Hvad er din visuelle indholdsstrategi?

Er din virksomhed en samling tørre tekster? Så går I glip af mulighederne for profilering og markedsføring i de sociale mediers billedboom. Billed-opdateringer giver langt flere likes, kommentarer og delinger end rene tekst-opdateringer. Sig det derfor med billeder. Men for at kunne gøre det, må du kende det særlige billedsprog, der bruges på de sociale medier. Få 12 tricks og tips om ’the visual turn’ her.
De digitale medier er på få år gået fra lange tekster til mange billeder: Først skrev man fyldige blogindlæg. Så skrumpede teksten til 140 tegn på Twitter. Og nu består mange opdateringer på Facebook især af billeder, ligesom vi ser stærk vækst i egentlige fotodelingssites som Pinterest og Instagram.
 
Vidste du for resten, at
  • 90 procent af information sendt til hjernen er visuel
  • 40 procent af alle mennesker reagerer stærkere på visuel information end ren tekst
  • 46 procent af alle mennesker mener, at websitets design/layout er det vigtigste parameter, når en virksomheds troværdighed i medierne skal bedømmes  
  • Infografik får trafikken til gennemsnitligt at stige med 12 procent
  • På Facebook er fotografier bedre til at generere likes, kommentarer og deling end  tekst, video og links
  • 700 YouTube-videoer deles på Twitter hvert minut
  • Mobil video-afspilning er steget med 35 procent fra 2010 til 2011
  • Sandsynligheden for et køb er 85 procent større blandt mennesker, der har set en video med produktet.
(statistisk kilde her)
 
Uploadede billeder har det seneste år fået et boost af likes og kommentarer, efter at Facebook skiftede til timeline-layout. Graferne viser graden af bruger-engagement i forhold til udvalgte store firmaers forskellige opdaterings-genrer på Facebook. Kilde
 
Virksomhederne skal i deres strategi over for dette billedboom gøre sig nogle af de samme overvejelser som over for de sociale medier generelt. Nemlig at de sociale medier befinder sig i et særligt rum mellem det offentlige og private. Billederne i de sociale medier vil derfor typisk adskille sig fra både det formelle og det intime. Og i de sociale medier står det professionelle og det amatørmæssige side om side og skifter til stadighed plads i en fremadskridende fortælling, der kun kan påvirkes, ikke detailstyres.
 
Her kommer 12 råd til, hvordan din virksomheden får glæde af the visual turn.
 
Vis dit produkt i brug eller bring brugernes billeder fra deres hverdag med produktet
Det er lykkedes Moleskin på egen platform at opbygge et mægtigt community, hvis brugere deler billeder af deres brug af produktet, notesbøger
 
Vis produktetHar produktet i sin selv en høj æstetisk værdi på grund af design, kan selv packshots blive virale. Men ofte er det oplagt at vise produktet i brug eller opmuntre brugerne til at dele billeder af deres brug af produktet.
 
Signér dine billeder for identifikationens skyld
Maersk Line har på kort tid fået over en halv million fans på Facebook. Det skyldes ikke mindst en interessant billedside. Læs nærmere her
 
Signatur – Professionelle, corporate billeder vil – i bedste fald – spredes viralt på de sociale medier. Da virksomheden ikke kan styre hvor og ikke kan sikre sig korrekt henvisning til virksomheden, er det smart visuelt at "signere" billederne, så de peger tilbage på virksomheden uanset kontekst. Signaturen kan være mere elller mindre direkte, mere eller mindre kryptisk. Ovenstående billede er dobbelt signeret. Dels er firmanavnet med på skibets agterspejl. Dels er billedet – mere kryptisk – efter optagelse bearbejdet til en såkaldt miniature-effekt, der får motivet til at ligne legetøj. Maersk Line har hældt en række af deres corporate fotos i miniature-maskinen og opnået en vis genkendelighed. Der findes talrige andre former for visuelle signaturer, fx hyppig brug af bestemte farvekombinationer eller brug af faste genstande (jf. ideen bag Kforums k-kunst).
 
Vælg ikke vildt populære billedbureau-billeder, for så mister du identitet
Solnedgang med palmer er blandt verdens mest udbredte billedklicheer. Bruges af alt for mange: fitness-centre, bedemænd, dårlige restauranter, you name it
 
Billedbureau-billeder – kan være nødvendige, fx hvis du ikke har et fysisk produkt at fremvise. Men pas på klicheerne, lige fra solnedgange og kattekillinger til unge kvinder med tandpasta-smil. Sådanne billeder er identitetsløse og har ikke viralitet.
 
Vær beredt på ubehagelige billeder
Tivolis Facebookside: Tivolis egne, smukke billeder af Columbine i minkpels (ikke vist ovenfor) følges her af brugerreaktioner med grimme billeder af syge og skambidte dyr. Den slags billeder er svære at svare på, når man har lagt så lækkert ud
 
Ubehag du kan ikke styre reaktionerne på dine billeder, og det kan udløse en krise at slette uønskede reaktioner. To måder at gribe problemet an på:
 
1. Forebyg ved ikke at lægge alt for selvglade billeder ud eller ved på forhånd selv at bringe noget-nær-protestbilleder med forklaring. Det er en strategi, som fx minkbranchen eller tidligere omtalte Maersk selv har fulgt.
 
2. Når skaden er sket, skal der uploades mange nye billeder for at presse de ubehagelige bagud i timelinen.
 
Overrask ved at overskride offentlighedens grænser eller vende klicheer på hovedet
Barack Obama-kampagnens sejrsbillede på Twitter efter valget i 2012 er verdenshistoriens hidtil mest delte. Læs nedenfor hvorfor
 
Overrask – Uventede motiver, ikke at forveksle med upassende, er ofte virale. Et godt eksempel er det uhyre populære Obama-foto "Four more years". Her er ikke forventelig sejrsgestik med løftede arme, ej heller et indendørs motiv i en festsal. Men en "privat" situation og en mand med lukkede øjne. Usædvanligt. Billedets virale scoop er imidlertid den kvalitet, at hustruens ansigt ikke er synligt. Hun er en tom skabelon, som billedets brugere ubevidst kan hoppe ind i. Michelle Obama bliver på den måde inkarnation af alle præsidentens taknemmelige vælgere. Ved at dele billedet rører man nærmest ved manden.
 
Fotografér gerne med iPhone
App'en Camera Bag – en af utallige muligheder for bearbejdning af billeder på IPhone
 
iPhone eller en anden smartphone har, selv om der ikke er tale om professionelt udstyr, nogle fordele. Professionelle fotografiapparater betjent af professionelle fotografer giver fortsat de mest æstetisk perfekte billeder, og de vil fortsat blive brugt af virksomhederne også på de sociale medier. Men iPhone-billederne er hurtigere at tage, hurtigere at dele og en mulighed for langt flere mennesker. De vinder med andre ord på aktualitet, afslappethed og udbredelse. Her kun en enkelt advarsel: pas på med alt for "kreativ" efterbearbejdning. Man risikerer hurtigt at ende i samme sjov-hat-genre, som mange desværre gjorde typografisk, da enhver i sin tid fik mulighed for frit at vælge font på nyhedsbreve mv.
 
Gå tæt på motivet
Facebooks timeline giver virksomhederne mulighed for at flot, bærende coverfoto. Her har Toyota frækt sat fuld fokus på hunden fremfor bilen. Resultatet er et forbløffende billede af det abstrakte begreb ’køreglæde’. Bemærk i øvrigt den vigtige kontrast mellem billedets store slørede felt og den knivskarpe hund. Kforum har skrevet en artikel om timeline for virksomheder her
 
Tæt på – Gå tæt på motivet. Det er ofte en test af, om billedets idé holder. Og det er nødvendigt, fordi brugerne af billedet på de sociale medier som regel i første runde møder billedet som en thumpnail, hvor man bør kunne ane motivet. Tæt på forudsætter i øvrigt, at motivet er godt belyst. Husk at fotografere mens du står med ryggen til solen eller vinduet. Og tænd al elektrisk lys indendørs, også om dagen.
 
Brug store billeder
Frøken Pixeløse bliver aldrig rigtigt populær
 
Stort – Billeder, der er for små og pixelerer, vil ikke blive delt. Upload om muligt altid på de sociale medier i denne størrelse: 800 pixels bredde.
 
Brug gerne mange billeder, men husk at holde dem i et stramt layout
En af de lækre ting ved Pinterest er det strenge layout, der præsenterer især højformat-billeder godt
 
Layout – Det er godt at oploade mange billeder. I billedfriser understøtter billederne hinanden, og de kan bruges til at fortælle små historier. Men det er vigtigt, at billederne fremstår ensartet. Stærkt skiftende størrelser og stadig vekslen mellem højformat og bredformat er trættende og uchecket.
 
Vis de ansatte, men kun i det rette tøj
Neeej, hverken chefens ærmeløse t-shirt eller hans kedeligt-korrekte jakkesæt gør sig på de sociale medier
 
Ansatte – visuel branding gennem medarbejdere er fx Facebook velegnet til. Men husk, at stilen på de sociale medier er checket uden at være formel og afslappet uden at være intim.
 
Brug om muligt Facebook
Instagram har indført profilsider og ligner nu lidt ejeren, Facebook. Men Instagram må dog stadig kaldes en slags subkultur
 
Facebook – Billedboomet er størst på Facebook, selv om der findes særlige billeddelingstjenester. For Facebook er bare størst. Brug derfor Facebook, medmindre du bevidst går uden om mainstream. Eller har særlige billedtekniske krav. Fx gør komplicerede infografikker sig ofte fantastisk godt på Pinterest, hvor man kan klikke sig frem til skærmstore billedstørrelser.
 
Skyd en kort video med en produktdemonstration
 
Ikke mindst tekniske produktdemonstrationer gør sig ofte godt på video. Men gør det så kort som muligt. Her er 10 sekunder om en foldbar tragt fra Normann Copenhagen. Husk for resten at skrue op for lyden, når du ser denne video ;-)
 
Demonstration – lange enetaler fra CEO'en er no go. Vis, hvad dit produkt kan. Eller få kunderne til at gøre det. Tidligere omtalte Moleskin har succes med kundernes deling af såvel stillbilleder som videoer af deres brug af notesbøgerne.
 
---
 
Læs mere
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også