere har til formål at tage luften ud af den politiske diskussion end reelt at gøre op med beskæftigelses-bureaukratiet. Dette – indrømmet veludførte – ministerielle bøvle-spin fortjente et modspin, nemlig et monotont 14 dages printjob af alle gældende a-kasseregler. De enorme bunker papir vil i værste fald udstille tomheden i de kommende ”reformer” og i bedste fald tvinge ministeren til at tage reelt fat på en afbureaukratisering.

 

Mission nr. 1: Skab opmærksomhed, opbyg en stærk Facebook-gruppe og gør det umuligt at forsvare bureaukratiet

PA-strategiens første del handler om medier og volume. Vi indretter printerrum. Stemningen er klinisk kedelig i en grad, så det bliver underholdende. Printjobbet krydres med tosserier og spas. Kodeordene er brugerinddragelse og græsrod. Vi skal på en uge skabe en levende online protestbevægelse, hvor alle har indflydelse på aktiviteterne, og hvor alle har muligheden for at bidrage til kampen mod bureaukratiet. Facebook er den oplagte platform. Oveni skal uge 1 få printerrummet ud over rampen og folk ind i gruppen. Drivkraften er kampagnens humor og bureaukratiets absurditet.

 

Succeskriterierne er: 1) Gør kampagnen politisk umulig at komme udenom, 2) Gør det utænkeligt at forsvare status quo.

 

Aktionens Facebook-side, som over 2.000 synes godt om. På siden ligger bl.a. 20 videoer

 

Mandag den 22.november trykker vi på print-knappen og starter vores webcam. Den første video, vi smider op på siden – ”Gyldne gensyn: Papir i printeren” – er et højdramatisk videodrama, hvor jeg fylder papir i printeren (3.699 visninger). Dagen efter beslutter brugerne, at vi skal fejre side nummer 5.000 med bordbomber og Campari (5.191 visninger). Og nu begynder brugerne for alvor at spille med. Bandet Farsarno Brothers tilbyder deres kunstneriske evner i kampen mod bureaukratiet. Kevin Lund overnatter i printerrummet, og Dennis Haagensen står 2 timer i protest foran printeren med sit CV. Vi afholder blanket-bingo, dyrker morgen gymnastik, og spiller akustisk cirkulære-jam.

 

Status på mission 1: Vi står med en voksende Facebook-gruppe med stærkt engagerede medlemmer plus bred presseomtale i blandt andet TV2 God Morgen Danmark, P3, P4, Berlingske Tidende, Ekstra Bladet og B.T.'s web-tv. Vi formår i samme uge at få positiv omtale på både modkraft.dk og 180grader.dk. STOP BUREAUKRATIET er blevet en folkesag. A-kasse reglerne har ikke længere nogle politiske venner – kun fjender. Mission 1 accomplished!

 

Mission nr. 2: Cementer budskabet og hæng politikerne op på forandring

Tiden er kommet til at slå politisk mønt af første uges succes. Vi har allerede inviteret alle Folketingets arbejdsmarkedspolitiske ordførere til ”Speakers Corner” i printerrummet, og nu begynder de at røre på sig. Cadeau til Ulla Tørnæs (V), som melder sig først på banen. Senere følgerLine Barfod (EL), Anders Samuelsen (LA), Torben Hansen (S) og Karsten Hønge (SF). Alle lover mindre bureaukrati. Samtidig begynder de 22.408 sider at dukke op som faktum i den arbejdsmarkedspolitiske debat. Mission 2 accomplished!

 

Mission nr. 3: Hold fast, hold fast, hold fast

Fredag den 3. december er printeren i mål. Små to uger er gået, og vi er nået langt. De 22.408 siders a-kassebureaukrati er nu et offentligt etableret faktum, som en stribe politikere har lovet at tage livtag med. Næsten 40.000 har set med på livestreamen fra printerrummet – hertil skal lægges medieomtalen. Nu starter den sværeste af alle missioner: fastholdelse.

 

PA-strategiens sidste del handler om at holde politikerne fast på forandring. Vi har fået opmærksomheden og løfterne. Hvis vi for alvor skal kapitalisere på alle anstrengelserne, skal vi magte at holde kampagnen i live og fastholde presset på politikerne.

 

Vi giver derfor Christiansborg 100 dage til at leve op til løfterne. På siden tæller vi ned – dermed har vi et indhold, der kan retfærdiggøre gruppens fortsatte beståen. Når de 100 dage er gået, tæller vi alle reglerne igen (vi printer dem ikke), men vi har en historie, der igen kan give medieomtale.

 

Hov, hvad med alt papiret?
Vi er fra starten opmærksomme på, at dette ressourcespild bekymre nogle. Vi donerer 1.000 kroner til Plant et Træ inden kampagnestart og erklærer kampagnen ”100 pct. træ-neutral”. Siden får vi via BUPL en aftale om, at al papiret doneres til tegnepapir i daginstitutioner.

 

Ti råd til public affairs via Facebook

Facebook giver dig mulighed for at opbygge en stærk enkeltsagsbevægelse med mediemæssig gennemslagskraft på rekordtid. Altså yes til PA på FB. Her kommer ti råd:

  • Overvej nøje om du har brug for dyre applikationer – de bedste kampagner lever alene på den gode idé og FB's egne præmisser 
  • Page eller group? De kan begge lidt af hvert – du vil i virkeligheden have alle funktionerne fra begge, så dit valg vil begrænse (og irritere dig) hen ad vejen. Lev med det
  • Forvent ikke den virale effekt bare kommer dumpende – den skal seedes. Spred selv budskabet eller betal dig fra det (anbefaler eget knofedt)
  • Vær undersøgende i alt, hvad du gør – hvornår er der mest respons/flest views på posts? Hvor mange posts får folk til at melde fra gruppen? Hvor lange skal de være? Links, billeder, videoer – hvad virker? Din gruppe får hurtigt sit eget liv og sine egne normer, derfor skal du bruge tid på at lære den at kende
  • Hvis du vil dræbe gruppen, skal du bare snige lidt reklame for din organisation ind. Folk opdager det med det vuns
  • Lad dig ikke slå ud af en enkelt kværulant – giv hellere tid og plads. Gruppens medlemmer skal nok gå i rette med dem
  • Slet aldrig indlæg (med mindre de er direkte vulgære eller stødende) og bloker kun personer som sidste udvej
  • Involver medarbejderne i din organisation. FB er fantastisk til at skabe sammenhold på arbejdspladsen, og medarbejderne vil blive fantastiske ambassadører på side
  • Husk at logge af. Du kan ikke styre siden alligevel, så opfør dig som de andre brugere – vær on/off og se gruppen leve
  • Tænk ikke: Gruppen er min. Tænk: Gruppen er vores (medlemmernes).

---

 

Kom til Kdag om FB-kommunikation. Her kan du bl.a. høre Simon Bauer. Læs mere om Kdagen og tilmeld dig her.

Relaterede artikler

Retweet speed - Aldrig har så mange delt så meget, så let. Aldrig har spredningens hastighed og omfang været større. Kun hvis det linkes...

Giv din stemme

23 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: 23. september

Presserådgiver

Frist: 23. september kl. 12.00

Webredaktør

Frist: 2. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.