Heegaard kåret til Danmarks bedste informationschef

Kommunikationschef i Topdanmark, Steffen Heegaard, er blevet udnævnt til Danmarks bedste af slagsen. IFKA, Instituttet for konjunktur analyse, er drivkraften bag udnævnelsen.
af Marisa Moltke

IFKA iværksætter hvert år en omfattende undersøgelse, hvor 60 erhvervsjournalister bliver bedt om at tage stilling til en række evaluerende spørgsmål vedrørende erhvervslivet - herunder bedste informationschef. Og det er ikke underligt, at valget faldt på Steffen Heegaard. Da han tiltrådte stillingen i 94 var Topdanmark en hensygnende og lukket virksomhed med en utroværdig ledelse. I dag har virksomheden en ny ledelse, og situationen ser ganske anderledes ud.

 

- Den aller vigtigste forudsætning for at skabe en god informationsafdeling er fuld accept fra direktionens side. Den skal forstå vigtigheden af en åben og troværdig linie i kommunikationen, intern såvel som ekstern. Uden direktionens opbakning og forståelse ville vi ikke være, hvor vi er i dag, siger Steffen Heegaard.

 

Informationsafdelingen tæller 5 personer, der foruden den nykårede informationschef består af 2 journalister og 2 administrative medarbejdere. Faktisk har afdelingen færre medarbejdere og mindre budget end dengang Topdanmark var en kommunikationsmæssig svag virksomhed. En af de helt store opgaver har været at opprioritere den interne kommunikation.

 

- Vi har gjort meget for at styrke den interne kommunikation og gøre ledelsen synlig og åben. Intranettet er en vigtig del af den daglige kommunikation mellem vores 2100 ansatte, og personalebladet der udkommer hver 14. dag, er også et centralt værktøj ", siger kommunikationschefen, og fortsætter. - Men det er også vigtigt, at kommunikation mellem direktionen og vores decentrale medarbejdere er fysisk. 1 gang om året holder vi gå-hjem-møder hvor medarbejderne mødes med ledelsen og diskuterer og stiller spørgsmål.

 

Steffen Heegaard, der ligeledes har ansvaret for Investor Relations, har også måtte lægge et stykke arbejde i at klæde Topdanmarks ledere på til mødet med pressen.

 

- Vi afholder jævnligt mediekurser for vores ledere, hvor vi indvier dem i journalisternes metoder. Det er helt centralt, at der ikke er nogen berøringsangst overfor pressen, når vores ledere skal ud og profilere Topdanmark.

 

Men hvad er der egentlig tilbage at udrette for informationschefen, der har fået Topdanmark toptunet rent kommunikationsmæssigt?

 

- Intranettet er en løbende udfordring. Det går fra at være et teknologidrevet projekt til at være kommunikationsdrevet. Eksternt skal vi til at koncentrere os om en mere decentral kommunikation. Landspressen har været meget i fokus, nu gælder det også distriktspressen og fagbladene" fortæller Steffen Heegaard.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også