Hvad er gode tekster på Internettet?

Formålet med specialet er at undersøge, hvordan man skriver gode internettekster, der lever op til brugernes behov. De teoretiske værktøjer, der er brugt til at opnå viden og forståelse om, hvordan man skriver gode internettettekster, er delvist baseret på de kendte, klassiske kommunikationsmodeller og på de teorier og principper, som eksperter som Jacob Nielsen og Crawford Killian anbefaler. Disse modeller er dog ikke tilstrækkelige til at illustrere kommunikationssituationen på internettet. Derfor er der i specialet udviklet en ny model, der illustrerer denne situation. Derudover bliver troværdighed i internettekster diskuteret ud fra et retorisk synspunkt.

Gennemgangen af teorierne og principperne har resulteret i fem punkter for god skrivestil på internettet. For at skrive en internettekst, der fanger modtagerens opmærksomhed, skal teksten være kortfattet/informativ, overskuelig, objektiv, klar og korrekt. Når disse 5 punkter holdes sammen med principperne for hypertekst og principperne for nyhedstrekanten, skaber de et solidt grundlag for at opbygge og skrive tekster til internettet.

 

Specialet er baseret på en analyse af fire tekster fra internetbanken Basisbanks hjemmeside. Resultatet af analysen er en omskrivning af de 4 tekster ud fra teorierne og principperne for hypertekst. Brugbarheden af teorierne er testet ved seks kvalitative interviews med repræsentanter fra Basisbanks målgruppe. Formålet med disse interviews var at undersøge, hvordan målgruppen opfatter de tekster, der lå på Basisbanks hjemmeside i forhold til de tekster, der er skrevet ud fra teorierne og principperne for hypertekst.

 

Interviewene med repræsentanter fra Basisbanks målgruppe beviser at internetteksterne, der var skrevet ud fra teorierne og principperne i dette speciale, var de foretrukne. Derfor kan det konkluderes, at disse teorier og principper er et godt udgangspunkt for at skrive gode tekster til Internettet.

 

 Læs specialet i pdf her

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

28 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Job

Seniorkonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationsprofil

Frist: 2. marts kl. 12.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 9. marts
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.