Læs Kresten Bjergs indlæg om Harry her
Harry genererer værdi
Til gengæld er det helt virkeligt, at Harry-reklamerne har skabt god værdi på flere planer for DSB og danskerne. Og ja, DSB måler naturligvis effekten af vores markedsføringsindsats. Som hovedregel kan man sige, at DSB bruger ca. 50 millioner kroner på reklamerne med Harry og Bahnsen om året. Det beløb genererer en omsætning på ca. 250 millioner kroner. Penge, som bruges til at videreudvikle DSB’s forretning og til stadighed at kunne tilbyde danskerne nye og bedre services og produkter.
Og danskerne er vitterligt vilde med Harry, Solvej, Bahnsen og Co. DSB’s egne såkaldte ”trackingtal” viser, at cirka 90 procent af danskerne er meget glade for konceptet. Effekten af Harry-kampagnen er veldokumenteret. Resultaterne er entydigt positive i undersøgelse efter undersøgelse af danskernes kendskab til, vurdering af og forståelse af budskaberne – og i analyserne af effekten på salget.
DSB har brugt Harry og Bahnsen i otte år med solide resultater. Konceptet har givet en mere effektiv markedsføring og har vist sig langtidsholdbart. Den lange levetid har bl.a. gjort det nemmere for vores kunder og målgrupper at modtage budskaber om for eksempel – virkelige – nyheder i produkter eller forskellige former for ny service. Kunderne er med det samme tunet ind, når de kendte skikkelser optræder. Og det parallelunivers, som ofte optræder i Harry-reklamerne, har blandt andet sørget for et bredt kendskab til DSB’s Kort & Godt-butikker og billigbilletterne Orange.
Harry beroliger børn
Samtidig har danskerne taget Harry som dukke og fænomen til sig på måder, som ellers sjældent bliver en reklamefigur begunstiget. F.eks. har sygehusafdelinger, der behandler og plejer syge børn, integreret Harry-dukker i deres virke. Bl.a. har anæstesiafdelingen på Køge Sygehus, der årligt opererer ca. 500 børn, med stor succes brugt Harry-dukker som medhjælper til at demonstrere over for børnene, hvad der skal ske før og under en operation. Harry er ganske enkelt med på kontoret til samtalen før bedøvelsen, hvor han sidder med alle nåle og slanger på. På den måde kan børnene – og de voksne – bedre se, hvad der sker, når de selv skal ligge på operationsbordet.
Ikke kun Harry
Men selvom Harry har vist sit store værd for DSB, opererer vi skam også med andre reklameplatforme. Bl.a. har landets tv-skærme vist en reklamefilm, der fulgte en lokomotivfører på jobbet med alt, hvad det indebærer – for at appellere til kundernes forståelse, når eksempelvis sporarbejder og uregelmæssig drift sætter deres præg på trafikken. En anden succesrig reklamekampagne – som stadig er virksom – har haft rekruttering af lokomotivførere som omdrejningspunkt. Det er begge kampagner, som er helt fri for Harrys tilstedeværelse.
ROI (return of investment) af DSB’s samlede medieinvestering er for tiden på 7,5. Det betyder, at for hver krone, DSB bruger på markedsføring, bliver der solgt billetter for syv en halv krone. Så DSB’s markedsføringsindsats giver god mening. Og desværre for dig, som øjensynligt har et anstrengt forhold til Harry, er DSB holdt op med at forudsige, hvornår vi stopper med Harry. Men da vi altid opererer med rullende to år i planlægningen af vores markedsføring, så bliver det i hvert tilfælde ikke før sommeren 2010. Og når DSB tidligere har luftet tanker om at erstatte Harry med et nyt reklame-koncept, er vi nærmest blevet mødt med et folkekrav om at beholde figuren. Så da op imod 90 procent af danskerne har et nær-kærlighedsforhold til Harry og Co., ville det være forretningsmæssigt uklogt at udskifte konceptet.
Til venlig orientering kan vi samtidig oplyse, at det første kvartal af 2008 viste den bedste rettidighed for DSB’s tog i otte år. Togene kører som lovet – rettidigheden ligger således på 94,5 procent for januar, februar og marts, takket være en kæmpe indsats fra DSB’s ca. 9400 medarbejdere, velkørende tog og en godt tilrettelagt køreplan. Og DSB’s mange engagerede medarbejdere vil også i fremtiden gøre alt for, at såvel Harry-hadere som Harry-elskere vil kunne benytte toget som et godt, behageligt og miljørigtigt alternativ til andre transportformer.