Hvem sætter dagsordenen?

Skrevet af

Ikke angivet

339 artikler

0 indlæg

Politiken i tvivlsom David-Goliath argumentation.

I Politiken den 6. marts opsiger en Novo-medarbejder sit 40-årige abonnement, fordi han synes, at virksomheden er svinet til. Chefredak-Thøgeren slår bare sig selv for brystet af glæde over, at hans avis kan rumme alt fra Strids strips til Carsten Jensens Holocaustforbandelse af Novos engagement i Sydafrika.

Det slår mig, at det er for nemt. Hvorfor skrev Carsten Jensen som han gjorde. Udover for at moralisere utvivlsomt også fordi, han bare drog konsekvensen af sin avis' enøjede første dækning af Novo-sagen. En solohistorie midt i februar, hvor al research var enten glemt eller gemt. Der stod ikke noget om, at gratis medicin lettest af alt risikerer at blive tilbagesolgt til andre lande fra et Sydafrika, hvor premierministeren ikke tror aids er seksuelt overført. Og hvor man i mange år har haft mulighed for at få medicinen billigere, hvis man ville prioritere det - fx frem for militært udstyr til 50 mia. kr. årligt. Men den slags passer ligesom ikke ind i David-Goliath-billedet af sorte ædle fattige overfor onde rige industrialister.

Så hvem satte den dagsorden først i Danmark? Det gjorde Politiken. Og derfor har Politiken et medansvar for, at en relevant debat om etisk medansvar - hvor Novo Nordisk er forbilledlig - fra start kørte af sporet og blev vand på Attac-møllen. Først sent blev dækningen bredere, og der blev plads til fx en Ole Thyssens påpegning af, at fordi der findes alverdens lidelse kan andre mekanismer som fx patentrettigheder ikke sættes ud af kraft. Og at etik handler om måden, der tjenes penge på - ikke om der skal tjenes penge, for det skal der, hvis der skal investeres i forskning og dermed handles etisk forsvarligt overfor fremtidens aids- og sukkersygepatienter.

Politiken kan vaske hænder, men erhvervslivet, her Lars Rebien Sørensen, skal nu forsvare sin sag om aids-medicin, som Novo ikke har noget at gøre med, mod alle folkelige fordomme om, at den grådige medicinalindustri tjener på aids-syge afrikanere. Så det er ikke nok at rumme alle synspunkter. Man har også ansvar for måden problemstillingen startes på. Og den agenda-setting er i høj gad pressens ansvar.

 

Relaterede artikler

Vælt dagsordenen - kampagnen som politisk murbrækker - Lobbyisme, advocacy, fortalervirksomhed. Kært barn har mange navne. Det handler om at øve indflydelse på de magtfulde, o...
Fra strategi til handling - Novo Nordisk og Novozymes tekster - Specialet omhandler, hvordan det skriftlige sprog kan bruges i brandingen af en virksomhed. Specialet tager udgangspunkt...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Kommunikations- og pressemedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: 31. juli

Brand & Marketing Manager

Frist: 7. august

Kommunikationskonsulent

Frist: 3. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.