Historien bag artiklen – en analyse af kommunikationsmedarbejdernes påvirkning på journalisterne

Det er ikke nogen hemmelighed, at virksomheder i langt højere grad end tidligere ansætter kommunikationsmedarbejdere til at varetage deres kommunikation både internt og eksternt. Samtidig har mediernes betydning i samfundet ændret sig. Det er en interessent, som virksomhederne må forholde sig til i takt med den stigende konkurrence om synlighed og indflydelse i det offentlige rum. Dette er kommunikationsmedarbejdernes job.

Samtidig bliver medierne overdynget med pressemateriale fra netop kommunikationsmedarbejdere – dette kan til tider betyde, at journalisterne vælger den enkle metode: at publicere pressematerialet uden at forholde sig kritisk til det.

 

Omdrejningspunktet for specialet var netop de to grupper og forholdet mellem dem. Specialet undersøgte, hvordan materiale fra kommunikationsmedarbejdere kommer til udtryk i avisspalterne, og i hvor høj grad der ligger en form for kontakt mellem medie og kommunikationsmedarbejder bag artiklerne.

 

Dette skete ved at gennemlæse artikler fra erhvervssektionerne i Jyllands-Posten og Berlingske Tidende samt interviewe kommunikationsmedarbejdere fra de virksomheder, der blev omtalt i artiklerne, for at finde frem til, hvad der var historien bag artiklen, og hvordan de ser på forholdet mellem dem og medierne. 

 

Overordnet fandt specialet frem til følgende:

  • At pressemeddelelsen ikke er uddød som kontaktform til medierne
  • At journalister og kommunikationsmedarbejdere ser hinanden som samarbejdspartnere
  • At kommunikationsmedarbejdere oplever at medierne gengiver mange ting fra deres pressemateriale.
  • At kommunikationsmedarbejdere arbejder udfra en blanding af proaktive og reaktive handlinger.

Læs specialet her

 

Specialet blev bedømt til et 10-tal.

 

 

Læs mere om specialet på www.tlindhardt.wordpress.com og deltag i debatten.

Hvis du er interesseret i at se specialets bilag, så skriv til mig.

Relaterede artikler

Spammer du pressen? - Det er spam at sende pressemeddelelser for sent ud på dagen. Det er spam at sende pressemeddelelser for bredt ud. Det er...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

86 JOB

Studentermedarbejder

Se alle job Indryk job

Job

Communication Officer

Frist: 19. december

Director for Public Relations

Frist: 8. november

Studentermedhjælper

Frist: 12. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.