Guide til Twitter Analytics
Tal på Twitter

Skrevet af
Twitter har netop åbnet for deres analyseværktøj, som hidtil kun har været tilgængeligt for annoncører på platformen. Det er første gang, det bliver muligt at få officielle tal for, hvor mange der rent faktisk ser dit indhold på Twitter – eller hvor få. Hvis din virksomhed er på Twitter, så skylder du dig selv at gå ind og kigge tallene efter i sømmene.

Hvad kan du se i Twitter Analytics?

Twitter Analytics indeholder data om de mest almindelige faktorer, som kan være interessante at vide noget om, såsom rækkevidde og engagement.  Helt overordnet er det muligt at se:

  • Impressions (hvor mange gange er et tweet blevet vist for brugerne)
  • Engagements (hvor mange har engagereret sig i dit tweet, herunder klik på dit navn eller på fotos)
  • Engagement rate (en procentvis opgørelse af, hvor mange der har interageret med dit tweet set ud fra antallet af impressions)

 

 
Hvis man zoomer ind på det enkelte tweet, er det desuden muligt at se:
  • Antal klik på link
  • Antal gange et tweet er blevet 'expanded' (hentyder til muligheden for at se hele tweetet, hvis der skulle være billeder eller andet med, ligesom at 'folde' en Facebook-opdatering ud)
  • Retweets
  • Favourites
  • Replies
 

 

På follower-niveau kan du se:

  • Hvilke interesser dine followers har (eksempelvis 'tech news' eller 'technology')
  • Hvilket land de kommer fra
  • Hvilket køn de er
  • Og endelig en oversigt over andre, som dine followers også følger på Twitter

 

 

 
I store træk minder det altså meget om eksempelvis Facebook Insights, Facebooks analytics-system. Ifølge Twitter er tallene så tæt på realtid, som man kan komme. Den påstand testede jeg for nylig, og den lader i min meget begrænsede test til at være sand.
 
Det, jeg savner, er en mulighed for at se en udspecificering af, hvor mine impressions kommer fra. Kommer de gennem mine egne followers eller via et retweet? Det er muligt, at informationen kan findes et sted, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde den.
 

Hvad kan din virksomhed bruge de nye data til?

1Uden data er det meget svært at måle, om en virksomheds tilstedeværelse på sociale medier giver mening. Så kort kan det siges. At Twitter nu har lukket op for deres Analytics gør det væsentligt lettere at måle på en Twitter-tilstedeværelse. Tidligere har man måttet ty til tredjepartsværktøjer, der som oftest er underlagt begrænsninger af den ene eller anden art.

 

Såfremt man indtil nu har arbejdet aktivt med sin Twitter-tilstedeværelse, så har man sandsynligvis brugt værktøjer som Buffer eller Hootsuite til at måle på antal impressions, antal link-klik og så videre. De nye muligheder gør i første omgang den proces lettere, da man helt kan springe tredjeparten over.

 

Tallene er desuden noget mere præcise. Hvis man eksempelvis før har brugt Buffer, har det kun været muligt at se 'potential impressions', altså potentiel rækkevidde, udregnet ud fra antallet af followers. I Twitters egen statistik ser man et mere reelt tal, nemlig antallet af gange, beskeden er hentet frem på en brugers skærm. Det siger naturligvis stadig intet om brugerens opmærksomhed i eksponeringsøjeblikket og er derfor stadig en slags potentiel rækkevidde.

 

En opdatering set gennem Buffer.

 

Den samme opdatering set gennem Twitter Analytics.

 

Såfremt man ikke tidligere har målt sin tilstedeværelse, er dette en glimrende mulighed for at komme i gang. Der er naturligvis nogle ting, man skal være opmærksom på, blandt andet krøllen med, at impressions egentlig stadig kun dækker over potentielle modtagere.
 
Generelt vil Twitter-dataene nok være lidt nedslående for mange. Ligesom vi på Facebook langt fra kan regne med, at alle vores fans ser en sides opdateringer, så er det på Twitter en sjældenhed, at man kommer bare i nærheden af sit follower-antal. Jeg har cirka 1000 followers på min personlige konto og får i gennemsnit cirka mellem 200 og 300 impressions per tweet. Jeg har ikke vedligeholdt min tilstedeværelse ret godt på det seneste, så gennemsnittet vil givetvis være højere, hvis det var tilfældet. Plus, you know, jeg er ikke @MedinaMusic.
 
Du når aldrig alle dine followers

På Facebook ved vi, at der er en sorteringsalgoritme, som styrer visningerne. På Twitter er det nok også tilfældet, men det har indtil nu ikke været noget, som der i brede forsamlinger er blevet talt om. Med de nye muligheder er der kommet syn for sagen: Man når ikke alle sine followers hver gang. Om det er på grund af døde Twitter-konti, brugsvaner eller noget helt tredje, vil jeg lade være usagt  men det er tydeligt at se, at der er mange, som ikke bliver udsat for mine guldkorn, selvom de på et tidspunkt har klikket 'Follow' på min profil.

 

For de fleste er det nok old news, men det er værd at tænke over alligevel. På Facebook gør social media-communitiet et stort nummer ud af at tale om, hvordan man bedst kan dukke op i organiske impressions, men den samtale finder sjældent sted om de andre sociale medier.

 

Det hænger givetvis delvist sammen med, at Facebook i Danmark er den største spiller på markedet, og det er kun naturligt, at det er her, fokus i mange tilfælde ligger. Desuden er vi helt sikre på, at Facebook sorterer i visninger. Vi har endnu ikke set sortering spille så stor en rolle på de andre platforme  men måske vi snart kommer til det, som brugerantallet stiger?

 

Hvad med Analytics på de andre platforme?

Der er efterhånden meget spændende indhold på mange andre sociale medier end lige Facebook og Twitter, eksempelvis Instagram og Snapchat. Spørgsmålet er så, hvordan det forholder sig med adgangen til analytics og sortering her? Hvor mange ser eksempelvis indholdet på Instagram, hvor der ikke er adgang til officielle data, og hvor engagerede er de? Her er follower-tallet allerede meget lavere end på for eksempel Facebook, så meget ved vi, men bliver selve indholdet så kun vist for en brøkdel af follower-tallet? Det kan naturligvis være nok med den brøkdel, hvis den udgør en meget engageret gruppe, men vi har dybest set ikke de helt rigtige tal  kun, hvad vi kan finde gennem tredjepartstjenester.
 
At flere og flere sociale medie-platforme åbner op for tallene er måske en konsekvens af, at vi i takt med den stigende grad af professionalisering på kanalerne også ønsker flere muligheder for sporing og effektmåling, især når platformene begynder at sortere i opdateringerne. Det bliver interessant at følge med i, om tendensen mod én eller anden form for åbenhed fortsætter  eller om den næsten komplet lukkede Snapchat-model vil finde indpas.
 
Twitter-tallene er en kærkommen lejlighed til at lave et lille eftersyn på sin tilstedeværelse. I sidste ende handler det om at prioritere sin tid  og det kan Analytics gøre lidt lettere.
 
Note: Twitter Analytics er ved at rulle ud til alle brugere nu. Hvis du ikke kan få adgang via analytics.twitter.com endnu, så er tålmodighed en dyd. Hvis du har problemer med sitet, så deaktiver eventuelle adblockers, du måtte have installeret.
 

Giv din stemme

9 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

61 JOB

Head of Communication

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Web- og intranetredaktør

Frist: 17. november

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 27. november kl. 12.00

Visuel kommunikatør

Frist: 19. november kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.