Hold fast i fusionen

De indlæg, der har været både her og i foreningernes blade fokuserer på forskelligheder mellem kommunikation og marketing. Og det er jo rigtigt, at der i dag er forskelle på de to fag. Men det er også rigtigt, at de to fag oftest søges integreret og derfor mener jeg, at de to fag aldrig har været tættere på hinanden.

 

Jeg er overbevist om, at en langt stærkere integration mellem vores to fag vil kunne give både stor inspiration og udvikling til glæde for vores egen faglige udvikling og til gavn for de virksomheder og organisationer, vi arbejder med.

 

En mere samlet og sammenhængende strategi for virksomhedernes og organisationernes kommunikation og markedsføring (branding) indeholder et enormt potentiale og er samtidigt en kæmpe udfordring, som jeg er sikker på, at alle professionelle virksomheder og organisationer er nødt til at forholde sig til. Samtidigt vil en sammentænkning af områderne kunne give en bedre platform for medlemmernes gennemslagskraft i virksomhederne.

Hvis jeg ser på min egen tid i denne branche, er tendensen meget klar. I alle de job jeg har haft, har der mere eller mindre hele tiden eksisteret en dagsorden om integreret kommunikation. Om mere og bedre samarbejde mellem de forskellige enheder i virksomhederne, der kommunikerer og dermed er med til at skabe virksomhedens brand. Der har både i konsulentbranchen og blandt virksomheder og organisationer været en gryende forståelse for nødvendigheden af at se på helheden i kommunikationen fra virksomheden frem for at have et isoleret marketing- og produktbudskab eller et isoleret koncernbudskab. Pointen er jo, at set 'udefra' skelnes der ikke. Her vurderes det om de budskaber en virksomhed eller organisation er afsender af, er til at forstå og få til at hænge sammen. Hvis ikke de gør det, vil dommen fra forbrugerne/borgerne/medarbejderne komme før eller siden. Det er en ting, der er helt sikkert.


 

Jeg kommer fra kommunikationsverdenen og har bevæget mig mere og mere i retning af den integrerede tankegang med fokus på helheden og brandet - dvs på både markedsføringens opgave, rolle og betydning og på kommunikationens ditto. Og for mig har det været en enorm inspirationskilde og stor øjenåbner at bringe vores fagligheder helt tæt sammen i løsningerne af alle typer af marketing- og kommunikationsopgaver. Lige fra de politisk følsomme til de mere enkle opgaver. Sagen er jo, at det i sidste ende handler om budskaber. Og de redskaber vi bruger, skal vælges med udgangspunkt i vores mål, målgruppe og muligheder - frem for om vi er marketingfolk, der pr definition tror mest på massekommunikation eller om vi er kommunikationsfolk, der tror på netværkskommunikation og PR. Sikken en misforstået fordom. Men den lever desværre stadig i dag og skaber barrierer for effektive kommunikationsløsninger og stærke brands.


 

Så ja, vi er forskellige, men min pointe er, at vi har mere til fælles. Se på, hvad DKF allerede favner i dag. I vores forening har vi både den 'enlige' kommunikationsmedarbejder i en mindre kommune til kommunikationschefen i en stor multinational koncern. Vi har spindoktoren og den interne forandringsagent. Vi har web-fans og dialog-elskere. Vi er allerede en organisation, som favner bredt om faget kommunikation. Og det virker derfor kun naturligt at integrere vores faglige fællesskab med dem, som arbejder med markedsføring.


 

Der er ingen tvivl om, at det har styrket vores fag, at 'Dansk Public Relationsforening' og 'FIKAS' sagde ja til at slå pjalterne sammen for år tilbage. Dengang kunne det også være svært for nogen at se fællesskabet mellem fx konsulentbranchens PR-rådgiver og den kommunale informationsmedarbejder. Men faktum er, at vi har mere til fælles. Og derfor har vi en stærkere forening i dag, end vi havde hver for sig dengang.


 

Så tilbage er kun spørgsmålet om, hvorvidt det er tiden. Skal det være nu eller senere? Min holdning er den, at hvis man er overbevist om, at udviklingen bevæger sig i retning af større integration mellem 'traditionel' kommunikation og markedsføring, så skal man handle på det. Det er eneste mulighed for at præge udviklingen og sikre at vores fag er foran og ikke bagud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også