Mennesket er det eneste væsen, som ved,
at det skal dø. At der ikke er nogen vej udenom, ovenover eller
nedenunder.
Døden er fuldstændig uundgåelig og er som
bekendt det mest demokratiske, der findes. Her er alle fordelingspolitiske
problemer løst en gang for alle. Der er lige nøjagtig én
til hver. Høj og lav; rig og fattig; mand og kvinde; sort og hvid;
retfærdig som uretfærdig.
Døden er ikke noget sørgeligt -
den er et vilkår. Faktisk tror jeg, at de mest menneskelige træk
ved vores eksistens skyldes døden. Hvis ikke vi skulle dø,
hvorfor så gøre i dag, hvad der kan udsættes til i
morgen? Hvorfor gøre sig umage? Hvorfor beflitte sig på at
bruge tiden fornuftigt; sætte sig et minde og gøre en forskel?
Er det ikke altsammen noget, vi gør i det forfængelige håb,
at vores korte og højst usikre personlige eksistens vil sætte
en eller anden form for aftryk på verden? I det håb, at vores
liv har givet mening og at det hele ikke bare var forgæves. Eller
værre endnu: at det hele ikke simpelthen var meningsløst.
Den store polsk-britiske sociolog Zygmunt Baumann
reflekterer i en af sine bøger over netop dette forhold. Og han
spørger sig selv: hvad er det så vi gør for at forsone
os med den helt uafvendelige død?
I det traditionelle samfund er forsoningen med
døden altid religiøs. I dette begreb ligger, at årsagerne
til døden er uden for os selv og vores kontrol. Det samme gælder
også gerne tidspunktet, hvor den indfinder sig og måden, hvorpå
den gør det. Over for det mere eller mindre tilfældige, timelige
liv står evigheden. Den er guddommelig, og den er det egentlige.
Denne opfattelse af livet og døden kalder
Baumann heteronom. Det vil sige, at livet og døden er bestemt af
noget andet end os selv. Noget, der ligger udenfor os, og som er større
end os selv. Denne heteronome opfattelse har den fordel, at fjerner den
ikke døden, så fjerner den dog ansvaret. At vi kommer til
planetens overflade og igen forsvinder fra den, har ikke noget som helst
med os selv at gøre. Selv kan vi derfor intet gøre ud over
at give os Gud i vold. Og det er faktisk meget rart at tænke på.
Denne strengt religiøse opfattelse af
døden har ikke været udbredt i vores del af verden de sidste
to-trehundrede år. Dertil har troen på mennesket selv - og
ikke mindst dets evner til at skabe sit eget liv - været for stærk.
I stedet, siger Baumann, har vi fået en
opfattelse, som på en og samme gang er heteronom og autonom. På
en og samme gang skal livet og døden forstås ud fra noget,
der ligger uden for os selv. Det er det heteronome princip. Og ud fra
noget, der ligger inden i os selv - det er det autonome princip.
Denne opfattelse indebærer, at det enkelte
menneske er autonomt. Det er herre over sin egen skæbne. Livet er
en mulighed, som er os givet, men det er op til os selv, hvordan vi forvalter
denne mulighed. Vi kan forvalte gaven dumt og egenkærligt, eller
vi kan forvalte den klogt og næstekærligt. Det bestemmer vi
sådan set selv.
Men hvor kommer så det heteronome ind?
Ja det kommer ind på den måde, at skønt vi er herrer
over vores egen skæbne, så tilhører vi alligevel et
fællesskab. Inden vi kommer til bevidsthed om vores egen eksistens,
er vi allerede præget af fællesskabet, og når engang
vi dør, så forsvinder vi som et lillebitte bidrag til det
navnløse fællesskab, som vil præge fremtidige generationer.
Til de heteronome principper, som ikke er religiøse,
hører familien og nationen. Som heteronomt princip har familien
eksisteret i århundreder. Den var rygraden i den feudale samfundsorden,
og den spiller stadig en væsentlig rolle nu om stunder, i vores
post-traditionelle samfundsorden.
Når vi dør, forsvinder vi ind i
det navnløse begreb slægten, hvorfra vi skal komme og terrorisere
de unge og ufødte med vægten af alt det, vi som slægt
har gjort og sagt i hundreder af år. Herfra skal vi i al evighed
påføre de unge og ufødte enorme regninger til psykoanalyse
og anden terapi - eller i hvert fald så længe de overhovedet
kan huske, at vi har levet. Samtidig er slægten naturligvis et juridisk
og moralsk begreb som gør, at både fast ejendom og den gode
ret til at blande sig i visse andre menneskers tilværelse, føres
videre fra generation til generation.
Et andet heteronomt princip er nationen. Vi fødes
ind i en sammenhæng, der gør os til danskere eller svenskere
eller noget helt tredje, og når vi engang er borte, vil vi have
bidraget til at udvikle danskheden, svenskheden eller hvad det måtte
være, yderligere. I følge denne tankegang er vi danskere,
fordi vi er født til det. Men vi bliver det ikke for alvor, før
vi investerer os selv fuldt og helt i det. Med andre ord: man kan solde
sin arv bort. Man kan være født dansker, men alligevel ende
med ikke at have bidraget til at udvikle danskheden. Sådan tænkte
de romantiske filosoffer, der oprindeligt udformede forestillingen om
folket.
Foreningen af et heteronomt og et autonomt princip
betyder, at man kan overvinde dødens meningsløshed. Ikke
at man nødvendigvis gør det. Forudsætningen er, at
vi gør os umage og investerer os selv. Hvor meningsløsheden
er overvundet en gang for alle i det rent heteronome system, er dens overvindelse
i det blandede system kun et tilbud. Med den fornødne flid og alvor
skulle det dog være muligt for de fleste at komme til at leve et
liv som dødelig, men samtidig et liv, der giver mening.
II
Som bekendt har familien og nationen det ikke for godt i vore dage. Allerede
i begyndelsen af det tyvende århundrede blev det angreb på
patriarkatet indledt, som hen imod slutningen af århundredet førte
til dets fald. Der var ikke tale om en betingelsesløs kapitulation,
så derfor kan man godt finde levn af patriarkatet. Men at det har
nedlagt sine våben og er gået ind i en langstrakt forhandlingsrunde
- derom kan der ikke herske nogen tvivl.
Da patriarkatet faldt, var det kun et spørgsmål
om tid, før den klassiske familie, som blandingssystemet af heteronom
og autonom livsanskuelse byggede på, også ville falde. Og
faldet, det er familien. Som jeg nævnte, havde familien oprindelig
både et juridisk og et moralsk indhold, men det har man stille og
roligt fjernet. Det er en ganske uafvendelig proces, at alle juridiske
og moralske rettigheder flyttes, så de i stedet for at have sæde
i fællesskabet, får sæde i den enkelte.
Af den enorme bygning, som familien engang var,
står nu kun en enkelt varmestue tilbage. Her kan man frivilligt
gå ind, hvis man fryser og trænger til menneskelig varme,
men det er lige så frivilligt at gå ud igen. Man tager ingen
fordringer med sig ind i varmestuen, men man tager heller ikke nogen med
ud igen.
Heller ikke nationen er, hvad den engang var.
Såvel den tekniske som den økonomiske udvikling betyder,
at stedet mister sin betydning. Folk bliver ikke længere der, hvor
de er født. I stedet flytter de til andre egne af landet - og i
nogle tilfælde til helt andre lande - hvor omgivelserne ikke længere
er steder med mening.
Den moderne tilværelse betyder, at det
bliver ganske normalt at være fremmed. Derfor er der flere og flere
mennesker, som får de træk, der kendetegner den fremmede.
Når vi er hjemme, lever vi i en verden, hvor alting giver mening.
Under dette træ friede min bedstefar til min bedstemor. Ad denne
sti vandrede jeg som barn, når min mor fulgte mig hjem fra børnehave.
På denne kirkegård ligger en af landets store digtere begravet.
Sådan er det at være hjemme. Man lever i en verden af træer,
stier, kirkegårde og alt muligt andet, som indgår i den store
fortælling, som er ens eget liv.
Når man er fremmed, giver ingenting mening.
Træer er træer. Stier er stier. Kirkegårde er øde
tomter. Og dermed basta. Mit eget livs fortælling foregår
et andet sted - her er jeg bare omgivet af døde ting.
Det betyder to ting. For det første er
det ganske klart, at der vil opstå enorme modsætninger imellem
dem, som har hjemme og dem, som er fremmede. Jeg bryder mig naturligvis
ikke om at se, at nogen tænder op i kaminen med det træ, hvorunder
min bedstefar friede; eller at nogen asfalterer min sti eller at ignoranter
tager solbad på Oehlenschlägers grav. For det er altsammen
med til at destruere min historie. For det andet er det klart, at meningen
på langt sigt - efter en smertefuld proces - vil forsvinde helt
ud af de steder, vi lever. Tilbage bliver en samling fremmede, som forhåbentlig
kan finde ud af at omgås inden for rammerne af en demokratisk retsstat.
Med disse to udviklingstræk - det vil sige
familiens og nationens gradvise forsvinden - så forsvinder også
muligheden for en livsanskuelse, der både er heteronom og autonom.
Der bliver simpelthen ikke noget tilbage, der er så stort, at det
kan illudere som religion, eller bare religionserstatning.
III
Tilbage bliver en livsanskuelse, som er rent autonom. Vi kan ikke længere
forsone os med døden ved at betragte den som Guds vilje eller som
noget, hvis meningsløshed vi kan ophæve gennem trofasthed
mod familien og folket.
Denne rent autonome livsanskuelse skal vi ikke
være kede af, for den er forudsætningen for, at vi kan leve
et liv i frihed. Det kræver blot, at vi i fællesskab finder
ud af, hvordan man forvalter livet, når dets bestemmelse bliver
givet af os selv.
Imidlertid forekommer det mig, at der endnu er
et stykke vej, før vi for alvor begynder at leve et autonomt -
selvstændigt - liv. Den frihed, vi har opnået, er så
skræmmende, at alt for mange flygter ind i religionserstatninger
af den ene eller den anden slags.
Tænk blot på, hvordan vi danskere
betragter døden. Fra oprindelig at være et livsvilkår,
som vi hverken kunne eller burde udgrunde, blev den en begivenhed, som
ethvert menneske gennem sin livsførelse kunne gøre meningsfuld.
Men sådan er det ikke i dag. Døden har udviklet sig til en
skandale, som vi allerhelst ville klage over - hvis vi ellers vidste,
hvortil vi skulle stile denne klage.
Professor Henning Koch fortæller i denne
forbindelse en anekdote, som illustrerer pointen. For nogle år siden
styrtede en del af Møns Klint ned, hvorved et menneske blev dræbt.
Derfor kontaktede pressen det retsvidenskabelige institut, hvor Henning
Koch er professor. Man ville gerne vide, hvem der egentlig havde ansvaret.
Så meget desto større var irritationen derfor, da Henning
Koch efter at have tænkt lidt over de juridiske aspekter svarede,
at det nok var Guds ansvar - ihvertfald kunne han ikke komme i tanke om
andre.
Hvad denne lille anekdote fortæller er,
at vi på trods af vores autonomi ikke kan affinde os med den. I
stedet for at glæde os over den, flygter vi skrigende fra den. Vi
antager, at der dog for pokker må være et eller andet, som
er større end os selv, og hvori vi kan begrunde vores uafvendelige
død.
I følge Baumann kaster det moderne menneske
sig af frygt for sin egen autonomi over alle mulige afguder. Vi tilbeder
forbruget, og vi tilbeder kroppen. Er vi selv dødelige, da er kontokortet
i Magasin dog evigt. Og er vi dødelige, da kan vi dog i det mindste
illudere som udødelige ved at kontrollere vores krop i alle ender
og kanter. Ihvertfald indtil den uundgåelige skandale indtræffer,
og døden som en tyv om natten alligevel henter os. Ikke hjem, som
i gamle dage - men til ingenting.
Jeg er ikke i tvivl om, at Baumann i al almindelighed
har ret i sin analyse. Dog vil jeg sige, at forholdene i Danmark er lidt
anderledes. Her dyrker vi nemlig en afgud, der ikke er helt så populær
i andre lande. Og det er staten.
Staten skal give os livet gennem den universelle
ret til at få børn. Hvor den ubesmittede undfangelse tidligere
var et trick, som kun Vorherre praktiserede - og endda meget sjældent
- er den i dag et retskrav, som enhver kan forlange opfyldt. Lever man
i et ægteskab, hvor der kun er sædceller; eller kun er æg,
eller ikke er nogen af delene, så er det ikke længere et vilkår.
Man anråber blot den nye Vorherre, og en-to-tre bliver hele det
medico-tekniske skaberværk stillet til ens rådighed. I modsætning
til den gamle Vorherre, så kan man oven i købet klage til
den nye, hvis man ikke bliver hørt.
Staten skal også forhindre døden
for enhver pris. Ganske vist kan vi skalte og valte med vores liv ved
at ryge og drikke og hvad ved jeg. Men når vi har kaldt højlydt
på døden hele livet, og den til sidst er nær, så
er det alligevel statens pligt at jage den så langt væk som
muligt. Og igen: skulle det mislykkes, er der klageadgang i flere instanser.
Jeg tror ikke, man bliver lykkeligere af at dyrke
nogen afgud - heller ikke staten. Og jeg tror slet ikke, man bliver mere
fri. Men når det nu ikke kan være anderledes, mon så
ikke regeringen skulle love evigt liv, hvis den bliver genvalgt? Det er
trods alt hverken værre eller bedre end at love skattenedsættelser.