Heartstorm eller branding i praksis? – en dobbeltanmeldelse

Mens Storytelling – branding i praksis har gjort den anstrengelse at bevare jordforbindelsen med konkrete værktøjer og danske eksempler man kan nå, er det væsentligste mål med Rolf Jensens prætentiøse Heartstorm tilsyneladende at skabe en varmluftsballon stor nok til at flyve over Atlanten og bære penge med hjem i kurven.

Hvis en boganmeldelse har til formål at hjælpe læseren i en købsbeslutning, så lad det være sagt med det samme: Storytelling – branding i praksis er en langt bedre investering end The Dream Society 2 – Heartstorm, i hvert fald hvis behovet er for en ædruelig gennemgang af hvad storytelling er, og hvad det kan bruges til som redskab i branding af virksomheden.

”Storytelling” er godt nok i Berlingske Tidende blevet kritiseret for at gøre brug af dårlige eksempler. Men de brave folk fra kommunikationsbureauet Sigma forsøger i det mindste at indflette danske eksempler og cases imellem de sædvanlige anekdoter om megabrands som Virgin, Nike og Nestlé. ”Heartstorm” derimod er tydeligvis tiltænkt samme skæbne som sin forgænger – nemlig oversættelse til en mængde fremmedsprog – for her er eksemplerne udelukkende hentet hos de internationale megabrands, og bogen forholder sig på ingen måde til en dansk kontekst. Det er ærgerligt, for anekdoterne om IBM, General Motors og Coca-Cola mangler det detaljekendskab der kunne gøre dem interessante som faglige eksempler.

Godt forklarede fortælleværktøjer
Jeg kan anbefale ”Storytelling” for dens pædagogiske fremstilling af kendte fortælleværktøjer såsom aktant-modellen (gendøbt ”eventyr-modellen”) og berettermodellen (gendøbt ”fortælle-modellen”), men også for modelfremstillingen af ”konflikt-barometeret”, som fint illustrerer hvordan konflikter i historiemæssig henseende er et gode der skal udnyttes - og måske endda skærpes hvis modtagerne skal spidse øren og engagere sig i virksomhedens fortælling.

Desuden gennemgår bogen ganske systematisk hvordan en virksomhed kan arbejde med at finde ind til sin kernefortælling, og hvordan denne kernefortælling kan omsættes i intern og ekstern historiefortælling – som ledelsesværktøj, i reklamer, på nettet og i medierne. Det er ganske godt begået på de bare 232 sider.
Klaus Fog, Christian Budtz og Baris Yakaboylu
Storytelling – bran-ding i praksis
Samfundslitteratur
232 sider, 348,-
ISBN 8759310332


Rolf Jensen
Heartstorm - The Dream Society 2
JPBøger
200 sider, 320,-


Fremtidsmusik
Hvis interessen snarere rører sig om tendenserne bag fænomenet storytelling, så er ”Heartstorm” ganske givet et bedre bud. Bogen er desuden et langt mere prætentiøst stykke litteratur. Men den er dunkelt skrevet og dunkelt tænkt. Fuld af stavefejl. En 200 sider lang fristil som til nød kunne skæres ned til et par hæderlige essays.

I bogen gennemgår Rolf Jensen atter sin teori om drømmesamfundets komme og gennemgår derefter på sludrende vis en række fortælleværktøjer. Men han illustrerer dem ikke i modelform og giver ikke andre hjælpemidler til de der gerne vil gøre ham kunsten efter selv. Desuden er retorikken langt mere svulstig og uklar. I Rolf Jensens verden er fortællingens hjul identisk med ”livets hjul”, ligesom det der starter virksomhedens færd ud i fortællingens land er et ”kald” der skal føre virksomheden gennem ”drageporten” og ”gennem kaos til gralen”.

For de allerede overbeviste kan de store ord måske virke ansporende og inspirerende. For de lidt mere skeptiske risikerer bogen at bekræfte negative fordomme om postulater, tågesnak og buzzwords og lukke for al yderligere dialog om brugen af storytelling i brandingen af virksomheder.


Postordre på falderebet
Som en smagsprøve på nogle af de elementer denne anmelder fandt kvalmende og ufordøjelige ved ”Heartstorm”, skal der afslutningsvis citeres fra bogens sidste side hvor konceptets merchandise præsenteres sådan her:

”Livets hjul – fortællingens hjul er et centralt tema i denne bog. Derfor var det også naturligt at visualisere det. Det har Dream Company valgt at gøre på to måder:

(Billede af ur) Et smukt designet ur, hvor viserne minder dig om nuet, øjeblikket, og skiven minder dig om den struktur, alle øjeblikke former sig efter. Det viser ordens- og kaos-universet, det viser kaldet og gralen. Du bliver opmærksom på, at alt, hvad der sker i dit liv, sker i vekselvirkningen mellem universerne.

(Billede af sten) En almindelig, smuk, natursten, hvor den eviggyldige struktur er graveret ned, som noget, der aldrig kan slettes.

Anvend uret og stenen som inspiration og til at sætte tingene i perspektiv. Spørg dig selv: Hvor er jeg i mit liv, hvor er mine omgivelser, min virksomhed henne i livets hjul?

Anvend dem som gave, til forretningsforbindelser, familie – eller til dig selv. De leveres i gaveæske, og der følger en brugsanvisning med. Det er en ting, du får et personligt forhold til, fordi spørgsmålene får dig til at tænke, og svaret får dig til at mærke.

På Dream Companys hjemmeside (www.dreamcompany.dk) er produkterne omtalt under punktet ”Hvad kan vi tilbyde dig?”, og her findes alle informationer om forhandler, pris, og muligheder for at købe udgaver med firmanavn og logo.”


Få et billigt grin, blot du undlader at købe et ur til 550 kroner eller en sten til 850 kroner.

Velbekomme!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også