Et godt engangsknald med kommunen

Som del af en bosætningskampagne er Kolding Kommune gået på Tinder i to omgange. Singler er en af kampagnens målgrupper. Men har den utraditionelle måde virket? Kommunens kommunikationsmedarbejdere beskriver den som ”et godt engangsknald, som man husker i et stykke tid”.
I både maj og august iværksatte Kolding Kommune et lidt utraditionelt projekt: Vi gik på Tinder. Der er 16.000 personer i Kolding, som er singler, og brugen af Tinder var en del af kommunens bosætningskampagne. I maj blev vi i løbet af et par dage matchet med 15 piger og over 200 drenge. Da vi relancerede Tinder i august, fik vi over 30 match med piger, men fordi teknikken drillede for pigeprofilen på Facebook (man skal have en profil på Facebook for at bruge Tinder), kunne vi desværre ikke få drenge-match. Vores vurdering er, at det umiddelbart har været en succes, men dog ikke forbliver det i længden.
 
 
Et godt engangsknald
Rygtet om Tinder er, at det er stedet, hvor man finder en hurtig omgang uforpligtende lagengymnastik. Et engangsknald. Og nu, hvor vi har prøvet Tinder to gange, er vores erfaring da også, at det nok aldrig bliver til et fast forhold.
 
Succesen på Tinder skyldtes i høj grad, at vi prøvede noget nyt og turde udfordre kommunikationskanalerne. Folk tog godt imod det, men hypen vil nok dale, som dagene går, og Tinder-brugerne finder pænere match end os. Vi vil da helt sikkert blive ved med at tjekke vores profil, indtil den ikke giver flere match, men når vi kigger tilbage på det, oplever vi hele projektet lidt ligesom et engangsknald. Det var godt, og også så godt, at vi kom tilbage til en anden runde, men i det lange løb skulle det bare ikke være os to.
 
 
Like din kommune på Tinder
 
 
Her scorede vi
De fleste af de tilbagemeldinger, vi fik på Tinder og på de sociale medier, har været, at det var sjovt eller genialt. Og det har da også givet en unik mulighed for at ramme en ung målgruppe, som er svær at få fat på andre steder. Vi ’matcher’ naturligvis ikke med dem, men de bliver stadig opmærksomme på Kolding Kommune som et brand.
 
 
Match med Kolding Kommune? Måske der ikke kommer et forhold ud af det, men en del positiv feedback er vel heller ikke helt skidt?
 
Kampagnen har også givet en masse omtale i både lokale og nationale medier, og det har skabt yderligere positivt fokus på Kolding Kommune, som en innovativ organisation, der er first mover på et område. Det giver et billede af en kommune, som ikke hænger fast i støvede, gamle rutiner, men tør forsøge at kommunikere og brande sig på nye måder. Det passer også glimrende til kommunens kreative slogan: Design by Kolding.
 
Om matchene på Tinder direkte har påvirket tilflytningsraten, er svært at måle, men vi kan i hvert fald se en stærkt øget trafik på den hjemmeside, vi linkede til på Tinder. I løbet af vores to forsøg har vi fået cirka tusind unikke besøgende på den. De besøgende bliver der i gennemsnit 22 sekunder længere end alle andre, og hver femte går videre til vores kampagneside: Er du tilflytter? Statistikken taler altså for, at vi har fået en del opmærksomhed fra dem, vi mødte på Tinder.
 
Ingen scoring
En af de første og største hurdles, man skal over, er at få lavet sig en Tinder-bruger. Teknikken driller nemt, for Tinder skal nemlig kobles på Facebook og lokalitetstjenesten, og hvis der i forvejen har været en Facebook- eller Tinder-konto på iPad’en eller iPhone’en, er Tinder meget genstridig. Gentagne forsøg og besøg på forskellige internetfora hjalp ikke på resultatet.
 
Det tager også sin tid at skulle ’swipe’ igennem alle ansigterne – men billederne af en masse søde piger hjalp på det. Hvert eneste ’match’ skulle så have en tekst. Den kunne man kopiere ind, men navnet skulle skiftes ud hver gang. En langsommelig proces, når der er over 200 match. Tinder er ikke lavet som et redskab, men som underholdning, og det kan mærkes, når man skal bruge det i en kampagnesammenhæng.
 
 
Vi er bare Kolding Kommune
Vi er også stødt på undrende og negative kommentarer, men de er i fåtal. De fleste negative kommentarer har været fra folk på diverse sociale medier, som skriver, at de ville føle sig snydt, hvis de stødte på os. Men som kommunikationschef i Kolding Kommune, Lars Svoger, har udtalt til diverse medier: ”Vi udgiver os ikke for at være andet end Kolding Kommune”. Nogle mugger lidt over, at vi bruger skattekroner på det, men da Tinder og Facebook er gratis, er det kun arbejdstimer, der er brugt, og de kan tælles på under en hånd for hvert fremstød.
 
Så i lyset af, at der ikke er brugt mange timer på det, og der ikke har været andre udgifter forbundet med det overhovedet, kan man konkludere, at med sine 1000 unikke besøg fra målgruppen og national medieomtale har Kolding Kommunes tilstedeværelse på Tinder været en succes.

 
Selvom Kolding Kommune har fået rigtig mange positive tilbagemeldinger på deres Tinder-eventyr, har profilen også ført til et par negative og sjove kommentarer. 
 
Her er, hvad vi har lært:
 
Gør dette
 
·         Meld klart ud fra starten, hvem du er; ingen gider blive snydt.
 
·         Overvej, om dit koncept giver mening på Tinder.
 
·         Vær den, som får matchbeskeden ved et swipe.
 
·         Skriv som den første, når du får et match.
 
Lad vær’
 
·         Brug ikke et fake billede af en eller anden, der er lækker.
 
·         Skriv ikke noget i teksten, som du ikke kan opfylde.
 
·         ’Like’ ikke alle for så bare at vente på at blive matchet.
 
·         Brug ikke en telefon eller tablet, hvor din private profil også er installeret. Teknikken driller.
 
·         Skriv ikke fra 'dig'. Vær professionel og svar på vegne af din organisation.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også