I sync med seerne

Mange underholdningsprogrammer i fjernsynet er koncepter der er købt og oversat fra udlandet. Kim Ardal, der er direktør i produktionsselskabet LookEntertainment, og Anette Rømer, der er format- og underholdningsredaktør på TV2, ved alt om hvordan man oversætter - eller fordansker - tv-programmer. De har nemlig stået i spidsen for tilpasningen af programmer som ”popstars” og ”Hvem vil være millionær”. De er oversættelseskunstnere, og hemmeligheden bag deres succes er at de forstår at fordanske. De oversætter med sans for seerånden.

Artiklen er venligst udlånt af KOM magasinet hvor den blev bragt første gang i nr. 10, 2005.

 

Fra en uventet kant

Kim Ardal er altid på udkig efter det gode koncept. Han spotter hvad der holder, og hvad der flopper. Der er mange forhold man skal tage højde for når man køber koncepter. Men som han siger:

 

- Når det kommer til stykket, er det vigtigste at man har en god fornemmelse i maven. Når man som jeg i over 10 år har udviklet og produceret, købt og solgt tv-koncepter, så har man jo en erfaring at trække på. Uden at det dog er nogen garanti for ikke at kvaje sig. Jeg plejer at sige at ”det næste store hit altid kommer fra en fuldstændig uventet kant”. Derfor gælder det om at holde alle sanser åbne.

 

Den gode fornemmelse i maven og de åbne sanser er dog ikke alt. Noget af det vigtigste når man køber og oversætter koncepter, er at forholde sig til tv-stationernes værdier. Kim Ardal forklarer:

 

- Når jeg køber rettigheder til udenlandske tv-koncepter, gør jeg det også ud fra en fornemmelse af hvad de forskellige danske tv-stationer kunne have lyst til at bringe. Der findes mange gode udenlandske programmer. Men også mange der ikke vil fungere i Danmark. En af grundene til at det kun er visse udenlandske koncepter vi køber, er at de enkelte danske tv-stationer opererer med et værdi-grundlag. Og det er klart at man som producent bør pejle efter disse værdier. TV2 har jo for eksempel nogle værdier og en virksomhedskultur der er anderledes end RTL’s eller TVDanmarks. Det må man jo tage højde for.

 

Helt solgt – Rent hjem

Anette Rømer er også talentspejder og god til at opsnappe koncepter. Nogle gange sidder hun på den anden side af forhandlingsbordet over for selvstændige som Kim Ardal. Andre gange er hun selv ude og finde udenlandske koncepter som skal oversættes til TV2’s mange seere. Anette Rømer fremhæver ligesom Kim Ardal værdi-grundlagets betydning.

 

- TV2 er en værdistyret virksomhed, og vores erfaring er at når vi står fast på vores værdier, får vi succes, og når vi slækker på værdierne, får vi fiasko. Så vores værdier er en god rettesnor når vi køber udenlandske koncepter.

 

At TV2 er en værdistyret virksomhed, kan man forvisse sig om på deres hjemmeside. Her fremgår det at stationens kerneværdier er nærhed, livslyst, modernitet og troværdighed. Disse værdier mener Anette Rømer skal gennemtrænge hvert koncept der bliver købt og oversat. Et godt eksempel på dette kunne for eksenpel være programmet ”Helt solgt”. Seeren kommer ind i folks hjem og får en oplevelse af nærhed. Der er glæde og livslyst når et hus bliver solgt, og folks reaktioner virker troværdige. Det er lærerig og inspirerende underholdning der appellerer bredt. Anette Rømer forklarer:

 

- Mange tv-koncepter har jo en ret hårdhændet behandling af de medvirkende. Det falder dog uden for vores brand. Så her må vi overveje om man kan behandle de medvirkende med respekt uden at sætte energien i formatet over styr. Hvis formatet for eksempel bygger på elementer af ydmygelse, vælger vi det fra. ”Rent Hjem” er et eksempel hvor vi var meget omhyggelige med at påse at deltagerne ikke fremstod ydmygede i kraft af deres situation hvor ydmygelsen i originalen var et grundelement. Et andet godt eksempel er ”Huset”. Det var ren reality i Australien, og det er netop hvad TV2 arbejder væk fra. Hele TV2’s værdisæt handler om at være i godt selskab og behandle de medvirkende godt. Derfor er der stor forskel på ”Huset” her og så i Australien. Vi har dæmpet konkurrencen, fjernet den hadske tone mellem parrene og indsat den afslappede vært. Det er mere hyggeligt og mere dansk. Vi tror at danskerne mere er til nærhed og positiv livslyst end til at hænge folk ud. Det er i hvert fald den linje vi har lagt på TV2 når vi køber og oversætter koncepter, forklarer hun.

 

Det er også det indtryk der står tilbage når man har set ”Helt Solgt”, ”Hvem vil være millionær”, ”Scenen er din”,” Vild med dans” og de andre programmer på TV2. Der er en meget dansk lun hygge over det. Og så er der de programmer som Anette Rømer på grund af mangel på samme har valgt fra. Programmer som for eksempel ”Big Brother”.

 

- Det sværeste er jo altid når et format ligger på kanten af vores værdier. Som for eksempel med ”Big Brother”. Det program har jo været rimelig populært, og der er nogle potentialer i det. Men vi har vurderet at vi ikke ville kunne håndtere det på en tilfredsstillende måde. Programmet er lidt for groft i kanten, og det er for uforudsigeligt hvad der sker. Det er i hvert fald ikke et program der samler hele familien Danmark. Derfor sagde vi nej tak til det.

 

Der skal altid laves noget om

Programmer som ”Hvem vil være millionær”,” Popstars”,” Helt Solgt” og ”Rent Hjem” er nogle programmer som Kim Ardal har haft stor succes med på TV2. De har dog ikke alle været lige nemme at oversætte.

 

- Hvis for eksempel formatet tager sit udgangspunkt i nogle kulturelle faktorer som er særegne for oprindelseslandet, så skal man naturligvis tænke sig om to gange inden man bruger sin opsparing på at købe formatet, forklarer Kim Ardal. Det kunne for eksempel være et britisk format hvis omdrejningspunkt er et skarpt opdelt klassesamfund som de kender det i England. Det vil de færreste tv-stationer binde an med at lave en dansk version af.

 

Anette Rømer tilføjer:

- Vi kigger også på om seerne vil have sympati med programmets ærinde. Tag for eksempel ”Vild med dans”. Det er et BBC-udviklet format som også er blevet en stor succes herhjemme. Men vi var nødt til at lave en del om før vi var sikre på at programmet ville fungere i Danmark. I England har de den såkaldte ”ballroom”-kultur hvor almindelige mennesker mødes i offentlige dansehaller. Den kultur har vi ikke på samme måde i Danmark. I England blev der derfor også gjort en del ud af det glamourøse og fascinationen af selve dansen. Vi valgte dog at nedtone glamouren og konkurrenceelementet og i stedet gå tættere på personerne. Det er jo nærheden og livslysten vi som en god bred folkelig kanal lægger vægten på, siger Anette Rømer med et smil.

 

Man skal ramme kulturen

Havde man i eksemplerne med ”Vild med dans” og ”Huset” ikke taget højde for den kultur som koncepterne var udviklet i og den danske kultur som programmet skulle sendes i, havde programmet ikke været så store TV 2-succeser. Når kulturen er så vigtig, er det derfor nødvendigt at følge med i hvad vej den danske seerånd bevæger sig.

 

Netop det at følge med i hvordan kulturvinden blæser, er noget Kim Ardal og Anette Rømer gør meget ud af. De læser mange aviser, magasiner og blade samtidig med at de følger det internationale marked så tæt som muligt. Deres vigtigste job er jo at ramme lige præcis det som folket vil have.

 

- Sensibiliteten i forhold til ”dansk kultur” er TV2’s afgørende kompetence. Det er en meget kompleks størrelse som ingen af vores konkurrenter har tilnærmelsesvis så godt fat i som vi har. Det er også en del af forklaringen på at vi klarer os bedre på TV2 end konkurrenterne for tiden, forklarer Anette Rømer og fortsætter: Vi tror selv at vores placering i provinsen er en del af grunden til at vi er lidt mere in sync. med seerne, danskerne end konkurrenterne. ”Dansk kultur” er noget levende, noget der fluktuerer. Vi vil lige så gerne lade os belære af det danske hverdagsliv som vi vil af eksperter og meningsdannere, siger Anette Rømer. Og Kim Ardal tilføjer:

 

- Der er noget i tonen og stemningen som man med lidt god vilje kan beskrive som dansk. Det vigtigste som tv-producent er at huske at danskhed ikke er identisk med det liv der leves af mediefolk i København. Man skal kunne lægge øret til jorden og fornemme hvad der rør sig derude hvor de fleste danskere lever deres liv: i provinsen, på arbejdspladserne, i foreningerne og sportsklubberne. Man skal holde af sit publikum – uanset hvor forskellige fra én selv de måtte være – for at få dem i tale.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job