Hvad har du på hjerte, Signe?

Signe Wenneberg kan trylle re-branding om til me-branding og videre til we-branding. Hun er den danske dronning af statusopdateringer. Nadja Pass har ringet til Signe Wenneberg for at få tre gode eksempler.

En af de K-skikkelser der bruger Facebook mest aktivt og bevidst strategisk, er multimennesket Signe Wenneberg. Ud over at være kendt fra tv som have-guru og kogebogsforfatter, har hun siddet på en række tunge K-poster og er desuden initiativtager til Albright-gruppen hvor en række af landets skarpeste kvindelige hjerner mødes med jævne mellemrum for at netværke og hjælpe hinanden videre på vej.

En af dem folk hader at indrømme at de elsker
Signe Wenneberg er sådan en folk elsker at hade. Og hendes statusopdateringer om spændende arbejdsopgaver, tv-optrædender og hjemmebagte rabarbertærter har sikret hende en livslang plads i hadeobjekternes hall of fame. Men efterhånden har statusopdateringerne også gjort hende til en af dem folk hader at indrømme at de elsker. Mange vil så gerne holde fast i deres jantelovsforargelse over hvor strategisk hun spiller spillet og promoverer sig selv, men finder det samtidig befriende og inspirerende at hun tør være bramfri og strategisk - og stå ved sine ambitioner. Og elsker hende for at være et omvandrende bevis på at man godt kan "gøre det godt" selv om man er vokset op hos en enlig mor på Sydsjælland uden at have hverken penge eller fine forbindelser i København.

Uanset hvilken ende af følelsesskalaen Signe Wennebergs statusopdateringer trigger hos den enkelte, må noget virke, siden hun så ufortrødent bliver ved. Og derfor ringede jeg til hende for at høre med hendes egne ord hvad hun får ud af sin professionelle brug af Facebook. Her er tre konkrete eksempler:

1. Re-branding af me-branding
"For et par år siden var jeg lige blevet direktør for et mediabureau, og vi skulle pitche på en stor kunde. Jeg vidste jo godt at alle umiddelbart forbandt mig med gummistøvler og haveprogrammer - og det var vigtigt for mig også at blive taget alvorligt som den fagperson jeg også er. Som en seriøs direktør der havde styr på alt det med kommunikationsstrategier, CSR og fødevaresektoren, som det i dette tilfælde drejede sig om. Så inden mødet med kunden friend'ede jeg alle dem der skulle med til mødet, og også store dele af deres netværk. I de uger lod jeg være med at skrive helt så meget om solsikker i mine opdateringer, og skrev i stedet om fødevaresikkerhed, co-branding og store virksomheders sociale ansvar. Jeg vidste jo at de ville tjekke mig ud så snart de havde friend'et mig tilbage. Og så kunne de jo se at vi havde 116 fælles venner, og at jeg også havde styr på det forretningsmæssige. Så da jeg mødte op til mødet, tog de imod mig som en ligeværdig partner og ikke som en gummistøvledame der var landet fra månen. Det var jo ikke fordi jeg var falsk eller skrev noget der ikke passede, i de statusopdateringer. Fødevarer og kommunikationsstrategier interesserer mig rigtig meget. Det er der bare ikke så mange der ved. Men det er OGSÅ mig - og det var så lidt mere i fokus i den periode.

2. Effektiv salgsstrategi
"Jeg holder mange foredrag og underviser meget - og det skriver jeg også om på Facebook. Og når jeg skal af sted, skriver jeg helt konkret hvor jeg skal holde foredraget, og hvad det skal handle om. I stedet for bare at skrive "skal holde foredrag igen". For det viser folk spændvidden i det jeg laver, og inspirerer dem til at tænke: Hov, det lyder da spændende - hende kunne vi da også booke til det samme foredrag. Så hver gang jeg skriver om ét foredrag, fører det for det meste et par nye bookinger med sig. Det er en meget effektiv salgsstrategi. Jeg holder faktisk også tit foredrag om hvordan man kan bruge Facebook strategisk og professionelt - og det overrasker mig hver gang at folk aldrig selv har tænkt på det før."

3. Stor kontaktflade der hjælper når de kan
"Hvis jeg har brug for hjælp - og det kan være alt fra konkrete kontaktinformationer på potentielle kunder eller samarbejdspartnere til nogen der kan holde kameraet under optagelserne af mit tomat-tv - skriver jeg det altid ud på Facebook. Og så kommer der lynhurtigt en masse reaktioner. På den måde kan jeg skyde genvej til de rigtige informationer eller personer, i forhold til de gamle kommandoveje hvor det ikke var helt i orden at ringe mennesker man ikke kendte, op for at bede om deres hjælp. Nu spørger jeg bare om hjælp på Facebook - og så hjælper de hvis de kan."

Den slags bramfrie udtalelser falder mange for brystet. Det forekommer mange at være ekstremt udansk at bruge sit netværk så strategisk og at være sig så bevidst om sin egen branding. Men samtidig er det vigtigt at erkende at noget virker. Signe Wenneberg HAR et kæmpestort og mangefacetteret netværk der er klar til at hjælpe hende i mange sammenhænge. Hun FÅR nye spændende opgaver fordi hun husker at sige at hun gerne vil have dem - og løser dem godt når hun får dem, så hun bliver anbefalet videre. Og hun BLIVER booket til flere foredrag fordi hun ikke er bange for at sige højt og tydeligt hvad hun ved noget om og gerne vil dele med andre.

Og det kan man om ikke andet tage ved lære af - at sandsynligheden for at man vinder i tilfældighedernes spil, ikke er særlig stor hvis ingen ved man spiller med.



Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Corporate Brand Manager

Se alle job Indryk job

Job

Marketing Manager

Frist: We are reviewing applications on an ongoing basis.

presserådgivere

Frist: 9. august kl. 12.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 7. august kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.