Hvis politikere var reklamesøjler

Forestil dig, at det pludselig blev lovligt for Lars, Helle, Lene, Villy, Pia og alle de andre folketingspolitikere at reklamere for danske virksomheder og produkter. Hvad ville de vælge? Hvad burde de vælge? Og kan det så tænkes, at Rexona og Dan Cake bliver konkurrenter?
af Carmichael Billingsley

Lad os lege med den tanke, at alt er muligt i markedsføringens hellige navn. For når Umberto Micheli siger, at ”Branding is everything … Everything is Branding” og flere og flere danske reklamebureauer tilbyder 360° Branding, så må konsekvensen være, at diverse skuespillere, sports- og obskure realitystjerner nu har fået en ny konkurrent i kampen om de danske markedsføringsbudgetter – nemlig den danske politiker.

 

Politikerne har allerede længe allieret sig med reklamebureauer, når de af mangel på visioner har haft brug for nogle fængende kampråb, slogans eller payoffs, afhængig af om de tilhører den røde, blå eller kreative del af salen. De har deltaget i talentkonkurrencer, boet i tv-overvågede barakker og en enkelt har sågar fået kickstartet sin karriere ved ikke at kunne spille fodbold.

 

Med andre ord vil mange nok mene, at vores politikere allerede er godt i gang med at sælge ud. Andre har bare brug for at gennemtænke, om deres nuværende position nu også er så attraktiv, som den var sidst, de briefede reklamebureauet. For eksempel lyder det ikke længere så fremadskuende, når vi hører at ”Venstre ved du, hvor du har”, når krisen skal løses med forandringsvillighed bedst illustreret ved Barack Obamas ”Change we can believe in”.

 

Derfor kan vi nu lige så godt tage konsekvensen og seriøst overveje, hvordan politikerne i samarbejde med danske virksomheder kan skabe en synergieffekt til gavn for begge parter. Med andre ord: Tid til brandudsalg!

 

                     

 

Vil du have super kvalitet eller be(d)st til prisen?

Lad os her begynde med et budskab, der er så bredt, at samtlige politikere kan associere sig med det, helt uden de store overvejelser.

 

Til gengæld er vi også i den situation, at det her er politikerne, som i øjeblikket giver sloganet mest troværdighed. SuperBest har med en middelmådig kampagne over sommeren ikke formået at rette op på renommeet, og i marts var kæden endda så langt ude, at de forsøgte at bruge fødevareminister Henrik Høegh i deres markedsføring.

 

Ifølge kommentarerne i flere blogs var det en imidlertid en beslutning, som bedst kan beskrives som en omvendt Punkt 1 – ”en ren lose lose situation”.

 

 

 

Fra mediedarling til rejsedronning

Her er det ikke til at komme uden om hovedpersonen fra flere af årets hotteste agurketidshistorier. Forestil dig de kæmpe middelhavsvåde drømme, som marketingafdelingen i Spies har siddet med, mens de har forestillet sig næste års store sommerkatalog med Lene Espersen på forsiden.

 

Tjansen som frontfigur for rejsebureauet vil i dette tilfælde kunne vise sig at være en fordel for begge parter. Lene Espersens helt store problem har jo netop været at retfærdiggøre, hvorfor det er så svært for hende at komme hjem til møder i tide.

 

Ironisk nok har de mange feriekiks resulteret i, at Lene Espersens eget bagland nu er begyndt at summe i medierne om, at partilederen kan ryge og rejse …

 

 

 

Der er så meget kvinder ikke forstår

En så langtidsholdbar og populær kampagne bør helt klart appellere til en politiker, som søger genvalg. Og det vil desværre være let for flertallet af de kvindelige folketingspolitikere at kvalificere sig uden at komme til at svede.

 

Valget må dog stadig falde på Helle Thorning-Schmidt. Og som i tilfældet med Lene Espersen vil sammenkoblingen med Oddsets slogan være et skridt i den rigtige retning, da det trods alt er bedre at være uvidende end uærlig.

 

Det skal her siges, at en tæt toer til Thorning må være hendes egen partifælle Mette Frederiksen. Hun er dog forbigået, da rygterne siger, at Boxer i øjeblikket har hende som favorit til deres Hooold-kæft-kampagne.

 

 

 

 

Har man i dansk politik sagt A, må man også sige V

V for Villy - manden bag SF’s imponerende vælgertilslutning, hvor Søvndals store succes bedst kan forklares med, at hans budskabers konkrete indhold kan skæres ned til ”Kom med”.

 

Koblingen til DSB er endda så dyb, at også virksomhedens tidligere slogan passer til politikeren. ”Lige til” (ret beset ”ligetil”) beskriver ganske godt Joviale Villy, som primært trækker stemmer på sin lune humor og evnen til at sprede god stemning.

 

Villy & Helles stort anlagte mediestunt fra foråret ligger også i forlængelse af DSB’s kerneydelse. For der er nok en del danskere, som er enige i, at DSB allerede i flere år har kørt efter parolen ”giv os ekstra 12 minutter hver dag”.

 

 

Altid plads til én til

Indrømmet. Sloganet har ikke været brugt i mange år, men ikke desto mindre er det en klassiker, som rammer direkte ned i hjertet af hele to politiske partiers kernevælgere.

 

Her tænker jeg naturligvis på Radikale og Enhedslisten, som begge lever i fortiden, og for hvem fællesskab og stuerenhed spiller en afgørende rolle.

 

Da begge partier måske også kan siges at have lidt betænkeligheder ved det regalt klingende Rex-ona, har vi endda en oplagt mulighed for at introducere det nye mærke Retro-na

 

 

Fordi der er krummer i danskerne

Her er et eksempel på, at man med det rigtige produktnavn ikke behøver et slogan, da hovedbudskabet er indbygget.

 

Vi er nu også så langt i denne gennemgang, at du garanteret allerede har gættet, at Dansk Folkeparti udgør et næsten misundelsesværdigt match.

 

DF har godt nok et slogan, men ”Dit land – dit valg” passer nu også ganske gevaldigt til den situation, hvor partiets kernevælgere skal beslutte sig for, om det er nu er citronmåne, hindbærroulade eller marmorkage, som skal på kakkelkaffebordet.

 

 

… men vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere

Ak ja, hvor havde discountpolitikken set anderledes ud, hvis Ny Alliance havde nået at … well, alliere sig med Fakta, inden alle medlemmerne forsvandt ud af rodebutikken.

 

Til gengæld er vi nu i den spændende situation, hvor det ny-/genopståede Liberal Alliance indtil videre ser ud til at have fået et helt andet solidt tag i vælgerne.

 

Samtidig har Anders Samuelsen allerede helt i denne artikels ånd fundet sammen med sponsoren Saxo Bank, så koblingen mellem politikere og virksomheder er allerede godt i gang i Danmark.

 

Men hvad med resten af partierne? Hvem vil i overbudspolitikkens navn først tage fat i Føtex for frejdigt at kunne fremføre ”Vi gør mere for dig”? Vil Kristendemokraterne krybe til reklamekorset og vil Lars Løkke Rasmussen overveje at præsentere sig som Lars Løkke ®? Det bliver brandspændende!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også