Hvordan forhindrer vi højresvingsulykker?
Kan Crowd innovation redde liv?

Prøv Crowd innovation - vær med til at stoppe højresvingsulykker ved at bidrage med din idé fra imorgen torsdag den 10. oktober klokken 10. Tilmeld dig Facebook-gruppen “HøjreSvingsInnovation”. Nærmere information fås her.
Fra 2008 til 2012 var busser og lastbiler involveret i 91 højresvingsulykker. Det kostede 24 cyklister livet. Og tendensen forsætter i 2013 – uden at politikere, eksperter eller interessegrupper endnu har haft held til at stoppe de tragiske ulykker. Innovation Embassy har sammen med en række stakeholdere og flere hundrede danskere vendt bøtten. Det er ikke toppen af samfundet, eksperter eller interesseorganisationer, der skal løse problemet alene. Det er også borgerne selv – dig og mig – som kan hjælpe med at redde liv. Og metoden hedder Crowd innovation
 
Den grundlæggende idé i Crowd innovation er, at du og jeg – og alle andre – tilsammen har den nødvendige viden og erfaring, der skal til, for at skabe nye, gangbare løsninger på for eksempel højresvingsulykker. Det sker ved at inspirere en ”crowd” til at byde ind med ”løsninger” på et ”problem”. Man skal dog ikke se de enkelte løsninger fra deltagerne som idéer, der skal udvikles til en færdig løsning, men derimod forstå dem som input, der skal linkes sammen til de færdige ”løsninger”. Og i modsætning til ved andre innovationsmetoder skal man i Crowd innovation styre processen knivskarpt – ved at give slip.
 
Crowd innovation er at inspirere en ”crowd” til at byde ind med ”løsninger” på et ”problem”
 
De tidligere forsøg på at løse højresvingsulykker har ofte været, at eksperter og/eller interessenter er gået i tænkeboks og har udtænkt nye forslag til at løse højresvingsulykker (i.e. ekspert og stakeholder innovation). Man kunne endda forstille sig en involverende og idé-genererende kommunikationskampagne rettet mod skolebørn, cyklister eller lastbilschauffører (i.e. community innovation). I forhold til disse metoder forudsætter Crowd innovation en højere grad af inklusion af potentielle deltagere, aktører og medier, og at deltagerne finder det pågældende problem personligt relevant.
 
Når det gælder højresvingsulykker, er Crowd innovation-metoden oplagt at bruge, da ”udfordringen” er meget aktuel og et nærværende samfundsproblem, som påvirker os alle – og derfor også har mediernes interesse. Men for at underbygge processen frem mod det endelige resultat, skal du have en strategisk ramme for involvering af borgere, medier og interessenter. Ved Crowd innovation i forhold til højresvingsulykker har vi gjort det igennem fem trin:
 
1. Udfordrigen
Før, du kan starte en Crowd innovation-proces, skal du have en klar og konkret udfordring, som dine potentielle brugere finder relevant og vil bruge tid på at involvere sig i. Det er altafgørende, at man ikke forveksler Crowd innovation med netværksbaseret kommunikation, PA/PR eller anden strategisk kommunikationsøvelse. Det handler altså ikke om at fremme en interessent eller en strategisk dagsorden. Det er løsningerne på en konkret udfordring, som er i fokus.
 
2. Din crowd
Når udfordringen er klar, kan du begynde at opbygge dit netværk igennem for eksempel Facebook eller lignende sociale medier. Her er det vigtigt, at du kan kommunikere klart og inddragende, hvad udfordringen er (fx via film) og har en tilgængelig plan for innovationsaktiviteten klar, så din crowd ved, hvornår og hvordan den skal involvere sig. 
 
Sådan forløber HøjreSvingsInnovation (HSI)
 
3. Stakeholdere
Parallelt med opbygningen af din crowd skal relevante stakeholdere involveres. Her kan din crowd måske hjælpe med kontakt. Medierne er generelt ikke meget for kampagner – det vil sige andres kampagner. Derfor er det vigtigt, når medierne involveres, at du vælger en vinkel, der er på mediets dagsorden. I dag vil medierne have “kliks”, “likes” og “shares”. Hvis din kampagne ikke giver dem det, er de ikke interesserede. Du skal også tænke på involveringen af politiske kræfter, meningsdannere og specialister, uden at du, som initiator af Crowd innovation-processen, mister styringen.
 
4. Innovation-events
I den sidste del af processen deltager din crowd i innovation-events. De kan være rent virtuelle, en blanding mellem virtuelle og fysiske eller kun fysiske, og der er rig mulighed for at lege med setups. I dag kan man live-streame fra events og derfor, hvis man har mod på det, kan man lave ping-pong med sit Crowd-netværk.
 
I innovation-events beder man om idéer, input og insights. Du skal have et setup, hvor det er meget let for din crowd at sende ind, og du skal kunne samle op på resultaterne og strukture materialet til konkrete visualiseringer med mere. Vis materialet som Clouds, lav udtræk af materialet, del din crowd op, så de kan arbejde med bestemte temaer, og giv dem noget af materialet at arbejde med.
 
5. Løsningerne
Fordi Crowd innovation virker bedst ved en udfordring, der har bred appel, kan du regne med, at der er mange – rigtig mange – synsvinkler og meninger om, hvad der er rigtigt og forkert. Det kræver derfor, at du kan stille skarp på de kritiske spørgsmål og drive processen frem til konkrete løsninger, som er lette at gå til, og som en beslutningstager nemt vil sige ja til. Når det kommer til højresvingsulykker, er der masser af idéer, der bliver fremlagt for myndighederne, men vi må konstatere, at næsten ingen af dem er implementeret. Og folk dør stadig. Det betyder, at kravene til løsningerne er store. De skal kunne det hele og være helt fladpandede lette at placere det rigtige sted. Det vil også gælde for den udfordring, du vælger.
 
Det er bestemt ikke alle emner, som er egnet til Crowd innovation. At fremstille en ny medicin for diabetikere er måske ikke den bedste udfordring – men at få diabetikere til at Crowd-innovere på nye devices eller lignende er en oplagt mulighed. Crowd innovation-metoden har derfor bestemt potentiale til at bidrage til løsninger på samfundsmæssige udfordringer. Udfordringerne skal bare være nærværende og gerne inden for deltagernes hverdagsliv. Og initiatorerne af Crowd innovation-processer skal være bevidste om balancen mellem banal PR og et reelt ønske om at løse et samfundsmæssigt problem. Det overordnede princip i Crowd innovation er derfor at stole på din crowd og have skarpt fokus på målet med processen: At skabe nye og gangbare løsninger!
 
Vi håber, du vil være med til at løse højresvingsulykker ved at deltage i den igangværende Crowd innovation.
 
Vi kan stoppe højresvingsulykker
 

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

44 JOB

Intern kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Public affairs-rådgiver

Frist: 5. august kl. 12.00

Digital redaktør

Frist: 19. august

Digital Storyteller

Frist: Snarest muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.