Speciale om kommunal branding på Facebook
Hvor mange ’liker’ din kommune?

Skrevet af
Kommunerne har ondt i omdømmet, fordi servicen er presset, og interessen for nærdemokratiet er faldende. Kan kommunerne i den situation bruge Facebook som platform til at komme nærmere på borgerne? Et nyt speciale viser med to cases, Allerød og Aalborg, at de sociale medier skal bruges hensigtsmæssigt, hvis de kommunale myndigheder skal genskabe og styrke forbindelsen til borgerne.
Sidste efterår satte jeg mig for at undersøge, hvordan to kommuner, der griber deres Facebook-tilstedeværelse forskelligt an, potentielt kan komme tættere på borgerne. De to case-kommuner var Allerød og Aalborg.
 
Én officiel side vs. flere mere målrettede sider
Allerød Kommune har valgt at være på Facebook med én officiel side. Man har valgt en eksperimenterende tilgang, fordi der endnu ikke er taget en politisk beslutning om at bruge ressourcer på Facebook. Kommunen har kun to mand til kommunikationsopgaverne, så egentlig er det en ganske fair prioritering. Problemet er bare i min optik, at statusopdateringerne bliver irrelevante for de fleste og derfor nærmest værdiløse. Det er ikke måden at komme tættere på borgerne. Tværtimod.
 
I Aalborg Kommune har man en anden tilgang til Facebook. Der er ingen officiel Facebook-side, men i stedet en håndfuld projekt- eller kampagnebaserede sider. Det fungerer langt bedre, og det skyldes, at målgrupperne er skarpere defineret. Det medfører mere interaktion.
 
Altså:  jo mere relevans, desto mere aktivitet og interaktion. Og det er jo det, borgerne ønsker. Nærvær, samtale, interaktion med kommunen – og måske andre ligesindede i kommunen.
 
Grundtanken – web 2.0 fører til relationer
Specialet er bygget op om den tese, at for at kommunerne kan udtrykke et brand, som kan skabe et bånd til den individuelle borger, må kommunerne opføre sig ’ordentligt’ på Facebook. Ordentligt forstået på web 2.0-måden. Det kræver den rette forståelse.
 
Min konklusion er, at Aalborg er på rette vej, men kunne have gavn af at samle de forskellige sider på en hovedside. Allerød er lidt længere fra. Deres væsentligste udfordring er, at de ikke har ressourcerne til det og ikke prioriterer kommunikation på Facebook. Web 2.0-tankegangen er ikke fremherskende. Og så bør de måske bare lade være. Jeg kan i hvert fald blive i tvivl om, hvorvidt det ikke blot skader kommunens brand yderligere, at de har en kedelig Facebook-side.
 
Generelle anbefalinger
Kommuner bør generelt gøre sig det klart, at den bedste måde at aktivere borgerne på Facebook er ved at gå målrettet til værks: Lav en side, der er relevant for børnefamilier. Eller for folk, der er vilde med et bestemt område i kommunen. Eller fokuser på at hjælpe med konkrete problemer. Som digital selvbetjening. Der er stort potentiale i at yde en vis grad af “kundeservice” eller borgerservice på Facebook. Men så skal borgerservicemedarbejderne også involveres. Kommunikationsfolkene kan kommunikere, ikke svare på borgerservicespørgsmål.
 
 

Relaterede artikler

Hvorfor liker du? - På rekordtid har det danske sprog fået et nyt verbum – ”at like”. ”At like” betyder at trykke på den lille tommelfingere...
Hvad virker i virkeligheden viralt? - I snart to år har Syddansk Universitet undersøgt, hvilke nyheder fra danske medier, der går viralt. Og her følger de vir...

Giv din stemme

19 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

34 JOB

Indholdsredaktør

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationschef

Frist: 27. september kl. 12.00

Studentermedhjælper

Frist: 27. september

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 6. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.