Hvad bliver det næste efter Twitter?

South By Southwest (SXSW) er en interaktiv festival, der fem dage i marts i Texas har sat fokus på digitale tjenester. Alt nyt inden for applikationer til iPhones eller netsider med forskellige tjenester som Facebook dækkes på den store konference. En undersøgelse offentliggjort på konferencen løfter sløret for, at iPad ikke forventes at blive det hotteste i 2010. Men derimod stedbaserede tjenester.


SXSW foregik spredt ud på forskellige steder i Texas, men her er festivalens samlingspunkt


De teknologiske platforme er med til at forme den måde, vi kommunikerer med hinanden på. Det er ikke lige meget, at Facebook giver brugerne mulighed for at "prikke" til en ven med en enkelt museknap. For pludselig får man en nation af prikkere - og prikkede, der ikke er helt sikre på, hvorfor de er prikket. Hvis det er rigtigt, hvad Heidegger siger: at teknologi bestemmer vores sociale verden, så kan det være fint nok at orientere sig om, hvilke rammer de kommende tjenester vil give os.

Twitter vandt på SXSW i 2007

På SXSW er der specielt fokus på disse digitale tjenester, og der excelleres i kommercielle produkter, der forventes at blive de nye store fænomener i den digitale verden.

For fire år siden var det Twitter, der vandt den officielle priskåring til SXSW. Dengang var microblogging en forholdsvis ukendt tjeneste.

Siden har Facebook kopieret ideen om microblogging, de kalder det statusopdateringer, og netsiden twitter.com er blevet en yderst velbrugt microblogging-netside. Fejret i dag for at kunne give pressefrihed til masserne i undertrykte stater, og samtidig afskyet for dets mulighed for overfladisk og ligegyldig selvpromovering.

1.251 talere til SXSW

Musikdelen af SXSW har siden starten i 1987 været den største og afgørende del af festivalen. Men måler man på billetsalget, blev den overhalet i år af interaktivdelen. Med profiler som Danah Boyd, Evan Williams (twittergrundlægger), Mark Surman (firefoxchef) og piraten Peter Sunde fra Pirate Bay og Flattr.com er det også en eftertragtet samling.

Men med i alt 1.251 kendte ansigter og kloge hoveder, der alle skal præsentere i forskellige mødesektioner, er det en meget potent samling af viden, der sker i Austin, Texas. Samtidig dækker festivalen rigtig mange emner inden for den digitale verden; så at få overblik over hele kludetæppet af præsentationer, paneldebatter, gadgetfyldte messehaller og officielle priskåringer er en kraftpræstation i sig selv.

På den måde ligner festivalen gevaldigt internettet med dets ekstreme informationsudbud, hvor selektion er en krævet evne. Lao Tzus vise ord er værd at tage med: "To attain knowledge, add things every day. To attain wisdom, remove things every day". Efter festivalen er det tid til at synke indtrykkene og samle kræfterne i en selektionsproces, der udkrystalliserer de kloge ord, som vil forme vores nære fremtid.

Det næste store

En måned før festivalen sendte SXSW et spørgeskema ud til alle deltagerne og spurgte, hvilken teknologi der vil dominere i 2010. Kun 4 % mente, at Google Wave ville dominere i 2010. Android, Augmented Reality og Real-Time Internet delte en tredjeplads med hver 10 % af svarene. En femtedel tror på Apples iPad, mens hele 32 % tror på stedbaserede medier (Location-Based Services, LBS). Undersøgelsen spurgte samtidig til, hvilke af de samme fænomener der var de mest overhypede. Der var to klare vindere: Apples iPad og Google Wave, mens kun 1 % tror på, at LBS er overhypet.


Det blev det stedbaserede medie Gowalla, der løb med guldet for den bedste mobilapplikation

Gowalla og Foursquare

Det store fokus på årets festival var også på de stedbaserede medier. Flere og flere smartphones, som basalt set er små håndholdte computere, har oftest indbygget GPS, så de kan fortælle applikationer, hvor man er i verden. Det giver mulighed for en masse forskellige tjenester, såsom at fortælle, hvor den nærmeste isbar er, eller tracke en løberute, hvis man løber med sin smartphone.

På SXSW var der specielt fokus på produkterne Gowalla og Foursquare. De leverer i princippet samme service, men i sidste ende løb Gowalla med guldet i konkurrencen for mobilapplikationer.

Se hvordan man tjekker ind på et nyt sted med Gowalla, her baren "Uncle Billy's Brew & Que"


Hvis du har en iPhone, kan du med app'en Gowalla tjekke ind de steder, du kommer frem. Man kan publicere nyheden og lade sine venner vide, hvor man er. Skulle det nu være brugbart?

Ja! En af de bedre talere i år, Gary Vaynerchuck, talte bredt om trends på internettet og stillede spørgsmålet: "Hvor mange af jer tænkte, at I ikke kunne bruge Facebook til noget for fire år siden?" Flere rakte hånden op. "Hvor mange af jer har IKKE en facebook-konto i dag?" Ingen rakte hånden op. Det samme vil ske for tjenester som Gowalla, proklamerede Vaynerchuck.

Mange funktionaliteter i LBS

Ifølge Jason Finkelstein, der var i panelet til debatten "LBS 101: Geolocation on the 'Horizon'", er de stedbaserede medier stadig kun in spe. Der er mange muligheder inden for emner som check-ins, notifikationer, når venner er i området, GPS-indekseret søgning, stedbevidste reklamer, crowdsourcing i trafiksystemer, stedbevidste beskedsystemer og sikkerhedsapplikationer.

Mange nye applikationer, som Gowalla, var rullet ud til ære for deltagerne i festivalen. På den måde er SXSW også en atomar implosion af verdens viden om interaktive produkter samlet ét sted, klar til at eksplodere tilbage ud i verden, når deltagerne rejser tilbage og videreudvikler produkter eller (mikro)blogger om nye ideer.

Ny teknologi til samfundsøkonomien

Andre interessante applikationer havde fokus på pengebetalinger. Økonomien på internettet har længe været, at alt er gratis for brugerne. Den ser ud til at holde, så længe Facebook og Google er i stand til at tjene penge på den viden, som de har om os. Den økonomi er dog ikke meget forskellig fra den, man ser fra gratisaviser, som også opretholdes af annoncørernes gunst.


Daniel Ek, grundlægger af det gratis musiksite Spotify.com, talte til SXSW om hvorfor, det faktisk ikke er helt så gratis alligevel. Ifølge Ek, er forbrugernes valuta på internettet nemlig ofte ikke penge, men opmærksomhed. Det vil annoncørerne stadig gerne vil betale for


Daniel Ek, grundlæggeren af den gratis musiknetside Spotify, lagde en anden vinkel på samme udvekslingsmodel i sit interview om tirsdagen. Ifølge ham er Spotify i virkeligheden ikke gratis, for folk betaler med deres tid, når de lytter til reklamerne. Ny teknologi kan dog være med til at gøre det nemmere at betale eller donere til projekter eller organisationer.

The Pirate Bay og Flattr.com

Peter Sunde fra The Pirate Bay, en side, der om noget andet har fået en symbolsk betydning for måden, vi køber eller ikke-køber digitale produkter. Han talte om søndagen på festivalen i interviewet "Trials and Tribulations of the Pirate Bay". Det vil sige, det var via Skype fra Sverige. For hvis han rejste til USA, ville han blive tilbageholdt af politiet med diverse anklager om ulovlige downloads via netsiden thepiratebay.org, der lister torrent-filer på nettet.


Peter Sunde, kaptajnen bag roret på thepiratebay.org, har oprettet donationstjenesten flattr.com. Se hvordan det fungerer her


Samtidig er han manden bag flattr.com, en donationstjeneste, der endnu er i beta, men har oplevet meget interesse siden dens annoncering i februar. Flattr.com tillader dig på en overskuelig måde månedligt at donere et specifikt beløb til de projekter, du vil støtte. Hvis projektet på deres netside har indsat en flattr-knap, kan du klikke på knappen, og de tilføjes listen over dem, du støtter. Hver måned får projektet så en del af din afsatte samlede donation, alt efter hvor mange forskellige projekter, du har valgt at flattere med donation, og hvor meget du har valgt at donere samlet om måneden. Mange bække små gør en stor å, og internettet er et modsatrettet floddelta.

Kickstarter.com og kiva.org

Kickstarter.com er en lidt anderledes tjeneste, hvor kreative mennesker kan slå deres projekt op og derigennem søge folk, der vil kunne have lyst til at donere til netop dette projekt. På den måde indsamles midlerne inden produktionen. Først når nok brugere giver udtryk for at ville støtte projektet, udbetales midlerne. Mangler du penge til at få færdiggjort postproduktionen af en film, som du udgiver under en 'Creative Commons'-licens, kan du slå projektet op her.


Kiva.org formidler mikrolån mellem enkeltpersoner og låntagere i den tredje verden til entrepenørprojekter


Kiva.org er et andet eksempel på finansiering af enkeltprojekter. Forskellen er, at her er fokus på projekter i den tredje verden, og det foregår ikke ved mikrobetalinger men ved mikrolån. Pengene får man altså igen. Ideen er, at det skaber en givtig iværksætterånd i området, man støtter. Velbjærgede pensionister eller andet godtfolk i Danmark kan udlåne midler til fx udvidelsen af en købmandsforretning i Ghana. Kiva.org sørger for endelig finansiering og tilbagebetaling, når nok udlånere har samlet sig, og kommunikerer desuden om projektets status via netsiden.

Hype om Spotify.com

Spotify.com var der i øvrigt også meget hype omkring til årets SXSW-festival. Det er endnu ikke kommet på det amerikanske marked, ligesom det heller ikke er kommet på det danske marked endnu, selv om det blev ganske hypet til sidste års interaktivkonference New Media Days i København. I øvrigt havde det danskarrangerede New Media Days en storsideannonce i introduktionskataloget til SXSW-festivalen. Så forvent at se mange af de samme kloge hoveder til vidensimplosion i København, når New Media Days går i luften til efteråret.

De lokationsbaserede tjenester og de teknologiske løsninger til økonomien var nogle af de mere interessante emner på årets SXSW, men der er selvfølgelig mange flere spændende ideer blandt alle Web Awards-finalisterne, en samlet liste kan ses her.


---


SXSW er også musik og film

Ud over at være en interaktivfestival er SXSW også en festival for film og musik. Det er musikbranchen, der mødes i Austin, hvor hele 1.800 forskellige bands spiller i showcases rundtomkring på byens mange barer. Musikerne har ofte kun 20 minutter til at performe det bedste, de har lært.

Danske bands kom også forbi. I år deltog hele 16 danske bands. Så hvis man ikke havde andet at lave fredag eftermiddag, kunne man tage til Danish Dynamite Music Showcase. Gratis adgang, gratis øl, masser af sol og optrædener af herlige bands som Efterklang, Kashmir og Slaraffenland.

Om lørdagen kunne man sætte sig til rette i de bløde sæder i biografen Alamo Drafthouse, bestille en Spicy Blue Cheese Burger med en spand Tecate-bajere og se Mads Brüggers "Det Røde Kapel", der blev vist til filmfestivalen.
Klik på billedet for at se de deltagende danske musiknavnes blog fra SXSW

Relaterede artikler

Kend dine Twittertyper - Er du til bænkevarmere eller brokkerøve? Stjerner eller selvpromotere? Entertainere eller eksperter? Twitter er befolket...
Yes, we can tweet - Twitter har vist sin styrke i den amerikanske valgkamp. Det sociale medie fungerede som kanal for breaking news. Det lev...

Giv din stemme

6 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

kommunikationspartner

Se alle job Indryk job

Kursus

Få værktøjer til bedre forandringskommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Rådgiver

Frist: 14. august

Praktikant

Frist: 17. august

SoMe ansvarlig

Frist: 19. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.