Hvad din mor ikke fortalte dig om usikker viralvideo

Forargelsen er stor blandt bloggere og traditionelle medier efter afsløringen af, at VisitDenmark står bag den falske virale video med en dansk mor, der søger faren til sit barn. Kforum er ikke forarget, men kommunikationsfagligt interesseret. Vi har samlet de skarpeste angreb på og kløgtigste forsvar for VisitDenmarks video. Men spørgsmålet er, om det overhovedet er muligt at dyrke sikker viral kampagnekommunikation.

Det begyndte med en video på YouTube. Den to et halvt minut lange video har som angivelig afsender den 26-årige danske kvinde Karen, hvis gmail-adresse angives. Hun er en blond og slank kvinde, som er filmet med en baby i armene, mens hun retter henvendelse til barnets far, hvis identitet hun ikke kender. Hun beretter, at hun mødte ham på en bar i København. Hun fortalte ham om det danske begreb 'hygge' og havde siden i beruset tilstand ubeskyttet sex med ham. Med barnet som resultat. Nu søger hun kontakt med faren.



Forløbet kort
Kvinden findes slet ikke i virkeligheden. Det er en viral reklamefilm, udtænkt af reklamebureauet Grey Copenhagen, spredt af GoViral, betalt af turistorganisationen VisitDenmark. Videoen florerer på YouTube fra torsdag den 10. september og opnår hurtigt op mod en million visninger. Videoen kritiseres i løbet af de næste døgn af bloggere og traditionelle medier for at være uetisk, fordi videoens hovedperson er fiktiv, men fremstår autentisk. Skuespilleren i videoen er Ditte fra Nørrebro. En måling på TV 2's hjemmeside viser, at 67 procent finder videoen dårlig, mens 23 procent synes den er god. VisitDenmark forsvarer i DR2's Deadline videoen, som imidlertid fjernes fra YouTube mandag den 14. september. Samme dag slettes 'Karens' site, hvor hundreder af mennesker har nået at lægge kommentarer. Erhvervsminister Lene Espersen (K) tager afstand fra videoen og kalder den "uklog".

Gal eller genial
Bloggere og professionelle kommentatorer i aviser og tv har de seneste dage deltaget i den ny underholdende folkesport: At dømme den virale video inde eller ude. Kforum har samlet argumenterne. Er videoen gal eller genial?

Den er gal

Falske Karen holder os for nar
Først føler vi med dig, Karen, og så bliver vi grinet lige op i fjæset af reklamebureauets skuespiller, Ditte. Sådan behandler man ikke folk med behov for og overskud til medfølelse. Vi er skuffede og vrede, og vi vil fremover ikke drømme om at sætte vores ben i Danmark, hvis det ikke lige var for det problem, at de fleste af os bor der til daglig. Og så skulle vi hilse fra Ekstra Bladet og sige, at man også der er vred og skuffet, fordi redaktionen i sin iver for at vise uegennyttig medfølelse glemte alt om kildekritik og kom til at tage falske Karen for gode varer.

Voldtægt af bloggerne
VisitDenmark gider i virkeligheden slet ikke snakke med alle bloggerne og kommentarskriverne på YouTube, Facebook, Twitter og hvor Karens nødråb nu er blevet vendt og drejet. Det har de slet ikke afsat ressourcer til , og emnerne 'enlige mødres vilkår' eller 'kvinders ret til sex' rager dem en høstblomst. VisitDenmark har ikke reelle hensigter i de sociale medier, men er kynisk ude efter folks visninger. Mange klik er deres tomhjernede succeskriterium. Husk: At være i de sociale medier gør ikke din virksomhed social.

Sexturisme til luderland er en stinker
Den er helt gal med værdierne i den video, så gal, at videoen er værdiløs. Skulle der således være noget særlig frigjort, selvstændigt og værdigt - sådan som direktør for VisitDenmark Dorte Kiilerich har hævdet i tv - ved en kvinde, som drikker sig fuld, tager en fremmed med hjem og dyrker ubeskyttet sex med ham? VisitDenmark er i gang med at sælge sexturisme til luderlandet Danmark, hvor blonde bimboer boller blindt. Havde videoen så blot været et budskab om at trække i kondom ved festlige lejligheder. Men en turistreklame! Forestiller de sig nu en herlig turistinvasion af liderlige mænd fra de varme lande?

Intet glimt i øjet
Strategien er skrupforvirret. For hvad vil man med videoen egentlige have for en reaktion? Ingen far kan melde sig. Associationen til kondomer har ikke med sagen at gøre. Og der gives ingen hint om, hvad det her ellers kunne handle om. Andre virale videoer magter spillet langt bedre. Et glimt i øjet eller en latterlig overdrivelse kan for eksempel fortælle seeren, at der er mere på færde, end man ved første øjekast tror. Som da Rådet for Større Færdselssikkerhed lod topløse kvinder bære farttavler. Men VisitDenmarks video er knastør og støvsuget for humor.

En engangsforestilling uden plan og opfølgning
Det er bare en gammeldags teaser-reklamefilm lagt på nettet. Der har tilsyneladende ikke været en plan for, hvad man skulle gøre, når bloggosfæren lynhurtigt havde sniffet det falske i Karen ud, hendes alt for klicheagtigt danske udseende og den særprægede fremhævelse af ordet 'hygge'. Hovsa, i løbet af få døgn kendte alle, der gad, navnet på skuespilleren, reklamebureauet og kunden. Og diskussionen drejede sig ikke om Danmark, men om reklame under falsk navn.

Den er genial

Forfriskende forsøg i sociale medier
Storslåede Danmarksfilm og glittede brochurer med kunstfotos af sandstrande findes i spandevis. Så velkommen Denmark i det 21. århundredes cyberspace med dette friske forsøg i viralbranchen. Kommunikér, hvor kunderne er: online. Det er her, at rejseoplevelser og feriefotos allerede deles globalt. Er Danmark der, ender det sikkert med, at nogle flere krydser grænsen for at tage de sære og smukke indfødte i nærmere øjesyn.

Fiktion er fedt
Hvem har pludselig bestemt, at reklame ikke må være fiktion? Det næste er vel, at Søren Pilmark under stor tumult i medierne bliver afsløret som manden, der er inde i DSB-reklamernes Bahnsen. Forargelsen over VisitDenmarks falske Karen har groet i et fortidigt samfund, hvor der stod en autoriseret og betryggende brandmur mellem virkelighed og fiktion. Men muren er faldet, og genrerne flyder i dag frit og kan blandes. Dokudrama, infomercial, spin, viralvideo er kommet for at blive.

Sex skal ud af puritanismens kvælergreb
Uha, det gammeljomfrunalske Danmark fråder over fri sex og en kvinde, der tager konsekvensen af sin lyst. Det ser ud til, at feministernes fundamentalister og Lene Espersen - den nye vogter af de konservative værdiers kronjuvel, sexskrækken - har tænkt sig at gå hånd i hånd som efterslæbende bagtrop i samfundsudviklingen.

Rusk op i den søvnige nationale branding
Omsider et opgør med H.C. Andersens turistdiktatur, den klassiske brandings sørgmodige sange om det smukke regnvejr og Danmark som et stort candyfloss-stinkende Tivoli tilsat en lille smuttur på Christiania i skudsikre busser. Nej, Danmark er mødet med det uventede, brogede og kropsnære. Ud med de historiske bygninger, og ind med mennesker og møder.

Hallo, masser af omtale
En million har klikket og kigget på "Danish mother seeking" for prisen af en enkelt viralvideo. Man ville da være et dumt hul i statskassen, hvis man ikke jublede over den succes. Ingen kender lille ubetydelige Danmark ude i verden, og bang, pludselig får vi masser af interesse. Det er synd, at vi åbenbart ikke tåler den.

Kforum mener
Kforum mener, at videoen er galt genial. Altså et tiltrængt forsøg i viralgenren, men et forsøg, som desværre kom noget skævt fra start. Og som landets vældigt konservative erhvervsminister, Lene Espersen, absolut skulle ud at stoppe, før vi fik fortsættelsen at se. For der var vel planlagt en fortsættelse af kampagnen?

Tak for input til artiklen fra blandt andre strategisk direktør Daria Radota Rasmussen ved Vizeum, kommunikationsrådgiver Katrine Thielke fra Advice A/S og tekstforfatter, direktør og planner Claus Skytte fra We Love People.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også