Kommunikationschef i Topdanmark, Steffen Heegaard, er blevet udnævnt
til Danmarks bedste af slagsen. IFKA, Instituttet for konjunktur analyse,
er drivkraften bag udnævnelsen.
IFKA iværksætter hvert år en omfattende
undersøgelse, hvor 60 erhvervsjournalister bliver bedt om at tage
stilling til en række evaluerende spørgsmål vedrørende erhvervslivet -
herunder bedste informationschef. Og det er ikke underligt, at valget
faldt på Steffen Heegaard. Da han tiltrådte stillingen i 94 var
Topdanmark en hensygnende og lukket virksomhed med en utroværdig ledelse.
I dag har virksomheden en ny ledelse, og situationen ser ganske anderledes
ud.
- Den aller vigtigste forudsætning for at skabe en god
informationsafdeling er fuld accept fra direktionens side. Den skal
forstå vigtigheden af en åben og troværdig linie i kommunikationen,
intern såvel som ekstern. Uden direktionens opbakning og forståelse
ville vi ikke være, hvor vi er i dag, siger Steffen Heegaard.
Informationsafdelingen tæller 5 personer, der foruden den nykårede
informationschef består af 2 journalister og 2 administrative
medarbejdere. Faktisk har afdelingen færre medarbejdere og mindre budget
end dengang Topdanmark var en kommunikationsmæssig svag virksomhed. En af
de helt store opgaver har været at opprioritere den interne
kommunikation.
- Vi har gjort meget for at styrke den interne kommunikation og gøre
ledelsen synlig og åben. Intranettet er en vigtig del af den daglige
kommunikation mellem vores 2100 ansatte, og personalebladet der udkommer
hver 14. dag, er også et centralt værktøj ", siger
kommunikationschefen, og fortsætter. - Men det er også vigtigt, at
kommunikation mellem direktionen og vores decentrale medarbejdere er
fysisk. 1 gang om året holder vi gå-hjem-møder hvor medarbejderne
mødes med ledelsen og diskuterer og stiller spørgsmål.
Steffen Heegaard, der ligeledes har ansvaret for Investor Relations,
har også måtte lægge et stykke arbejde i at klæde Topdanmarks ledere
på til mødet med pressen.
- Vi afholder jævnligt mediekurser for vores ledere, hvor vi indvier
dem i journalisternes metoder. Det er helt centralt, at der ikke er nogen
berøringsangst overfor pressen, når vores ledere skal ud og profilere
Topdanmark.
Men hvad er der egentlig tilbage at udrette for informationschefen, der
har fået Topdanmark toptunet rent kommunikationsmæssigt?
- Intranettet er en løbende udfordring. Det går fra at være et teknologidrevet
projekt til at være kommunikationsdrevet. Eksternt skal vi til at
koncentrere os om en mere decentral kommunikation. Landspressen har været
meget i fokus, nu gælder det også distriktspressen og fagbladene"
fortæller Steffen Heegaard.