Verdens Bedste Kunde

At købe et designprojekt er nemt nok. Man ringer til en designer, siger, hvad man vil have, aftaler en pris og betaler. Så enkelt som at købe en busbillet. Desværre går det ofte galt, og både kunde og designer sidder tilbage med et produkt, der aldrig blev til det, det kunne have været. Heldigvis kan man lære det. Og så kan man blive Verdens Bedste Kunde!

Når “almindelige” mennesker møder designere første gang, står begge parter på hver side af en dyb kløft gravet af fordomme. Almindeligt menneske (lad os for nemheds skyld kalde ham kunden) mener, at designere er flyvske fjollehoveder, der leger hele dagen, ikke har respekt for hverken tid eller penge og i øvrigt går alt for sent i seng. Designeren på den anden side mener, at kunden er en tørvetriller, der ikke kan genkende en god idé, om den så sprang op og bed ham i næsen. Han er nærig, fantasiløs og har i det hele taget ikke respekt for kreativt arbejde.

Hvis relationen starter på den måde, går samarbejdet kun en vej: ad helvede til. Og kunden begynder i designerens øjne at ligne en, der føler sig hjemme dér. Så hvis Verdens Bedste Kunde skal møde Verdens Bedste Designer og få Verdens Bedste Projekt, må vi allerede starte her: Der er nogle fordomme, der skal væk på begge sider af kløften. Men da denne artikel mest handler om, hvordan man bliver Verdens Bedste Kunde, så starter vi bare med at sige til designeren: Drop de dårlige manerer! Design er ikke fri kunst! Du er her for at løse en opgave!


Vil du have Verdens Bedste Projekt? Så slip fordommene om designerne. Foto: GettyImages. 

Så skulle den være på plads, og nu kan vi koncentrere os om det vigtigste; kunden.

Læs også: Kunden fra helvede.


Stol på dig selv; du har fundet den rette
Sidste år udgav webdesigneren Mike Monteiro fra den amerikanske designvirksomhed Mule bogen “You’re My Favorite Client”. Bogen er en del af en serie bøger, der alle søger at afmystificere designprocessen i forbindelse med udviklingen af komplekse websites, men dens meget ligefremme og snusfornuftige råd kan uden videre overføres til enhver designkøbssituation. Her er der trøst at hente for både designer og kunde - men måske mest for kunden. Bogen rummer information om det store spørgsmål 'Hvad er design?' (bevidst formgivning), tips og ideer om, hvordan man sammensætter et designteam, advarsler om skråsikkerhed, køreplan for feedback, hjælp til at identificere en fiasko tidligt i forløbet - og meget, meget mere. Men mest af alt rummer den - som også titlen antyder - information om, hvordan man bliver Verdens Bedste Kunde.
 


Uddrag af forsiden på bogen "You're My Favorite Client" af Mike Monteiro. Kilde: Visuallizard.com. 


Det vigtigste, man skal sætte sig for at lære, hvis man vil være Verdens Bedste Kunde (herefter: VBK), er først og fremmest tillid. Tillid til sin egen dømmekraft, tillid til sit projekt, sin organisation - og til sit valg af designer. Alle ved, at gode ting kun opstår i et tillidsfuldt rum. Ingen gider at give de sidste ti procent, hvis de på forhånd ved, at de kun bliver mødt med kølig og afmålt respons.

Mike Monteiro formulerer det således: "I’m asking you to trust yourself. You hired well. Now let your designers do the thing they do, and let them do it the way they know how. Nothing derails a design project, heck, any project, like a lack of trust. Once you’ve lost trust in someone, that shit is palpable. It’s in the air. You want your designers focused on solving the problem, not managing your worries".

Som kunde er du naturligvis den, der ved mest om dit produkt, dit marked, dine konkurrenter og en hel masse mere, men hvis du vil være VBK, skal du være klar over, at du ikke er den, der ved mest om design. Og - sværest af alt - du skal holde op med at tænke på design som noget pynt, man lægger ovenpå noget reelt til sidst. Alle møder design hver eneste dag - og alle reagerer på dårligt design. Det vigtige at forstå er, at design ikke har noget med smag at gøre.


Stol på dig selv, dit produkt og ikke mindst dit valg af designer. 

Mike Monteiro sætter ord på: "You know bad design when you encounter it. From every chair you’ve sat in that hurt your ass, to every coffee cup that burned your hand, to every time your finger triggered the wrong link on your phone, to every airline booking site that pissed you off. You know bad design. You hate it. And you should. The truth is that good design isn’t magic: it takes a clear goal, the expertise and resources to reach that goal, and, most of all, the intention to do it well". 


Kom til K-dag, og lær at lave præsentationer med Prezi.
 

Præcision er vigtigere end æstetik
Engang, da jeg selv blev bedt om at definere, hvad en designer skal kunne, fandt jeg på denne formulering: "En designer skal kunne svare præcist og uforudseeligt på et givet problem". Jeg er stadig glad for definitionen, fordi den tager fat i det centrale: Design løser problemer. Og præcision er langt vigtigere end æstetisk appeal.

Mike Monteiro er meget enig og ofrer et helt kapitel i sin bog på at forklare ikke-designere, hvordan man bør forstå design - og mest af alt, hvorfor man hyrer designere. Det er vigtige råd, og de er værd at huske for enhver designkøber.

Mike Monteiro: "To get design’s full value, you need to hire a professional. You need a designer. Would you trust any other valuable part of your business to someone who wasn’t qualified to do it? Would you let your cousin’s best friend do your accounting because they had a calculator? Or let your neighbor reprogram your fuel injection system because they have three cars on blocks on their lawn? Probably not".

Dermed vinker VBK farvel til muligheden for at spørge sin kone om farven, sin nabo om udtrykket, sine børn om strategien. VBK ved, at designere er professionelle, og VBK ved derfor også, at hans designprojekt bliver bedst, hvis han lader designeren lave det - præcis som musik generelt lyder bedre, når det bliver spillet af en musiker.

Dunkelt tænkt: dunkelt udført 
Naturligvis interesserer VBK sig for sit projekt. En ligeglad kunde er næsten lige så vanskelig at samarbejde med som en, der ringer dagligt og beder om skitser og ideer. Kunden, der ikke præcist kan beskrive formålet med sit projekt, kan blive glædeligt overrasket, men vil oftere bare blive skuffet. Det, der er dunkelt tænkt, bliver som regel dunkelt udført.

Derfor er VBK helt klar over arbejdsdelingen i projektet. Som kunde kommer han med et klart formuleret og gennemtænkt problem - designeren løser problemet og formgiver løsningen så overraskende, appellerende og præcist, at den virker selvindlysende. Vi kender alle de produkter, der pludselig dukker op og øjeblikkeligt virker, som om de har eksisteret altid (jeg gider ikke engang skrive iPod eller iPhone - men nu gjorde jeg det alligevel). Med andre ord: VBK kommer ikke til en designer for at redde sin karriere, for at forene to uforenelige projekter eller for at have noget lækkert at vise på næste marketingseminar.

Så kommer det svære - også for VBK - og det er: Når man nu har respekt for designeren, og når man nu har et præcist formuleret projekt, og når man nu anerkender ekspertise og arbejdsdeling - hvordan kan man så kommentere et designprojekt? Selv VBK sætter sig jo ikke bare ned og lader alting ske uden kommentarer eller indblanding: Gode projekter bliver til i en tilstand af kreativ uenighed, hvor man syretester sine designløsninger mod alles argumenter - og hvilke argumenter er det så lige, du skal bruge, når du er VBK?

De fleste mennesker starter med at sige: "Jeg har ikke forstand på design". Alligevel er det ofte de selvsamme mennesker, der lukker diskussionerne ved blankt at afvise et forslag med ordene: “Det bryder jeg mig ikke om” - sådan gør VBK ikke. VBK har forstået, at feedback skal være tydelig, præcis og konstruktiv. Desuden skal feedback altid handle om projektet - ikke om kundens ego. Projekt 'feedback' handler om, hvorvidt designet opfylder sit formål, lever op til strategien, følger brandets tone og alle den slags ting.

Desuden ved VBK godt, at når han har godkendt et delmål eller en etape, så står han ved sin godkendelse - uanset hvad konen, naboen eller børnene siger.

Læs også: Konsulenterne fra helvede: løb fra regningen nuuuuuuuu.
 

For at nå til dette punkt, skal man som VBK øve sig i at vurdere skitser og ikke færdigt arbejde. Man skal lære at træde et skridt tilbage og se på hensigten i et designforslag mere end på eksekveringen - og man siger aldrig: "Jeg hader blå" (eller en anden farve). Man kan spørge: "Hvorfor er det, I har valgt den blå baggrundsfarve?". Og hvis designerne ikke har et hurtigt og klart svar, så kan man udfordre dén del af løsningen. Men VBK er positiv, VBK arbejder sammen med designerne, og VBK får altid gode projekter.


Det er vigtigt at lytte og gå i dialog, hvis man vil have et godt designprojekt. Foto: GettyImages.
 

Mike Monteiro: "Your personal tastes are not a success metric. This is a business! We’re going to evaluate the work based on whether it increases revenue, customer retention, or any other metrics we set up at the start. I don’t care if you hate green. If the research points to green making you buckets of money, we’re using it. I bet you’ll like green then".


Den fornærmede chef
Jeg har selv engang været med til at (forsøge at) lave en lille marketing-animation for et firma. Der var et stærkt brand, en klar hensigt og en stor gruppe indflydelsesrige mennesker, der ville være med til at bestemme - og som aldrig havde hørt om VBK. Til en mellempræsentation ville den administrerende direktør være med i festen. Det var almindeligt kendt, at den administrerende direktør havde lige så meget forstand på kommunikation og design som en velbegavet cockerspaniel, og alle lyttede til hans forslag med høflige, fredsommeligt ligeglade miner.

I min naivitet troede jeg, at direktøren godt selv var klar over sine mangler, og jeg ignorerede derfor hans forslag uden videre, da vi fortsatte projektet - men det var en stor fejl, for da vi viste næste udgave af den lille animation, sad han fornærmet tilbage og sagde (med korslagte arme): “Ingen af mine ideer er kommet med”. Han stoppede derefter projektet, og alle sad tilbage med enorme frustrationer - og firmaet havde ingen animation.


Den lille historie viser naturligvis meget om mine egne mangler som lyttende designer, men den viser også klart ved sit stærke modbillede alt det, der ikke var VBK.

VBK ville have spurgt til strategien

VBK ville have bedt os forklare valg og fravalg

VBK ville have stolet på processen, hvis vi kunne svare på de to første spørgsmål.

Du elsker uenighed
Så altså, kære kunde. Design er ikke sjov og ballade. Design er bevidst formgivning, der tydeliggør funktioner og løser problemer. Det er din opgave at tænke dit projekt igennem. Det er din opgave at formulere opgaven. Det er din opgave at definere succeskriterier.

Kom til K-dag, og få bedre webdesign.


Designerne vil udfordre dig. Men du elsker uenighed, fordi du ved, at kun gennem uenighed bliver dine ideer udfordret stærkt nok til at stå alene. Du har respekt for faglighed - også hos designere. Du kan lytte - men du kan også reagere, hvis vi prøver at besnakke dig. Og vigtigst af alt: Du stoler på din egen analyse, du stoler på dit produkt, og du stoler på din evne til at vælge designere. Hvis du så klarer at lade os bestemme farven uden at spørge din kone - så kan du blive Verdens Bedste Kunde. 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også