Hvad læser de politiske journalister?
Politiske blogs’ (minimale) indflydelse

Hvis du går og venter på, at blogs skal overtage taktstokken over den politiske dagsorden, bør du skrue ned for forventningerne. For nok bliver de mest populære politiske bloggere, såsom Cordua, Krause-Kjær og Madsen, læst af Christiansborgs journalister, men det er sjældent, de har reel indflydelse på den politiske journalistik.
Siger man amerikansk politisk journalistik, må man også sige politiske blogs. DailyBeastTalking Points Memo og Huffington Post er amerikanske eksempler på politiske blogs, der har vokset sig til egentlige medieorganisationer, og som i stigende grad er med til at sætte dagsordenen både for nyhedsmedier og politikere. I et år har jeg undersøgt, om også de hjemlige politiske blogs har indtaget en lignende rolle. Jeg har gennemført dybdeinterview med politiske journalister og bloggere, og senest har jeg i mit speciale fra Roskilde Universitet undersøgt referencerne til politiske blogs i de største dagblade i perioden 2009 til 2011, samt gennemført en omfattende spørgeskemaundersøgelse, hvor 71 journalister fra Borgen deltog.
 
Journalisterne læser Krause, Cordua og Madsen
En af måderne at afdække bloggeres betydning for nyhedsjournalistikken på, er at undersøge, hvor meget de danske journalister læser de forskellige politiske blogs. Her viser min spørgeskemaundersøgelse, at et lille trekløver af meget prominente bloggere skiller sig ud:
 
Krause-Kjær, Cordua og Madsen er de eneste danske politiske bloggere, som læses i et vist omfang af journalisterne. Troels Mylenberg læses sjældent
 
Niels Krause-Kjær – eks-spindoktor, radiovært, kommentator og altså også blogger på Berlingske.dk – er den mest læste politiske blogger i Danmark. Lige i hælene har han den selvstændige liberale blogger Jarl Cordua og Politikens Kristian Madsen, der både blogger og leverer ledende artikler til avisen. Kigger man videre, er det markant, at de politiske journalister stort set ikke læser blogs skrevet af så prominente navne som Fyens Stiftstidendes chefredaktør Troels Mylenberg, Berlingskes Mads Kastrup og journalistikkens enfant terrible, eks-Politiken-blogger og nu blogger for Denfri.dk, Michael Jeppesen.
 
Én om ugen
Men hvor ofte læser journalisterne så politiske blogs? Her viser mine undersøgelser, at de fleste politiske journalister faktisk læser blogs:
 
Flertallet af de politiske journalister læser blogs på ugentlig basis
 
Mere end halvdelen af journalisterne læser en politisk blog minimum en gang om ugen, og knap hver fjerde læser dem på daglig basis. Samtidig svarer meget få journalister, at de aldrig læser politiske blogs. Spørgsmålet er selvfølgelig, om dette er meget eller lidt. Politiske journalister må formodes at trawle en lang række medier igennem, for alt hvad der siges og skrives om politik. Derfor er det langtfra så markant, at størstedelen af journalisterne læser et blogindlæg fra fx Cordua eller Krause-Kjær en gang om ugen. En måde at sætte perspektiv på journalisternes bloglæsning er at spørge dem, hvor vigtigt det er for dem at følge med i politiske blogs sammenlignet med andre medier:
 
For journalisterne er politiske blogs cirka lige så vigtige at følge med i som politikernes opdateringer på Facebook
 
Her ses det med al tydelighed, at politiske blogs prioriteres meget lavt. Faktisk finder journalisterne det både vigtigere at følge med i avisledere og i politikernes opdateringer på Facebook end at følge med i de politiske blogs. Kun lokalaviser er mindre vigtige for journalisterne. Så selv om visse politiske blogs læses i udbredt grad på de politiske redaktioner, er politiske blogs i Danmark stadig langt fra at være must-reads for journalisterne, på lige fod med morgenaviserne eller tv-nyhederne.
 
Blogs i aviserne
En anden måde jeg har undersøgt de politiske blogs’ indflydelse på, er ved at se, hvordan de bliver brugt som citater og referencer i en række af de største danske aviser (BT, Berlingske, Børsen, Ekstra Bladet, Information, Jyllands-Posten, Politiken og Weekendavisen) og nyhedsbureauer (Ritzau og Newspaq). Jeg har undersøgt perioden fra 2009 til og med 2011 og har ved hjælp af Infomedia søgt på navne og titler på syv af de mest prominente politiske bloggere:
 
Også her fremstår Cordua som den mest brugte politiske blogger, efterfulgt af Krause-Kjær. En analyse af de forskellige artikler viser, at de to herrers blogs især bliver refereret og citeret i historier, der handler om de interne forhold i Venstre og De Konservative. Fx blev Krause-Kjærs insiderberetninger på bloggen under De Konservatives formandsskifte til flere historier i nyhedsmedierne, og der blev i flere omgange citeret direkte fra hans blog.
 
På tredjepladsen finder vi Michael Jeppesens blog. Som vist i spørgeskemaundersøgelsen er hans blog ikke særlig læst, men til gengæld har han flere gange formået at sætte et markant præg på dagsordenen for nyhedsmedierne ved at breake nogle store historier på sin blog. De fleste vil nok huske, at det var Jeppesen, der på sin Politiken-blog afslørede den daværende pressekonsulent i Venstre, Ditte Okman, i at skrive nedladende kommentarer om en kioskdame på sin Facebook-profil. Det var også Jeppesen, der på Denfri uploadede et hidtil skjult videoklip med en Bertel Haarder, der gik amok på en stakkels TV 2-journalist.
 
I alt blev der fra 2009 til 2011 refereret eller citeret til de politiske blogs i 197 artikler. Igen må man så spørge, om det er meget eller lidt. Lad os her sammenligne med de politiske kommentatorer, der på mange måder minder om bloggerne. I samme periode blev kommentatorstandens grand old man Hans Engell citeret i hele 961 artikler, altså fem gange så ofte som samtlige syv politiske blogs. Man skal med andre ord være meget inkarneret blog-fan for at påstå, at de politiske bloggere har indtaget en markant position i nyhedsmedierne.
 
En lille rolle
Den overordnede konklusion er, at de politiske blogs spiller en rolle i at påvirke mediernes dagsorden – men en meget lille rolle. Dette skyldes ikke mindst det åbenlyse faktum, at Danmark er et lille sprogområde, og at livet som politisk blogger ikke i sig selv er rentabelt. Derfor er der også meget få politiske blogs, som er værd at læse for journalisterne.
 
Omvendt er det også fair at sige, at danske medieorganisationer har været langsomme til at satse på blogformatet som en del af deres journalistiske output. De store netavisers politiske bloguniverser består stort set udelukkende af politikeres PR-blogs samt af en række forskellige debattører, der blogger gratis til gengæld for lidt eksponering.
 
Mere indflydelse i fremtiden?
Men hvad så med fremtiden? Vil politiske blogs få større og større magt, og i højere grad være med til at bestemme dagsordenen?
 
Her tror jeg, der er grund til at skrue ned for forventningerne. I dag har vi blot en lille håndfuld bloggere, der af og til stikker næsen frem med oplysninger, der er interessante nok til at slå igennem mediemuren. Og der er ikke umiddelbart noget, der tyder på, at flere kompetente politiske bloggere står klar i kulissen. Faktisk ser vi i øjeblikket en omvendt tendens til, at de mest prominente bloggerne bevæger sig væk fra bloggen og i stedet søger mod de mere etablerede nyhedsmedier. Den politiske blogs mangeårige førstemand, Jarl Cordua, fungerer i dag også som journalist på Radio24syv. Det samme er tilfældet for Michael Jeppesen, mens Politikens Kristian Madsen vel er mere lederskribent, end han er blogger.
 
Omvendt er både Cordua og Madsen eksempler på, at bloggen kan være med til at give nogle personer en stemme i den politiske verden, som de måske ellers ville have svært ved at opnå. Og ligeledes har vi i nogle tilfælde set, at de politiske blogs kom først med nogle historier, der senere blev til store sager i nyhedsmedierne.
 
Vi får altså næppe amerikanske tilstande i det danske blogland – men derfor kan det jo godt være værd at læse med.
 
(Specialet blev bedømt til karakteren 12)
 
Læs hele specialet her. (http://mathiaspr.files.wordpress.com/2012/05/speciale_politiske-blogs-pc3a5-dagsordenen1.pdf)
 
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Pressekoordinator

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationschef

Frist: 1. december

Kommunikationschef

Frist: 3. december

Pressechef

Frist: 6. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.