Historier, der overbeviser

Skrevet af

Ikke angivet

339 artikler

0 indlæg

Gitte Vaaben Andersen

2 artikler

0 indlæg

Et af de steder, hvor historiefortælling er blevet populær, er i moderne organisationer, hvor historier optræder i forbindelse med skiftet til værdibaseret ledelse og positionering på markedet. Her beskriver vi, hvad der ligger i begrebet historie, hvorfor organisationer kan bruge historiefortælling, og hvordan de kan bære sig ad i praksis.

Historiefortælling er en særlig måde at kommunikere på i arbejdet
med at skabe en helhedspræget og strategisk corporate branding. Men
hvis historierne ikke ligefrem er indbundet og står på bibliotekets
hylder, hvordan skal vi så skelne dem fra al mulig anden tale, tekst
og snak?Der findes mange definitioner af, hvad en historie er. Vi har fundet
os til rette med tre grundlæggende karakteristika, der er nødvendige,
når formålet med historiefortællingen er strategisk branding: konflikt,
kronologi og pointe.

Læs her Gitte Rosholm og Jesper Højbergs historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding her.

Artiklen er trykt i antologien: Historiefortælling i praktisk kommunikation.

Susanne Kjærbeck (red.) Historiefortælling i praktisk kommunikation
280 sider – 250 kr.
ISBN 87-7867-255-4
udkommer 3.juni.2004.


Læs også Susanne Kjærbecks indledning til bogen her.

Læs også Jens Almegaard fra TDCs Vision og værdier i praksis. Hverdagshistorier som formidlings-og ledelsesværktøj her.


Husk at komme til Konference om historiefortælling torsdag d. 3. juni 2004. k. 10 00 - 16 00
Sted: Roskilde Universitetscenter, Store Auditorium i bygning 01. I anledning af udgivelsen af bogen Historiefortælling i praktisk kommunikation arrangerer Roskilde Universitetscenter, Roskilde Universitetsforlag og Advice A/S en konference. Konferencen er åben for alle
læs mere om konferencen her:


Relaterede artikler

Sæt historie på værdierne - Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
Fortællinger formidler virksomheders værdier - Nogle mener, at det er en del af menneskets natur at fortælle historier. Forståelsen for dette synspunkt vinder i disse ...
Storytelling i ledelse, markedsføring og reklame - Indtil for fire år siden var jeg - som så mange andre overbevist om, at nøglen til forståelse af markedspladsens drivkræ...
Company Branding and Company Storytelling - Corporate branding is the keyword in today’s marketing- and communication world. As many other concepts branding also ...
Videndeling – hvorfor og hvordan ? - Videndeling eller Knowledge Management er et af tidens store buzzwords – og det er der en rigtig god grund til.
Vi ...
Lad fortællingen lede - En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Den håndgribelige storytelling - Storytelling er nøglen til et stærkt brand, lyder fremtidsprofetierne. Men debatten svæver i de højere luftlag, og mange...
Heartstorm eller branding i praksis? – en dobbeltanmeldelse - Mens Storytelling – branding i praksis har gjort den anstrengelse at bevare jordforbindelsen med konkrete værktøjer og d...
Storytelling i organisationer - Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for fagområderne ledels...
Corporate storytelling - "You won't believe what happened to me today…" var stikordet i en øvelse om historiefortælling ve...
Videndeling – hvorfor og hvordan ? - Videndeling eller Knowledge Management er et af tidens store buzzwords – og det er der en rigtig god grund til.
Vi ...
Storytelling som æstetisk virkemiddel - K-Forum var med da Handelshøjskolen i februar afholdte konferencen ”Den Æstetiske Organisation”, hvor en række oplægshol...
Branding – et skræmmeord for mindre virksomheder? - Flere og flere fagfolk slår på tromme for, at branding skal være et tilgængeligt redskab for alle virksomheder. Også de ...
Storytellingens ulidelige lethed - Storytelling bør ikke handle om iscenesættelse af et fiktivt univers befolket af eventyrsmølfer. Hvis man ønsker at kon...
Storytelling på glatis - Usømmelig omgang med storytelling kan bringe både virksomheder og reklamebureauer på glatis. At virksomheder og produkt...
Corporate Storytelling i praksis - Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virks...
Fra on-line til off-line tid - K-forum har talt med chefkonsulent og fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, fra NIRAS Konsulenterne, om kravene til fremtiden...
Historiens magt: Amarasinha om historiefortælling - Historiefortælling i Organisationer er den første håndbog om historiefortælling som ledelses- og udviklingsværktøj på da...
Moses og managementmode i Aarhus - Kan Bibelens historie om Moses redde virksomheder i krise? Er storytelling bare endnu en managementdille, og er anekdote...
Historiefortælling for Gud og hvermand - Storytelling kan tillægge de mangeartede og komplekse daglige handlinger i erhvervslivet betydning. Men storytelling ude...
Del din viden og vind - Viden er den vigtigste ingrediens for at skabe værdi. Men viden er uhåndgribelig, den er fast og flydende, den er tavs o...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...
Røffel til røverhistorier - Storytelling – tidens største modeord og en uovertruffen argumentationsform når historiefortælleren evner at fortælle hi...
Storytelling i ledelse, markedsføring og reklame - Indtil for fire år siden var jeg - som så mange andre overbevist om, at nøglen til forståelse af markedspladsens drivkræ...
Lad fortællingen lede - En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Speciale: A Never Ending Story - Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Corporate branding: not JUST a company - Consider UK-based Virgin, whose unifying vision is that of being the quintessential challenger brand. Across the compan...
Sæt virksomheden på værdier - Kommunikation har ændret sig fra at være et afgrænset område i virksomhederne til at være en aktivitet der griber ind i ...
Efteruddannelser på kommunikationsområdet - I en vidensøkonomi som den danske er der et stort behov for efteruddannelse: det gælder ikke mindst i kommunikationsbran...
Storytelling dekonstrueret - Moderne virksomheder manifesterer sig stærkt vha. fortællinger, der gennemsyrer hele organisationens netværk af kommunik...
Storytelling +/- - Alle historier har en begyndelse, en midte og en slutning – men de kommer ikke nødvendigvis i den rækkefølge. Nu er tid...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Webredaktør

Se alle job Indryk job

Job

Communication Officer

Frist: 2. november

Webredaktør

Frist: 9. november

Communications Specialist

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.