Hvem vandt årets k-pris?

Hvert år belønner Dansk Kommunikationsforening de bedste kommunikationsprojekter med årets Kom-pris. Det sker ved den årlige Kom-dag, hvor deltagerne afgiver deres stemme til et af de nominerede projekter. Resultatet blev, at Kom-pris ’08 for nationale kampagner gik til Post Danmark, mens 3F i samarbejde med Landbrugsraadet vandt prisen for lokale indsatser. Kforum har talt med vinderne, som her forklarer, hvorfor netop deres projekt er så god kommunikation.
af Lene Thorsen
Vinder af kategorien bedste landsdækkende kommunikationsprojekt blev Post Danmark for deres ’Sms-rekruttering af postvikarer og lørdagsomdelere’. 3F og Landbrugsraadet vandt kategorien bedste regionale/kommunale kommunikationsprojekt med kampagnen ’Mad til Mere’.

Danmarkshistoriens mest effektive rekrutteringskampagne
Projektet ”Sms-rekruttering af postvikarer og lørdagsomdelere” er blevet udråbt til danmarkshistoriens mest effektive rekrutteringskampagne. ”Send en sms og få tilbudt et job i Post Danmark”, lød konceptet. Kampagnen skulle løbe i det første halvår af 2008, men på under to måneder blev målet på 500 ansættelser nået. 2.640 ansøgninger blev modtaget pr. sms, og ved kampagnens udløb havde Post Danmark ansat 650 nye postvikarer og lørdagsomdelere.


 
Et eksempel på en spot-annonce i gratisaviserne


Formand for dommerkomiteen, professor Lars Thøger Christensen, begrunder valget af Post Danmarks kampagne med, at ’projektet har gjort op med fordomme. De har vidst præcis, hvem de ville ramme, og har haft en god idé om hvordan. Projektet har vist imponerende resultater og hurtigere end forventet’.

Fjern forældede fordomme

Post Danmarks ”sms-rekrutterings”-kampagne blev udviklet af Bergsøe 4 i tæt samarbejde med Post Danmark. Projektet gør ifølge kommunikationsrådgiver i Post Danmark, Birgitte Hammer Bondesen, op med tre forestillinger om rekrutteringsarbejde: ”For det første er vi gået uden for jobsektionerne og har brugt de medier og kanaler, der er, hvor den unge målgruppe er. For det andet har vi gjort det så enkelt som muligt for de unge at søge jobbet – de skulle blot sende en sms, hvorefter de blev ringet op af den lokale leder. Dermed har vi også skabt kortest mulig vej fra ”call to action” til responsmediet, mobiltelefonen. Og for det tredje har vi adresseret de jobfordele, som nuværende medarbejdere oplever ved jobbet for målgruppen frem for at liste en række krav fra os til ansøgeren.”

Nye medarbejdere skal fastholdes

Men der er ingen grund til at hvile på laurbærrene, for det er ingen hemmelighed, at Post Danmark i mange år har haft problemer med et støvet image, hvilket Birgitte Hammer Bondesen nævner, at virksomheden stadig kæmper med. Men udfordringen ligger samtidig i at fastholde de unge: ”Vi har med stil, tone og sprog fået profileret arbejdspladsen Post Danmark med humor, kant og friskhed. Men selvom vi er begyndt at børste støvet af vores arbejdsplads, er vi bestemt ikke færdige med profileringsarbejdet. Ud over rekruttering har vi også en udfordring i at fastholde især de unge medarbejdere. Derfor arbejder vi nu med at udvikle indsatser (både handlinger og kommunikation), der skal motivere til at blive i jobbet i længere tid”.  

God kommunikation kan alle lære af, og dermed også Post Danmarks ”sms-rekrutteringsprojekt”: ”I et jobmarked med lav arbejdsløshed kan vi kun anbefale, at virksomheder går efter de passive jobsøgende og dermed også går uden for jobsektionerne. Desuden kan andre virksomheder med et støvet image sikkert også have gavn af at udvikle kommunikation, der går til kanten med stil, tone og sprog,” afslutter kommunikationsrådgiver Birgitte Hammer Bondesen.

Mad til Mere – livsstilsændring uden løftede pegefingre

Kampagnen ”Mad til Mere” retter sig mod ansatte i 3F’s grønne sektor (jordbrug, landbrug og skovbrug) og blev gennemført i Sorø-Slagelse området i efteråret 2008. ”Formålet var at få målgruppen til at spise sundere, især på arbejdspladsen, ved at udfordre de ansattes viden om sund mad. En stor del af målgruppen har forholdsvis hårdt fysisk arbejde, mobile arbejdspladser og ingen kantiner. Udfordringen var at opfordre til en sund livsstil uden at løfte pegefingre. Målsætningen var at inddrage 300 ansatte i kampagneaktiviteterne. I stedet har mere end 600 personer deltaget.
 


En side i pjecen ”Sunde tips og tricks”, som deles ud til de deltagende medarbejdere


Om baggrunden for valget af 3F’s kampagne ”Mad til Mere”, udtaler Lars Thøger Christensen, at ’projektet havde fat i en meget vanskelig målgruppe præget af mangfoldighed. De havde sat sig et meget komplekst mål om at ændre adfærd i målgruppen gennem en bred gruppe af forskellige aktører og medier’.  

Kend din målgruppe

Det er kommunikationsbureauet GCI Mannov, som står bag 3F og Landbrugsraadets ”Mad til Mere”-kampagne. PR-konsulent på projektet Kristian Levring-Madsen nævner her følgende årsager til, at de vinder prisen:  ”For det første er det ret åbenlyst, at vores koncept for ”Mad til Mere”-kampagnen har virket godt; der har været cirka dobbelt så mange ansatte involveret i kampagnen, som det oprindeligt var tilsigtet. Desuden synes jeg – helt ubeskedent – at vi er lykkedes ret godt med at ramme målgruppen. Det er en gruppe, som er svær at ramme; de er ikke meget på nettet, og de er måske heller ikke alle så vant til længere skriftlig kommunikation. Desuden er de helt sikkert blevet slået i hovedet af et utal af løftede pegefingre i andre kampagner mod rygning, fedme, hjerte-kar-sygdomme etc. Det ville vi rigtig gerne undgå. Så vi bestræbte os på ikke at være fordømmende, at gøre det simpelt og at ramme de ansatte individuelt ved hjemmebesøg, virksomhedsbesøg, pr. mobil, frugtordning og så videre.”

Grundigt forarbejde
Et godt koncept gør det ikke alene. For at kommunikationen skal lykkes, er forarbejdet meget vigtigt: ”Jeg kan klart anbefale at gøre sit forarbejde grundigt. Vi researchede blandt de ansatte og fik klart afkræftet nogle af vores fordomme omkring dem – og bekræftet nogle andre. Det hjalp os til at målrette budskaberne. Desuden kan jeg anbefale, at man gør tingene simple. Vi lavede for eksempel en frugtordning – ud fra den simple antagelse, at øget adgang til frugt ville få folk til at spise mere frugt. For det vidste vi, at det kneb med. Og når det kommer til sundhedskampagner, vil jeg også anbefale, at man ikke er fordømmende og ikke gør det unødigt revolutionerende. Vi var fuldstændig klar over, at vi ikke ville få vores målgruppe til at droppe smørret helt eller handle i økologiske specialbutikker. Så i stedet sigtede vi mod at minimere brugen af unødig fedtstof – og at de skulle købe de rigtige varer i Netto, når de nu alligevel var der.”

Fra lokal til landsdækkende kampagne
Den næste udfordring for projektet er at føre den lokale kampagne over til et landsdækkende projekt: ”Formålet med projektet var jo at prøvekøre en lille model, inden det skal rulles ud over hele landet. Så lige nu arbejder vi sammen med Landbrugsrådet og 3F i forsøget på at versionere de enkelte elementer til en landsdækkende udgave. Dét bliver den egentlige udfordring,” slutter Kristian Levring-Madsen af.

DKF’s Kom-pris
Det er Dansk Kommunikationsforening (DKF), som uddeler prisen på deres årlige Kom-dag. Igen i år har DKF inviteret hele kommunikationsbranchen til at indstille kommunikationsprojekter. En udvalgt dommerkomite nominerer de indstillede projekter, og på konferencedagen er det deltagerne, der via sms afgør resultatet af årets Kom-pris.
 
Dommerkomitéen, der nominerede de 7 projekter, bestod af professor Lars Thøger Christensen, Institut for Marketing og Management, SDU, kommunikationsdirektør Anne-Marie Arleth Skov, Carlsberg Breweries A/S, bestyrelsesformand Niels Boserup, kommunikationsdirektør Hans Mogensen, Energinet.dk, kommunikationschef Steen Dahl Pedersen, Kommunernes Landsforening, adm. direktør og chefredaktør Leif Beck Fallesen, dagbladet Børsen, samt formand for Dansk Kommunikationsforening og partner Ole Schmidt Pedersen, Firstline Communication.


De nominerede i kategorien 'landsdækkende kommunikationsprojekt' var

Kromann Reumerts linie fra Kromann Reumert
 
Radikale.net fra Radikale Venstre

Sms-rekruttering fra Post Danmark A/S
 


De nominerede i kategorien 'regionalt/lokalt kommunikationsprojekt' var

”Høringsfase for Vision Odense” fra Odense Kommune
 
”Imageløft af Vejleåparken” fra Boligforeningen AAB

”Kommunikationsregnskab for Odense Kommune” fra Odense Kommune

”Mad til Mere” fra 3F og Landbrugsraadet
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job