Himlen er et job som k-konsulent

Den enes helvede er den andens himmerige, siger man. Når det kommer til jobbet som kommunikationskonsulent, er der noget om det. Her er fem årsager til at søge ind i kommunikationsbranchens forjættede land.
af Katrine Lester

Teksten er skrevet som et modsvar til
Helvede er et job som kommunikationskonsulent


Vejen til Jerusalem starter med forventningsafstemning – med dig selv.  Hvis du er mere til ”Red Knut” end til ”Red gebyrgribben” så kan du måske sige dig selv, at du ikke vil trives med et job i en bank, hvor hovedparten af tiden skal bruges på at sælge budskabet om ”vi gør det, vi er bedst til” – nemlig at forgylde aktionærerne.

Løn
Foretrækker du at knokle for Knut og hans artsfæller, giver det en stor personlig tilfredsstillelse og en glorie at pudse i vennekredsen – til gengæld koster idealisme på lønsedlen, fordi aktionærer med rekordudbytte betaler bedre end nuttede dyreunger og klimaets forkæmpere.

Lønniveauet i kommunikationsbranchen er generelt højt, så selv Knuts venner behøver ikke at gå sultne i seng. Niveauet er især forbløffende i betragtning af, hvor mange halvstuderede røvere, humanister og profitforagtende teoretikere der føler sig kaldet til – og tager sig fyrsteligt betalt for – at rådgive andre om kommunikation. (Og når du først har sat dig tungt på koderne til hjemmesiden, har du et godt udgangspunkt for at forhandle lønnen endnu højere op).

Udvikling
Virksomhederne er i virkeligheden ikke interesserede i kommunikation, siger myten. Men jo, de fleste virksomheder og organisationer er levende interesserede i kommunikation. De er derimod ikke interesserede i kommunikationskonsulenter, der kører deres egen dagsorden med et stænk universitetsforagt for dem, der ikke forstår de smarte begreber og fancy ord, uden blik for de overordnede mål for arbejdspladsen – uanset om det er at bekæmpe kræft, sælge ugeblade eller bygge en bro over Kattegat.

Kommunikation er hårdt arbejde, og den mindste del af sliddet er at sætte ord på skærmen. Til gengæld arbejder kommunikationskonsulenten typisk sammen med folk fra alle dele af virksomheden og kan derfor suge til sig af alt lige fra strategiske overvejelser om etiske udfordringer for virksomhedens engagement i Brasilien, nyeste forskning om bekæmpelse af skuldersår hos grise eller den lille opgave at drive en biks med 150 medarbejdere i tre lande. Horisonten udvider sig næsten af sig selv – medmindre du altså overser den, fordi næsetippen tager udsynet.

Kompetencer
Som kommunikationskonsulent har man en fantastisk mulighed for at være med i alle dele af sit produkt. Kommer man til en lille virksomhed med forventningen om at have en hel afdeling til at føre ens blændende og teoretisk velfunderede (sic!) ideer ud i livet, kan det være hårdt at møde kravet om at læse korrektur på sine egne værker og selv rode med layoutet.

Så vælger du selv, om du vil vræle over de manglende ressourcer eller downloade ”Indesign for Dummies” og udvikle de dér kompetencer selv, mens du glæder sig over, at du i det mindste slipper for at diskutere, hvilken af virksomhedens tre officielle farvepaletter der egner sig bedst til en webpublikation, med den ikke-eksisterende grafiker.  Kedeligt er det ikke – man lærer som bekendt mest af de fejl, man selv begår.

Udfordringer
Pressemeddelelser er en integreret del af branchen og lider under et dårligt ry. Du har sikkert også luftet frustrationen over, at chefen ikke forstår, at den banebrydende nyhed om en GPS med fire nye funktioner og ekstra kort over den iberiske halvø ikke finder vej til forsiden af Berlingeren – eller det mindste forsiden af deres erhvervssektion.

Det er ingen kunst at sælge død, ulykke og sladder om de kendte. Det behøver man ikke hæve en høj hyre for. Udfordringen er at sælge din virksomheds eller organisations budskab til rette tid og sted – og den største og mest spændende udfordring kan være at få forventningsafstemt baglandets forhåbninger til synlighed. En notits på side 8 er en stor kommunikationsmæssig sejr for lanceringen af en ny bog om edderkopper i Danmark (med farvelagte illustrationer!). Forsiden er til skandaler, og den eneste fordel ved at havne dér er, at du får afprøvet dine talenter inden for krisekommunikation.

Web
Web er slavearbejde. Web er usamarbejdsvilligt cms, en support, der aldrig tager telefonen, og endeløse diskussioner med alle dele af organisationen eller virksomheden bag, der ønsker lige deres område en prominent plads på forsiden – om det så bare er rengøringen, der vil have deres sure opstød over tyggegummi ved vandkøleren på forsiden af intranettet.

Ja, det er web også, for web er stadig i sin vorden og har mange steder endnu ikke fundet sin rette plads i virksomhedens eller organisationens strategi (omend der formentlig ligger et stykke papir med nogle flotte målsætninger i en eller anden skuffe).

Det er præcis det, der gør web til et fantastisk sted at slå sine folder. Her går form og indhold op i en højere enhed, deadline er her og nu og så en gang til lige om lidt, og inden man ved af det, drømmer man om html-koder (nå ja, bare den lille håndfuld, du skal bruge til husbehov), retter fortørnet slåfejl på den corporate blog, og finder liiiigggeee et mere fikst billede til nyheden om GPS’en med kort over Spanien.  Nettet er taknemmeligt – lidt Google ads, og så bliver GPS-historien skam også læst!

Himmel eller helvede?
Kommunikationsbranchen er broget branche, hvor mange aktører stadig har en snert af Klondike-mentalitet. Her er stille slidere side om side med ego’er på størrelse med afrikanske elefanter.

Alle begår de sig i et dynamisk miljø, hvor dagsordenen altid kan ændres, personlige kompetencer vejer tungt, og hvor udfordringerne hænger lavt på træerne som fristende æbler. Den ene dag graver du dybt i Folketingstidende fra slut-90’erne for at finde ud af, hvad Venstres trafikordfører dengang sagde om Køge Bugt-motorvejen, den næste holder du møder med entusiastiske ingeniører, der brænder for nanoteknologi. Det er det, der gør et kommunikationsjob til omtrent verdens mest spændende job.

Perleporten står åben – hvis du vil slås for dit territorium, har respekt for kollegernes kompetencer (DJØF’ere er også mennesker) og viser bare en lille smule ydmyghed over for virksomhedens eller organisationens mål og værdier, inden du kaster dig for direktionen med dit powerpointshow om strategisk kommunikation og dens indflydelse på bundlinjen.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også