Gucci Government - en kritik af nationen som brand

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1014 artikler

57 indlæg

Hovedformålet med at brande en by,region eller land er at gøre den attraktiv overfor turister,videnarbejdere og udenlandske virksomheder. Det er en helt ny funktion at varetage for nationalstaten. At et lands branding-bestræbelser kan have en afsmittende effekt på eksporten er kun sekundært. En kommentar til Kasper Foghs artikel "Nationen som brand" skrevet af Pilip Lau fra E-types.

Flere og flere lande, regioner og byer overvejer at bruge branding-teknikker i styringen af
sit image. Det dokumenterer Kasper Fogh i sin artikel ’Nationen som brand ’ ved at
gennemgå branding-overvejelserne i eksempelvis Storbritannien,Japan,New York og
Spanien. Branding-teknikkerne minder om dem man bruger i mærkevare-baserede
virksomheder som Prada og Gucci. Man kunne passende kalde denne særlige branding-
disciplin for ’Gucci Government ’. I følge Kasper Fogh skyldes det stigende fokus på
branding rundt omkring i verdens rådhuse og parlamenter,at man ønsker at udnytte de
værdier og associationer der ligger i et land i forhold til eksport-erhvervene. Finland kan
brandes som en højteknologisk nation for at højne eksporten af finske højteknologiske
produkter, Frankrig som vin-nation for at højne eksporten af vin,og så videre.


Læs Filip Laus kommentar til Kasper Foghs artikel


Læs Kasper Foghs artiklen nationen som brand

Relaterede artikler

No Logo - det sponsorede liv - Naomi Klein har sat fire år af sit unge liv ind på at dokumentere mærkevarernes ekspansion og dominans gennem de seneste...
Når DNA bliver design - Da man knækkede DNA-koden, blev den sidste del af den naturlige verden endelig koloniseret af designverdenen. At vi kan ...
Branding bedrager - Vi er på vej til at ødelægge "branding" som meningsfuldt udtryk. For branding er mere end reklamekampagner. Et brand er ...
Brandet ”Jeg” - Mærkevaren ”jeg” er også på vej herhjemme, som det er tilfældet i USA, hvor folk som Oprah Winfrey, Martha Stewart og Mi...
Branding forbrugersamfundets sygdom - Branding er et symptom på forbrugersamfundets sygdom, skriver Politikens anmelder Christian Bundegaard, der kommenterer ...
Branding i kejserens nye klæ´r! - Vi er nu nået til en endnu en skillevej i det at kommunikere. Årsagen er, at nutidens virksomheder i et uhørt omfang bli...
Storytelling i ledelse, markedsføring og reklame - Indtil for fire år siden var jeg - som så mange andre overbevist om, at nøglen til forståelse af markedspladsens drivkræ...
Company Branding and Company Storytelling - Corporate branding is the keyword in today’s marketing- and communication world. As many other concepts branding also ...
Contextual Branding er fremtiden - Fremtidens mærkevarer skal være aktive og i dialog med kunderne hele tiden. Det mener Martin Lindstrøm, der er ekspert i...
Nationen som brand - Hvorfor er et lands image af afgørende betydning? Kan man ændre hvad andre tænker om et land eller en by? Er det lykkede...
Ironic Branding- Ironi til salg - One often heard remark against postmodern advertising is that it is too complicated or confusing and therefore has to b...
Det nationale som semiotik og politik - Det nye opslagsværket i nationale symboler understreger nationalismen som en af de helt centrale fortællinger, når kommu...
Share of Silence - Foghs brandingstrategi - Her-kommer-dansk-politiks-Lance Armstrog-ned-fra-bjergene-og-sætter-tingene-på-plads-hjemkomst. En hjemkomst, der bevist...
Adgangskort til corporate branding - Corporate branding er en strategisk ledelsesopgave. Adgangskortet er en systematisk proces, der kræver organisatorisk in...
Branding er død - Der bliver brugt gigantiske summer på branding. Ethvert firma med respekt for sig selv har i dag et brand. Men er brandi...
More Danish Dynamite - Danmarks internationale designsucces er blevet en spændetrøje: Danmark er for perfekt - Det konkluderer en af verdens fø...
Bybranding i oplevelsessamfundet - City branding og oplevelsesøkonomi. To begreber der står højt på de fleste byers prioteringsliste i disse tider. Det er ...
Danmark som mærkevare - Mærkevaren er blevet allestedsnærværende i det offentlige rum. Stadig flere områder bliver inddraget af mærkevaren i fo...
Danmark: Det ukendte modelsamfund - ”When it looks like wood, it is wood”, fortalte en begejstret amerikaner som eksempel på den kvalitet og ordentlighed, h...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...
Corporate Branding Basics - Corporate branding er et af tidens mest fashionable management trends. Men det er mere end et nyt modefænomen. Med corpo...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

48 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.