Hver sommer sit PR-etik problem

Skrevet af

Ikke angivet

339 artikler

0 indlæg

Der er øjensynlig en egenlogik i at kommunikationskonsulenter markerer sig uheldigt i agurketiden. Forrige år var det Dandy-sagen, og sidste år var det Kundes daværende PR-bureau der gik bananas på sin helt egen måde og forsøgte at presse FDB til at blive kunde via intimiderende research.

I ugens aviser optræder så en genganger fra tidligere tiders etisk uheldige PR-sager, nemlig Erik Skov Petersen. Han er vel nok Danmarks første egentlige spindoctor. Han arbejdede for DA og for de Konservative helt tilbage fra Engell og Dyremoses tid og har altid gået for at kunne trylle, men åbenbart også med andres midler. Sidst Jyllands-Posten skrev om ham drejede sagen sig om bedrageri og dokumentfalsk. Og hans seneste selskab MediaKontakt Aps er nu også i problemer. Denne gang har han så taget ægtefællen, Henriette Kjær, med i bestyrelsen. Hun er som bekendt i mellemtiden blevet en velkørende socialminister. Nu får hun mulighed for at hjælpe ikke bare samfundets svageste, men også sin umulig PR-mand som forhåbentlig endelig har opgivet drømmen om for gud ved hvilken gang skal være direktør for sit eget PR-konsulentfirma.

Når man rutter med sandheden
At selv de mest velrenommerede PR-konsulenter kan få små etiske skrammer fremgår også af denne uges erhvervsspalter. Rederiet Torm forsøger fjendtligt at overtage konkurrenten Norden. I den forbindelse har en konsulent fra Jøp, Ove & Myrthu søgt at komme med på Nordens fortrolige pressebriefing som’ freelancejournalist’. Jess Myrthu har nu i snart utallige interview siden gennembrudsinterviewet i BNY i 1991 som sit mantra sagt at ’man skal fortælle sandheden, men ikke rutte med den’. Er det så at rutte, at kalde sig freelance journalist? Selvfølgelig ikke, ifølge Erik Ove fra Jøp, Ove & Myrthu, og sagen viser bare hvor svært det kan være at vokse og lave en organisation, hvor medarbejderne efterlever etikken fra partnerne i firmaet.

Fælles retningslinjer er vejen frem
Kommunikationsbranchen vokser stadig hastigt, og de fælles retningslinjer for de mange nye folk er vigtige. Man kan måske håbe at en fælles organisering af konsulenter under Dansk Managementforum kan være med til at klargøre spillereglerne i branchen. Og være med til at skille ikke bare de sorte, men de grå får ud fra flokken. Pointen er, offentligheden stiller meget store krav til etik i PR-branchen fordi branchen i udgangspunktet er kompromitteret. Det er et problem overalt i Europa. Ikke mindst I Tyskland hvor et lidt lyssky samarbejde med et PR firma kostede den tyske forsvarsminister hans stilling. En større brancheetik er løsningen. Det stiller krav om samarbejde og faglig selvkritik. Store ord når kommunikationserhvervet er frit og konkurrencen intens. Så det mest sandsynlige er at vi kun vil opleve flere sager fremover. Desværre.

Relaterede artikler

Absolut Jøp - Kommunikationsfirmaet Jøp, Ove & Myrthu har tjent millioner på at rådgive de største danske virksomheder. I branchen har...
Skal vi kun spejle os i spin? - Er erfaringer og inspiration fra den politiske verden ved at sejre over seriøs strategisk kommunikationsrådgivning? Er d...
Grøn er den ny PR-brancheformand ikke - Morten Grøn er ny PR-brancheformand. Hans erfaring med kommunikation og formands-poster går tilbage til dengang, han som...
Den gode nyhed er, at dårlige nyheder er nye kunder - Heldige virksomheder har ikke brug for PR. Heldigvis for os kommunikationsfolk har mange virksomheder været uheldige un...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Pressemedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Campaigner

Frist: 21. august

Redaktør til sociale medier

Frist: 2. september kl. 9.00

Journalist

Frist: hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.