Guide til julekommunikation

Skrevet af

Henrik Dahl
forfatter

229 artikler

28 indlæg

Julekortkommunikation er svær, men desværre langtfra det eneste genkommende problem, der trænger sig på op til højtiden. Tænk blot på umulige arbejdsaftaler i juledagene. Eller dyngerne af meningsløs journalistik om hvid jul eller mangel på samme, som man skal grave sig igennem.

Julen står for døren. Festudvalget har for længst udsendt besked om afholdelsen af årets julefest, og om et par dage er det J-dag. Allerede for et par uger siden sagde du til dig selv, at i år bliver der ikke noget med at rende desperat rundt i den indre by 23. december og købe julegaver. Men tag det roligt: det gør der. Lev med det. Vær i det. Det kan ikke være anderledes.

 

Fra denne uge og frem til selve den store aften får du travlt. Der er, som sagt, festerne. Sidste år sagde du til dig selv, at dem skulle der skæres ned på. Ikke noget med at rode rundt i døgndrift på byens værtshuse torsdag til lørdag de sidste fire uger inden jul og have tømmer­mænd resten af tiden. Selvfølgelig får du skåret noget af det mest overflødige fra sidste år væk. Men der vil dukke andet op, og du ender på samme niveau som sidste år.

 

Så er der kunderne, der vil have jobbet gjort færdig inden jul. Sidste år sagde du, ligesom forrige år og året før og for fire år siden, at nu kunne det være nok. ”Hør her, mister klient!” har du planlagt at sige. ”Skal vi ikke lave en aftale – jeg får rapporten klar til 23. december på én betingelse: at du højt og helligt lover, du vil læse den i juledagene, indkalde til møde mellem jul og nytår og tage beslutning om dens anbefalinger senest 30. december. Deal?”

 

Men hør nu her: det tør du ikke. Du er en kommercielt anlagt kylling, der hellere vil tjene penge end sige seje replikker. Eller også er din chef. Du får sindssygt travlt med at skrive rapporter inden jul, selvom de ikke vil blive læst før i januar. Fat det og kom i gang. Jo før, jo bedre.

 

Færre julekort bliver til flere

Julekortene har du også tænkt dig at skære ned på. Slut med spilde dagevis på at opdatere julekortlisten, finde på et sjovt julekort, der ikke er for sjovt og skrive ”Tak for i år. Vi må ses oftere i 2011” på femtusind stykker karton. Folk er ligeglade med noget, der er så upersonligt, og smider det ud med det samme. Men også i år vil der komme lange og forholdsvis personlige kort fra folk, du virkelig godt kan lide. Du vil skamme dig ud i de yderste led af dine fingre og tæer, skynde dig at skrive noget reciprokt og bruge lige så lang tid på hele foretagendet, som du plejer.

 

Endelig er der så gaverne. Det har du tænkt dig at bruge mere tid på i år end sidste år, hvor det gik lidt stærkt til sidst. Lad mig som far til efterhånden voksne børn fortælle dig: dine unger bliver lige så glade for noget ragelse fra Fætter BR eller Toys R Us, som for noget, du selv har hæklet eller fundet i en specialforretning på Hallandsåsen. Børn vil ikke have noget specielt. Det kommer først senere. De vil have det, alle andre har, og det kan du lige så godt udnytte; så længe, det varer.

 

Julens forudsigelige artikler

Men for trods alt at give dig lidt mere tid, får du her en oversigt over artikler om julen, du bestemt ikke skal læse. Den tid, du sparer, kan du overveje at bruge til at tænke over, hvor kostbar tiden efterhånden er blevet, og hvordan du vil få hver dag til at tælle i 2011.

 

”Julen er aldrig begyndt tidligere end i år”. Julen er altid aldrig begyndt tidligere, og der bliver skrevet artikler og læserbreve om det hvert år. Send mig en mail, hvis du modtager helt sikre efterretninger om, at den er flyttet til sidste fredag inden den 24. af hensyn til produktiviteten, eller hvis du render ind i en julekalender med tredive låger. Og vælg ellers at springe op og falde ned over den slags artikler.

 

”Vi går amok i gaver”. Læs ikke artikler, der tager udgangspunkt i et stort, hjertevarmede vi. Det repræsenterer en form for tænkning, der nok kan gå an i Alt for Damerne, men ikke er fornuftige mennesker værdig. Danmark er om ikke et klassesamfund i gammeldags forstand, så et opdelt og stratificeret samfund ligesom alle andre. Nogle – og det er af en eller anden grund altid den slags mennesker, der kan lide musicals – går amok i gaver. Det er måske, fordi de i det hele taget mener, mere er bedre. Hvem ved. Andre med mere omtanke eller dannelse tager det koldt og roligt og holder sig på budgettet fra sidste år plus inflationen.

 

Hvid jul lige så hyppig som ledige p-pladser i NYC

”Frelsens Hær: flere og flere fattige må henvende sig hos os”. Tænk dig om: det er deres årlige chance for at komme i medierne. Og man skal heller ikke være blind for, at modtagelse af almisse er en dansk nationalsport. Hvis der virkelig var hold i historien, ville alle danskere efterhånden gå til Frelsens Hær - så længe har den været bragt.

 

”Sådan holder de kendte jul”: i bund og grund er det ikke noget, der kommer dig ved.

 

”Sådan holder tilfældige mennesker jul”: i bund og grund er det heller ikke noget, der kommer dig ved.

 

”Der bliver mangel på juletræer i år”. Hvert år lykkes det grantræsavlerne at plante historien i medierne. Så køber folk tidligere, og de slipper for at brænde inde med store lagre af usolgte træer. For dem, der ikke forstår spillet i medierne, kommer der en tilsvarende historie om mangel på nytårstorsk omkring den 28. december.

 

”Udsigt til hvid jul i år/Håbet om hvid jul svinder”. Hvid jul er noget, man ser i fjernsynet, ligesom cowboys og indianere, rumvæsener og ledige parkeringspladser i New York. Derfor skal du ikke bryde dit hoved med, om du en dag selv kommer til at opleve det. Prøv at interessere dig for det, der eksisterer og som er tæt på dig. Det vil gøre både dig selv og dine nærmeste meget lykkeligere.

Relaterede artikler

E-julekortet: en ustrategisk ujulet unode - Glædelig 6. december! Og apropos glædelig jul; er din indbakke også fyldt med elektroniske julekort? Virker de på de? Ne...

Giv din stemme

3 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Pressekonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.