Hvem styrer kommunikationen?

En ny undersøgelse viser at statslige styrelser, amter og private virksomheder foretrækker akademikere som informationschef. Til gengæld er flest journalister ansat som informationschefer i NGO’ere og fagforeninger.

For at blive en succesfuld informationschef skal man kunne jonglere akademikerens grundighed med journalistens praktiske tilgang – og integrere områder som HR, management og afsætningsøkonomi. Det mener Jens Otto Kjær Hansen, direktør for Center for Journalistik og Efteruddannelse, CFJE.

Akademikere er måske bedst til ’cross-over faglighed’. I hvert fald kan akademikere oftere end journalister skrive informationschef på visitkortet. Mens hver anden informationschef har en akademisk baggrund, er det kun hver tredje der er uddannet journalist. Det viser den første danske undersøgelse af, hvem der styrer kommunikationen i landets offentlige institutioner og private virksomheder.

Undersøgelsen af informationscefers baggrund og holdninger hviler på oplysninger fra næsten 100 store danske virksomheder, alle ministerier, alle amter, de 10 største kommuner, tre største fagforbund, 10 største fagforeninger og 10 største NGO’er. CFJE står for undersøgelsen.



Læs mere på:

www.cfej.dk/cfje/VidBase.nsf

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også