Et af de steder, hvor historiefortælling er blevet populær, er i moderne
organisationer, hvor historier optræder i forbindelse med skiftet til
værdibaseret ledelse og positionering på markedet. Her beskriver vi,
hvad der ligger i begrebet historie, hvorfor organisationer kan bruge
historiefortælling, og hvordan de kan bære sig ad i praksis.
Historiefortælling er en særlig måde at kommunikere på i arbejdet
med at skabe en helhedspræget og strategisk corporate branding. Men
hvis historierne ikke ligefrem er indbundet og står på bibliotekets
hylder, hvordan skal vi så skelne dem fra al mulig anden tale, tekst
og snak?Der findes mange definitioner af, hvad en historie er. Vi har fundet
os til rette med tre grundlæggende karakteristika, der er nødvendige,
når formålet med historiefortællingen er strategisk branding: konflikt,
kronologi og pointe.
Læs her Gitte Rosholm og Jesper Højbergs historier, der overbeviser - Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding her.
Artiklen er trykt i antologien: Historiefortælling i praktisk kommunikation.
Susanne Kjærbeck (red.) Historiefortælling i praktisk kommunikation
280 sider – 250 kr.
ISBN 87-7867-255-4
udkommer 3.juni.2004.
Læs også Susanne Kjærbecks indledning til bogen her.
Læs også Jens Almegaard fra TDCs Vision og værdier i praksis. Hverdagshistorier som formidlings-og ledelsesværktøj her.
Husk at komme til Konference om historiefortælling torsdag d. 3. juni 2004. k. 10 00 - 16 00
Sted: Roskilde Universitetscenter, Store Auditorium i bygning 01. I anledning af udgivelsen af bogen Historiefortælling i praktisk kommunikation arrangerer Roskilde Universitetscenter, Roskilde Universitetsforlag og Advice A/S en konference. Konferencen er åben for alle
læs mere om konferencen her:
Relaterede artikler
Sæt historie på værdierne
-
Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
Lad fortællingen lede
-
En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Den håndgribelige storytelling
-
Storytelling er nøglen til et stærkt brand, lyder fremtidsprofetierne. Men debatten svæver i de højere luftlag, og mange...
Storytelling i organisationer
-
Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for
fagområderne ledels...
Corporate storytelling
-
"You won't believe what happened to me today…" var stikordet
i en øvelse om historiefortælling ve...
Storytelling på glatis
-
Usømmelig omgang med storytelling kan bringe både virksomheder og reklamebureauer på glatis.
At virksomheder og produkt...
Fra on-line til off-line tid
-
K-forum har talt med chefkonsulent og fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, fra NIRAS Konsulenterne, om kravene til fremtiden...
Del din viden og vind
-
Viden er den vigtigste ingrediens for at skabe værdi. Men viden er uhåndgribelig, den er fast og flydende, den er tavs o...
Røffel til røverhistorier
-
Storytelling – tidens største modeord og en uovertruffen argumentationsform når historiefortælleren evner at fortælle hi...
Lad fortællingen lede
-
En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Speciale: A Never Ending Story
-
Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Sæt virksomheden på værdier
-
Kommunikation har ændret sig fra at være et afgrænset område i virksomhederne til at være en aktivitet der griber ind i ...
Storytelling dekonstrueret
-
Moderne virksomheder manifesterer sig stærkt vha. fortællinger, der gennemsyrer hele organisationens netværk af kommunik...
Storytelling +/-
-
Alle historier har en begyndelse, en midte og en slutning – men de kommer ikke nødvendigvis i den rækkefølge. Nu er tid...