Hvad er din Micro Content-strategi?

Micro Content er god strategisk kommunikation, der består af små bidder, som hurtigt kan læses og deles blandt din virksomheds følgere på de sociale medier. Læs med her og tag ved lære af virksomheder, der har afluret, at ’less is more’.
Gør dine følgere nysgerrige
Micro Content er markedsføringsindhold skabt til de sociale medier. Som navnet direkte angiver, er det en kort form for indhold, der passer som hånd i handske med de sociale mediers præmis. Når du skal lave Micro Content, så tænk i billeder eller korte videoer, som kan deles blandt dine følgere og som samtidig kan fungere som et preview for billedserier eller længerevarende reklamevideoer. Micro Content er nemlig en forretning, der skal gøre dine følgere nysgerrige efter mere.
 
Micro Content på en tallerken. Karolines Køkken bruger Instagram til at vække appetitten hos deres følgere og hjælper dem med at tage stilling til aftensmaden. Tag ved lære af Karolines Køkken, og brug Instagram til at generere trafik til din hjemmeside.
 
 
Brug tiden fornuftigt
Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest – derfor er Micro Content vigtigt! Vi får flere og flere informationer via de sociale medier på vores smartphones og tablets, og indholdet bliver nødt til at passe til formatet. For hvem gider læse en halv roman på en 3.5" skærm? Desuden tager det ikke lige så lang tid at se en seks sekunder lang film, grine af en GIF eller trykke ’like’ til et billede på Instagram, som det tager at læse et online nyhedsbrev eller se en hel reklamefilm. Og tid er ofte en mangelvare, når vi står der i bussen med mobilen i hånden eller venter på elevatoren.
 
Detailkæden Lowe’s, der specialiserer sig inden for produkter til hjemmet, skaber gennem Micro Content tips og tricks, som gør hverdagen lettere for virksomhedens følgere. Gør som Lowe’s, og lav små videoer, der dagligt hjælper dine følgere og minder dem om din virksomheds eksistens.
 
 
Virksomheden Resecond, som er en kjolebyttebutik, bruger tankevækkende illustrationer til at fange deres følgere. Gør som Resecond, og skab spændende og anderledes Micro Content, du kan dele med dine følgere på de sociale medier. Det er en god måde at dele kortfattede budskaber med din målgruppe.
 
Små bidder til din målgruppe
Sociale medier handler om dig og mig, og vi vil kun bombarderes med ting, vi finder relevante; ting, der passer ind i vores daglige færden. Start derfor med at overveje din målgruppe. Indholdet skal være meningsfuldt for målgruppen, og følelsen af ægte hjælpsomhed skal være til stede. Indholdet kan være alt fra små korte nyheder til tips og tricks og infographics. Kort sagt: Find på et appetitvækkende, kortfattet indhold. Gør det sjovt, lækkert og brugervenligt. Brug indholdet i korte videoer, 140 tegn-tweets eller billeder uden filter. Hvis du gør det rigtigt, kan Micro Content være med til at bane vejen for præcise og kortfattede budskaber til din målgruppe.
 
 
Hvis du følger @om_DSB på Twitter, får du både informationer om cykelparkering og togbusser på under 140 tegn. Gør DSB efter, og informér dine følgere om relevante tiltag, produkter eller spændende artikler på Twitter. Husk kun at dele indhold, der er relevant for lige præcis din målgruppe.
 
 
Micro Content kan også være en smuk solnedgang. SAS lægger jævnligt billeder op på Facebook, som både bliver delt, linket og kommenteret af deres følgere. Tag ved lære af SAS, og udnyt flotte billeder til at skabe vedvarende kontakt til dine følgere på Facebook. 
 
Hold kontakten
Ligesom du selv kan producere Micro Content, kan du endnu lettere nøjes med at dele andres indhold. Skriv gerne et par ord om det indhold, du deler, og husk, at indholdet skal være relevant for din målgruppe. Det er derudover vigtigt, at indholdet er konsistent, og at du uploader nyt indhold jævnligt. Brug Micro Content som en vedvarende kontakt til din målgruppe, og gør det til en vane at dele indhold med dem.
 
World Economic Forum deler flere gange om dagen indhold med deres følgere på Facebook. Herved bliver deres følgere løbende opdateret om spændende artikler og bliver mindet om institutionens eksistens. Gør som World Economic Forum, og del interessante artikler på din virksomheds Facebook-profil.
 
 
En anden virksomhed, der er god til at bruge Micro Content, er Maersk Line. Maersk Line opdaterer ofte deres Instagram-profil med billeder af alt fra legetøj til kæmpe containerskibe. Udover at poste billeder er Maersk Line gode til at like og reposte brugernes billeder med #maerskline. Herved giver Maersk Line brugerne en oplevelse af, at rederiet ønsker at være nærværende i relationen med deres følgere. Instagrams brugere er oftest meget kreative, så hvorfor ikke udnytte, at nogen har gjort arbejdet for dig? Så tag ved lære af Maersk Line, og anvend brugerskabt indhold, som skaber værdi for dit produkt og øger engagementet på din profil.
 
 
Seks gode råd din Micro Content-strategi:
  1. Brug Micro Content til at vække interessen hos dine følgere. Skab trafik til din hjemmeside.
     
  2. Lav små seks-sekunders videoer, der inspirerer dine følgere og demonstrerer autentisk hjælpsomhed.
     
  3. Skab tankevækkende indhold, der pirrer og gør dine følgere nysgerrige.
     
  4. Informér jævnligt dine følgere om relevante tiltag, produkter eller spændende artikler.
     
  5. Del gerne andres indhold, hvis det også er relevant for dine følgere.
     
  6. Udnyt dine kreative følgere, og repost deres billeder eller opdateringer. Det gør arbejdet lettere for dig og øger dine følgeres engagement.
 
Læs mere om Micro Content her:
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job