I love Facebook

Facebook er ikke fjollet tidsfordriv. Det er god forretning, hvis man forstår at bruge det rigtigt. Læs her om Facebook som dit intranet, din telefonbog og newbizz netværk. Hvorfor og hvordan, forklaret af en ekspert, som har givet virtuelle geder og ris i Facebook til alt og alle.

Mange virksomheder mener, det er spild af tid. Nogle virksomheder er endda gået så langt som til at forbyde brugen af Facebook på arbejdspladsen. På arbejdspladsen skal medarbejderne jo bruge deres tid mere fornuftigt til at tjene penge. Intet kunne være mere forkert. For der er både tid at vinde og penge at tjene på Facebook, hvis man udnytter mulighederne. Facebook er ikke et problem, det er en løsning til at skabe bedre relationer til kunder, samarbejdspartnere og ikke mindst nye kunder. Kort fortalt kan Facebook udnyttes på tre forskellige måder til fordel for virksomheden:

 

1. Facebook som intranet: Facebook kan på en ny måde turbocharge de sociale relationer mellem medarbejderne i din virksomhed.

 

2. Facebook som newbizz redskab: Facebook kan fungere som et nyt potent redskab til helt klassisk business newbizz.

 

3. Facebook som kommunikationskanal: Facebook kan være en helt ny kanal til at kommunikere med dine kunder eller interessenter.

 

Ikke alle virksomheder vil kunne udnytte alle disse tre fordele på samme tid, men de fleste virksomheder vil i hvert fald kunne udnytte en enkelt eller to af dem. Det afhænger dog i høj grad af virksomhedens størrelse, forandringsvilje og relation til kunderne. Uden tvivl tyder det dog på, at mange kan opnå gode effekter med Facebook.

 

1. Facebook – den digitale kaffemaskine

Facebook er blevet vor tids virtuelle kaffemaskine. Den fysiske kaffemaskine lever stadig i bedste velgående som stedet, hvor man udveksler sladder og udvikler firmakulturen, men kaffemaskinen er blevet digitalt turbocharget af Facebook, som gør det muligt at sprede budskaber, sladder, billeder og idéer langt hurtigere og langt mere effektivt, mens du drikker din caffè latte foran skærmen.

 

Hvor var det lige, de seneste billeder fra julefrokosten blev publiceret? Hvordan var det nu lige, at du vidste, at hende i regnskabsafdelingen havde fået ny kæreste? Og hvordan var det nu, at chefens seneste interview i Kommunikationsforum blev distribueret ud til medarbejderne i virksomheden? Om du vil det eller ej, så er Facebook allerede blevet en realitet på din arbejdsplads. Du kan derfor lige så godt begynde at udnytte det i stedet for at bekæmpe det.

 

Det er muligt, at du som virksomhedsleder forsøger at stikke hovedet i busken og ignorere Facebook fænomenet. Det hjælper ikke, for Facebook er her allerede, lige meget hvordan du forholder dig til fænomenet. Med undtagelse af, hvis du praktiserer en ekstremt restriktiv intern it-politik, vil en hurtig tur rundt på dine medarbejderes arbejdscomputere derfor hurtigt afsløre, at Facebook allerede er en realitet i din virksomhed. Dine medarbejdere er ikke længere bare kolleger – de er nu også ”venner” på Facebook, hvor de deler billeder, holdninger, links, politiske præferencer, musiksmag, bogtitler, kys og vampyrbid. Du kan så vælge, om du vil stoppe denne udvikling eller snarere se det som en mulighed for dig og din virksomhed.

 

Slut med tvang

Da Facebook blev firmaets kaffemaskine, blev det et stærkt supplement til alle de mange intranet, som lever en hensygnende tilværelse rundt omkring i de danske virksomheder. Facebook mangler naturligvis en masse funktionalitet og it-sikkerhed, som man finder i ”seriøse” intranet, men Facebook har til gengæld den helt store fordel, at man sjældent skal tvinge medarbejderne til at bruge det. Det virker, det er sjovt, og det bruges frivilligt. Noget, man ikke kan sige om mange intranet.

 

At Facebook kan bruges som seriøst intranet, bekræftes da også af, at der allerede er virksomheder, der helt har opgivet deres gamle intranet til fordel for Facebook og skræddersyede modifikationer af Facebook. Visse af disse firmaer, som f.eks. Serena Software, har valgt at integrere Facebooks åbne og uformelle struktur med et egenudviklet intranet, hvor medarbejderne kan tilgå dokumenter, som ikke er tilgængelige for andre end virksomhedens medarbejdere. På den måde kan man altså udnytte det faktum, at medarbejderne allerede er til stede på Facebook, til at skabe en stærk netværkskultur, samtidig med at man bevarer nogle af det ”gamle” intranets fordele i forhold til datasikkerhed.

 

2. Facebook – den digitale golfklub

Ligesom Facebook kan turbocharge de uformelle relationer internt i virksomheden, så kan også de professionelle relationer udadtil blive boostet gevaldigt med Facebook. Er man en virksomhed, der lever af business to business-relationer, kan Facebook være et særdeles effektivt redskab til at pleje forbindelser og opdyrke nye kontakter.

 

På overfladen virker Facebook måske som en legeplads for teenagere, der leger zombier, vampyrer, pirater og andet, der er meningsløst i en forretningssammenhæng. Men hvis man begynder at kigge nærmere efter, indeholder Facebook faktisk en lang række nyttige applikationer, som kan skrues sammen, så din personlige Facebook profil bliver mere golfklub og mindre ungdomsklub. Hvad der betyder mere forretning og mindre spild af tid. Lad os se på nogle eksempler:

 

Facebook indeholder en hel stribe fødselsdags-applikationer, som kan hjælpe dig med at huske dine forretningsforbindelsers fødselsdage – og som bekendt går man aldrig helt galt i byen, hvis man husker folks fødselsdage.

 

 

Derudover indeholder Facebook en masse forskellige muligheder for gavegivning, som er en disciplin, der altid har været nært knyttet til det at drive forretning – tænk bare på den årlige udsendelse af firmajulegaver samt de usandsynlige mængder af rødvinsflasker, der hober sig op til receptioner og jubilæer.

 

Endelig giver Facebook dig også mulighed for at skilte med ting, som du har bedrevet. Har du skrevet et blogindlæg om din virksomheds nyeste produkt, eller har du udtalt dig til et medie om din virksomhed, så vil du kunne linke til indlægget eller artiklen på din Facebook profil, hvilket betyder, at det bliver fremhævet for alle dine venner og forretningsforbindelser. På den måde kan du løbende fortælle dit netværk om dig selv, din virksomhed og din virksomheds produkter eller services på en ganske uformel og ikke-påtrængende måde. Hvad der alle dage har været god forretning.

 

Giv en ged på Facebook

Personligt valgte jeg i år at sende mine julekort ud via Folkekirkens Nødhjælps ”Giv en ged”-applikation. På den måde kunne jeg pleje mine private og forretningsmæssige forbindelser med en lille gave og en personlig hilsen samtidig med, at jeg kunne give et bidrag til den tredje verden. To fluer med et smæk. Dette betød, at både jeg og virksomheden fremstod innovative, socialt ansvarlige og helt fremme på internettet. Næppe noget, som er dårlig forretning på sigt.

 

Logikken er helt simpel og egentlig ikke så meget anderledes, end den har været de sidste 5000 år. Mennesker laver forretning med andre mennesker, som de kender og godt kan lide. Nye forretningsforbindelser og muligheder opstår langt oftere i uformelle sammenhænge, hvor formålet slet ikke er at snakke forretning. Forretningsfolk har i århundreder mødtes i loger og sportsklubber.

 

Facebook er sådan set bare en naturlig digital forlængelse af forretningsfolks behov for at mødes og netværke i uformelle sammenhænge.

 

Bedre end konkurrenterne

Sagen er, at det ikke bare er et godt forretningsnetværk, det er et bedre forretningsnetværk end konkurrenten LinkedIn, som ellers er profileret som DET professionelle og faglige netværk. LinkedIn er mindre godt, fordi det er for fagligt og derfor ikke giver plads til at mingle og netværke på den mere uformelle måde. Det er meget sjovere at hænge ud på Facebook, fordi på Facebook møder man rigtige mennesker med rigtige liv, mens man på LinkedIn bare bytter visitkort. På Facebook møder man dem, når de går i byen, når de er på ferie, når de er glade og når de er kede af det. Facebook giver simpelthen langt flere kroge til at starte en samtale, hvilket jo er selve grundlaget for, at man måske sidenhen kan udvikle en forretningsmæssig eller faglig relation.

 

3. Facebook – fordi reklamen er død

For virksomheden, der lever af at markedsføre sig selv og sine produkter til en stor mængde forbrugere, udgør Facebook og lignende sociale netværk både en kæmpe udfordring og i nogle tilfælde en lige så stor mulighed.

 

På den ene side er sociale netværk en katastrofe for virksomheder, der ønsker at markedsføre sig selv. Samtalerne på Facebook er personlige og intime, og det er på alle måder upassende, når virksomheder forsøger at afbryde eller deltage i disse samtaler. I visse tilfælde kan man lægge lidt bannerreklamer på de sociale netværk, men de fleste undersøgelser viser, at bannerreklamer på sociale netværk typisk har nogle af de værste click-through rates på internettet. Folk gider ikke have kommercielle budskaber, når de snakker med deres venner.

 

Din virksomhed er ikke en person

På den anden side åbner de sociale netværk for, at virksomheder kan begynde at kommunikere med deres kunder på helt nye måder. Men det kræver, at man som virksomhed forstår de forskellige sociale netværk og deres særegne sociale dynamikker. For eksempel giver det god mening at oprette en virksomhedsprofil på MySpace eller Kommunikationsforum, men det er meget sjældent en særlig god idé på Facebook, hvor profilerne fungerer bedst, når der er en virkelig person bag profilen. Facebook er opbygget omkring idéen, at mennesker deler historier, billeder, spil, jokes, videoer, holdninger osv. med hinanden. Derfor kommer det ofte til at virke kunstigt, hvis en profil er en virksomhed eller en anden abstrakt enhed, som jo ikke naturligt kan deltage i denne form for social interaktion.

 

På den måde bliver det altså medarbejderne, som bliver virksomhedens ansigt på Facebook, hvilket i princippet ikke er noget nyt, da det jo altid har været den enkelte medarbejder, der i sidste ende tegnede virksomheden. På Facebook kan man så gennem medarbejderne kommunikere med sine kunder på en personlig måde.

 

Man kan helt simpelt oprette en gruppe, hvor man kan samle mennesker omkring en sag eller måske endda et produkt, som forbrugerne er meget engagerede i. Derudover kan man oprette begivenheder (events), hvilket man kan bruge til at promovere receptioner, ferniseringer, åbninger eller andre skelsættende begivenheder for virksomheden. Endelig kan man vælge at udvikle sin egen applikation, hvilket kan være et ekstremt effektivt værktøj til at komme viralt i kontakt med en meget stor gruppe af kunder.

 

Applikationer er små programmer, som udnytter Facebooks allerede eksisterende infrastruktur, men som tilbyder brugerne en lang række muligheder for at interagere med hinanden. Applikationer kan f.eks. give folk mulighed for at sende videoer og billeder til hinandens profiler, de kan give folk mulighed for at sende hinanden gaver, eller de kan give et hurtigt og nemt overblik over, hvornår ens venner har fødselsdage.

 

Applikationer kan udvikles helt frit og tilføjes det samlede bibliotek af Facebook applikationer, så de frit kan benyttes af de mange millioner af brugere på Facebook. Derfor findes der i skrivende stund 14.077 applikationer på Facebook, hvoraf størstedelen sjældent bruges, mens en snæver skare af meget populære applikationer bruges af næsten alle brugerne på Facebook.

 

Applikationer må ikke være reklame

Udfordringen ved at udvikle sin egen applikation er derfor at trænge igennem mylderet af applikationer, som allerede er ved at gøre Facebook til en uigennemtrængelig jungle. Personligt tror jeg dog på, at der stadig er plads til udvikling af helt nye typer af applikationer, som både er mere seriøse og langt mere relevante end mange af de lidt fjollede og overfladiske applikationer, der har kendetegnet den første tid på Facebook.

 

Når man udvikler en applikation til Facebook, er det vigtigt at holde sig for øje, at man for guds skyld ikke må lave reklame i traditionel forstand. Indeholder applikationen det mindste snært af traditionel reklamekommunikation, hvor virksomheden taler til forbrugeren og ikke med forbrugeren, kan man være hundrede procent sikker på, at applikationen bliver en fiasko.

 

For at blive en succes skal en applikation være skabt på brugerens betingelser, og den skal kunne indgå som en del af de sociale spil, som hele tiden foregår på Facebook. Altså hjælpe mennesker til at komme i dialog med hinanden. Optimalt skal en applikation kunne overbevise brugeren om, at netop denne applikation kan bidrage til at højne hans eller hendes sociale status og agtelse på Facebook. Det kan f.eks. være applikationer, som viser, hvor mange gaver brugeren har fået af sine venner, applikationer, der viser brugerens popularitet i netværket, eller applikationer, der giver brugeren mulighed for at skilte med sin unikke musiksmag eller kendskab til film.

 

Hvilken prinsesse er du?

Et godt – men en anelse sukkersødt – eksempel på en effektiv kommerciel applikation er Disneys ”Which Disney Princess Are You”, som er en lille applikation, hvor brugeren svarer på nogle spørgsmål og derefter får fortalt, hvilken Disney prinsesse hun minder om. Prinsessen bliver derefter vist på brugerens profil, så den er tilgængelig for alle vennerne i netværket.

 

 

Disney applikationen er en ganske simpel lille applikation, som dagligt har 83,781 brugere, hvilket betyder, at Disney med ganske få timers arbejde dagligt kan styrke sit brand over for næsten 100.000 kunder, som oven i købet er spot-on deres målgruppe.

 

Rent praktisk er der stadig en del begrænsninger i, hvad man faktisk kan udvikle af applikationer i Facebook, fordi en stor del af funktionaliteten allerede ligger fast. Til gengæld er det overordentlig nemt at udvikle Facebook applikationer, fordi man netop kan udnytte en masse af de eksisterende funktionaliteter. Mange af de virale funktionaliteter, som man kan udnytte på Facebook, ville f.eks. være ekstremt tunge og omkostningskrævende at udvikle, hvis man skulle programmere dem helt fra bunden.

 

Eksempler på andre applikationer

Hvor meget er dine venner værd?

 

 

Hvor stor kriger er du?

 

 

Fire gode råd til at komme i gang

Der er ingen tvivl om, at Facebook og lignende sociale netværk kan bidrage positivt til din virksomheds forretning og kommunikation indadtil og udadtil. Før man går i gang, er der dog i hvert fald fire gode råd, som er vigtige at have med i baghovedet.

 

1. Just do it

Facebook er nemt at komme i gang med, og det kan faktisk gå hen og blive ekstremt vanedannende. Det første gode råd er derfor, at det bare handler om at komme i gang med at eksperimentere med brugen af Facebook. Både som privatperson og som virksomhed.

Det bedste råd er i virkeligheden, at man som virksomhedsleder selv opretter en profil på Facebook for at danne sig en forståelse af netværkets sociale dynamikker. Først når man for alvor kan gebærde sig på Facebook, kan man begynde at overveje virksomhedens strategi på Facebook.

 

Som regel kan man komme i gang med Facebook helt uden brug af it-afdelingen, og hvis man endelig skal i gang med at udvikle en applikation til Facebook, så er udviklingsomkostningerne signifikant lavere end ved andre og lignende udviklingsprojekter. Man kan derfor hurtigt komme i gang med Facebook med en ekstremt lav økonomisk risiko.

 

2. Overvej din Facebook strategi

Hvis man ønsker at bruge sin Facebook profil forretningsmæssigt, er det vigtigt, at man gør sig nogle overvejelser omkring, hvad profilen skal indeholde. Måske skal man ikke lige sige ja til alle invitationerne til vampyr-, zombie- og piratlege, men derimod satse på nogle lidt mere afdæmpede applikationer, netværk og grupper. Dermed ikke sagt, at du skal holde din personlighed ude af Facebook – tværtimod. Din personlighed er vigtig på Facebook, men du skal sørge for, at din personlighed på Facebook også afspejler din virkelige personlighed. Hvis du ikke er pirat eller zombie i virkeligheden, er der måske heller ikke nødvendigvis nogen grund til, at du er det på Facebook.

 

3. Forstå forskellene mellem de forskellige typer af netværk

Facebook er ikke det eneste sociale netværk på internettet. I Danmark er der flere andre sociale netværk, som udfylder nogle af de samme funktioner som Facebook. For det første er der naturligvis MySpace. Derudover er der det professionelle netværk LinkedIn og så naturligvis Kommunikationsforum, som henvender sig specifikt til kommunikationsbranchen.

 

Hvis man ønsker at udnytte sociale netværk professionelt, er man nødt til at forstå forskellene på de forskellige netværk. MySpace er for eksempel mere velegnet til kommunikation til store grupper af individer, fordi det på MySpace i modsætning til Facebook ikke er ualmindeligt, at man linker til folk, virksomheder eller bands, som man ikke kender i forvejen. På Facebook knytter folk primært bånd til mennesker, de kender i forvejen, fordi man ofte udveksler ret intime detaljer om sig selv og sit privatliv.

 

4. Læg reklamehåndbogen på hylden og tænk kommunikation 2.0

Facebook er i princippet den perfekte lakmustest af, om din virksomhed forstår at gebærde sig i den nye 2.0 kommunikationsvirkelighed. På Facebook kan man ikke reklamere i traditionel forstand. Man er nødt til at tale med sine kunder og indgå i relationer, som er langt mere betinget af kundens behov og ønsker. Ligeledes kan man heller ikke bruge Facebook som et traditionelt top-down styret intranet, hvor det er kommunikationsafdelingen, der styrer alt indholdet. Et Facebook-baseret intranet vil altid være en kaotisk størrelse, hvor initiativer og kommunikation lige så vel kan opstå hos medarbejderne som hos ledelsen.

 

Facebook er med andre ord en perfekt legeplads for den virksomhed, der ønsker at forstå, hvordan man kommunikerer med den moderne forbruger og den moderne medarbejder. Kan man ramme rigtigt på Facebook, er der også en god chance for, at man kan ramme rigtigt med resten af virksomhedens kommunikation og med produktet. Derfor er Facebook forretning. Derfor burde virksomheder elske Facebook.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også