Hvem er bange for Kunde & Co.? Postmoderne newbizz i en bananplantage

Skrevet af

Redaktionen Kforum

902 artikler

57 indlæg

Ny bog af fyrede medarbejdere om etik og virksomhedsdrift. Reklamebureauet kendt for Lars Von Triers Idioterne prøver ikke længere at sælge barnemad, men begyndte i sommer en helt ny form for postmoderne newbizz strategi i en bananplantage. Læs her om hvad, der sker når newbizz kommer på Viagra et sted i Latinamerika.



Nu går jagten på de hårdtarbejdende børn
Et af Danmarks mest kendte reklamebureauer, Kunde & Co., fyrede i sommer 3 medarbejdere og nedlagde en afdeling. Bureauet har specialiseret sig i at håndtere andre virksomheders image – med fokus på politisk ’opførsel’. Til den særlige opgave havde Kunde & Co. oprettet en såkaldt Dokumentargruppe, der skulle indsamle oplysninger om danske og udenlandske virksomheders brug af børnearbejde og belastning af miljøet.

Hjælp kunde(n) med at opfinde en ny dyr konsulentydelse
Efter en "fact finding mission" til Mellemamerika kontakter Dokumentargruppen FDB og gør koncernen opmærksom på, at deres bananleverandør, Chiquita, anvender børnearbejdere i en udstrækning, der kan blive skadelig for den danske brugskoncern. Kunde og Co. tilbyder dernæst, at FDB kan undgå skaden, hvis man hyrer Kunde & Co for i alt 850.000 DKK. FDB tilbydes også at få oplysninger om hvilke af deres konkurrenter, der ligeledes har problemer med leverandører.

Den straffende gud i Corporate Religion
Direktøren i Kunde & Co, Jesper Kunde, tager kraftigt afstand fra de 3 medarbejderes handling, og reaktionen kom prompte i form af fyringer og nedlæggelse af Dokumentargruppen. Jesper Kunde hævder, at medarbejderne handlede helt på egen hånd. To af de afskediget ansatte hos Kunde & Co. har nu udgivet bogen ”Modtryk – Etik, penge og erhvervsliv”. Her behandler de forholdet mellem virksomheders produktions- og arbejdsforhold og etiske problemstillinger. Især er politiske aktivistgrupper og deres øget indflydelse på virksomhedsdrift i søgelyset. For magtbalancen er blevet rykket, påstår bogens forfattere, Jan Egesborg og Kristian Lai, og spår at visse aktivistgrupper vil få endnu lettere ved at vinde folkelig sympati efter terrorfrygtens indtog den 11. september 2001.

Modtryk med eftertryk
Modtryk går bag om kulisserne og afdækker den sårbarhed, der tvinger virksomheder til at få fjernet børnearbejde, dårlige arbejdsforhold, miljøsvineri m.v. Verden er blevet mindre, og virksomheder stilles til ansvar for deres opførsel overalt på kloden. Det betyder, at magten nu er ved at flytte fra deres direktionslokaler ud til miljøaktivister, dyreværnsforeninger, menneskerettigheds-organisationer m.v. Flere af disse grupper har gennemgået en voldsom professionalisering og har opbygget store presseafdelinger, der er dygtige til at styre en sag gennem medierne. Det har givet et boom i PR-branchen, som virksomhederne ofte tyr til, når der er optræk til konfrontation med aktivister. Men det har også medført, at kampen mellem de to fløje er blevet mere brutal; smædekampagner og latterliggørelse i medierne er nu en del af spillet.

Læs forordet her >>

”Modtryk – Etik, penge og erhvervsliv”.
Udkommet på Tiderne Skifter.
112 sider. pris 168 kr.

Relaterede artikler

Politisk forbruger – hva’ kan du?! - Findes den forbruger, der stemmer med sit dankort og ændrer verden over husholdningsbudgettet? Mads P. Sørensens bog ”De...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Senior Communication Consultant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Social media manager

Frist: 22. august

Digital Storyteller

Frist: 23. august kl. 12.00

Digital kommunikationsrådgiver

Frist: 6. september kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.