Humanistiske kandidater i informationssamfundet skal være fleksible

I den sidste uge har både Poul Behrendt fra Dansk og Per Fibæk Laursen fra Informatik på KUA diskuteret muligheden af at oprette en kandidatuddannelse i kommunikation under det humanistiske fakultet. Prodekan Thorkil Damsgaard Olsen, er mere tilbageholdende overfor de tanker:

"I øjeblikket har vi ikke nogen aktuelle planer om, at lave
en bacheloruddannelse i kommunikation. Vi har konkrete overvejelser om
en uddannelse i medieformidling, og udbyder allerede i dag en efteruddannelse
i kommunikation kaldet 'Information og kommunikation', der dækker
en del af behovet. Hertil kommer, at vi på retorik tilbyder mundtlig
og skriftlig formidling som et et-årigt tilvalg. Retorikfaget dækker
dermed allerede nogle af de praktiske aspekter af kommunikationsfaget."



Thorkil Damsgaard Olsen vil dog ikke afvise, at der på længere
sigt kan blive oprettet en forskningsbaseret uddannelse i kommunikation,
men det ligger et stykke ude i fremtiden. Han understreger samtidig, at
formidlingsaspektet er centralt på alle de humanistiske uddannelser.



Poul Behrendt udtalte tidligere på ugen, at universitetet skulle
være bedre til at tilpasse sig den erhvervsmæssige situation.
Er løsningen for humaniora, at man i højere grad erhvervsretter
uddannelserne?



"Vi skal være opmærksomme på, at et humanistisk
studium skal omsættes i en erhvervsmæssig praksis, men verden
forandrer sig for hurtigt til, at vi skal spore vores uddannelser mod
bestemte brancher og specifikke professionskrav. Selvfølgelig skal
vi undervejs i studierne være opmærksomme på, at der
også er et liv efter universitetet. Men i de humanistiske studier
skal universitetet efter min mening hellere sigte mod et bredt erhvervsberedskab
end mod bestemte erhvervsgrene."



Optaget på de humanistiske studier er højere end nogensinde
før. Hvad skal samfundet stille op med så mange humanistiske
kandidater?



"I informationssamfundet, er det nødvendigt at der findes
kandidater, der har et omstillingsberedskab og en fleksibilitet, som sætter
dem i stand til at varetage mange forskellige typer af opgaver. Opgaver,
der måske slet ikke eksisterede, da de begyndte med at studere.
Derfor bør vi ikke sigte specifikt mod bestemte jobtyper."
slutter Thorkild Damsgaard Olsen


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også