Hvordan bliver jeres møder bedre?

Skrevet af

Mie Femø Nielsen
Lektor MSK

32 artikler

16 indlæg

Her er et først-til-mølle tilbud til jer, der godt vil have input til, hvordan jeres egne møder kan blive bedre. Det er en chance for at få forskningsbaseret rådgivning, og man kommer samtidig til at deltage i et spændende eksempel på integration af forskning, undervisning og erhvervssamarbejde.

Sammen med en håndfuld dygtige overbygningsstuderende vil jeg tilbyde min assistance til en virksomhed, offentlig organisation eller interesseorganisation, der gerne vil hjælpes til at arbejde mere refleksivt med egne møder. Ved at blive klogere på, hvad I gør, så hjælpes I til at identificere, hvad I gør rigtigt, når I holder møde. Det kan ikke kun andre i virksomheden lære af; man kan som team eller afdeling også selv blive styrket. Og det kan være en øjenåbner at se, hvordan man agerer uhensigtsmæssigt i forhold til mødets formål og funktion.
 
Vi kan tilbyde jer som team, gruppe eller afdeling at få vores analytikerøjne på jeres praksis. I får vores bistand gratis, men skal til gengæld stille jer til rådighed for forskningen. Vi skal kunne videofilme nogle møder, fx teammøder, projektgruppemøder eller ledermøder. Disse vil vi naturligvis aftale nærmere med jer. Vi kan også tilbyde en sammenlignende undersøgelse af fx to teams med forskellig mødepraksis.

Vores metode er, at vi videofilmer nogle af jeres normale møder i jeres sædvanlige mødelokaler på det tidspunkt I normalt holder det pågældende møde. Derefter tager vi hjem og transskriberer optagelserne og underkaster dem mikroanalyse efter den internationalt anerkendte konversationsanalytiske metode. Jeg vil personligt deltage i og supervisere arbejdet.
 
Bagefter tilbyder vi at fremlægge vores resultater for jer på en workshop hos jer, hvor I kommer til at arbejde med egen praksis.  

Skulle eksempler eller fænomener fra jeres møder blive nævnt i forsknings- eller undervisningssammenhæng, foretager vi naturligvis total anonymisering af virksomhed, team, projekter, samarbejdspartnere, personer og ting man taler om, som ville kunne identificere virksomheden. Det er standardpraksis for os, bare så I ved det. Men det er ikke hensigten, at analysen skal få en karakter, hvor det skulle blive nødvendigt at 'beskytte nogen'. Vi har en anerkendende tilgang til vores arbejde.
 
Vi håber at høre fra jer, og vi håber på at gøre det snart. Det er først-til-mølle princippet, der gælder. Vores tilbud gælder lige nu, så vi kan lave optagelserne i uge 21-23 og afslutte med workshop hos jer i uge 25.


Kontakt:
 
Mie Femø Nielsen, lektor, ph.d.
ProTalk Research Lab
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Det Humanistiske Fakultet
Københavns Universitet
Njalsgade 120
2300 København S
femoe@hum.ku.dk
 

Relaterede artikler

Bedre brainstorming - Virksomheder er afhængige af medarbejderes gode ideer. Men den gode brainstorming er mange steder fraværende eller ineff...
To timer med bullet-powerpoints og strategifloskler - Stormøder er fantastiske til at skabe retning, engagement og sammenhold. Men de kan også være dræbende seancer, hvor che...
Fire råd til bedre møder - Lad mig komme med et lille frisk gæt: "Inden for de seneste år er du begyndt at gå til flere og flere møder". Og endnu e...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Digital kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Student Assistant

Frist: 31. juli

Pressemedarbejder (Barselsvikariat)

Frist: 12. august kl. 12.00

Content Manager

Frist: 12. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.