Hovedformålet med at brande en by,region eller land er at gøre den attraktiv
overfor turister,videnarbejdere og udenlandske virksomheder. Det er en helt
ny funktion at varetage for nationalstaten. At et lands branding-bestræbelser
kan have en afsmittende effekt på eksporten er kun sekundært. En kommentar til
Kasper Foghs artikel "Nationen som brand" skrevet af Pilip Lau fra E-types.
Flere og flere lande, regioner og byer overvejer at bruge branding-teknikker i styringen af
sit image. Det dokumenterer Kasper Fogh i sin artikel ’Nationen som brand ’ ved at
gennemgå branding-overvejelserne i eksempelvis Storbritannien,Japan,New York og
Spanien. Branding-teknikkerne minder om dem man bruger i mærkevare-baserede
virksomheder som Prada og Gucci. Man kunne passende kalde denne særlige branding-
disciplin for ’Gucci Government ’. I følge Kasper Fogh skyldes det stigende fokus på
branding rundt omkring i verdens rådhuse og parlamenter,at man ønsker at udnytte de
værdier og associationer der ligger i et land i forhold til eksport-erhvervene. Finland kan
brandes som en højteknologisk nation for at højne eksporten af finske højteknologiske
produkter, Frankrig som vin-nation for at højne eksporten af vin,og så videre.
Læs Filip Laus kommentar til Kasper Foghs artikel
Læs Kasper Foghs artiklen nationen som brand
Relaterede artikler
No Logo - det sponsorede liv
-
Naomi Klein har sat fire år af sit unge liv ind på at dokumentere mærkevarernes ekspansion og dominans gennem de seneste...
Når DNA bliver design
-
Da man knækkede DNA-koden, blev den sidste del af den naturlige verden endelig koloniseret af designverdenen. At vi kan ...
Branding bedrager
-
Vi er på vej til at ødelægge "branding" som meningsfuldt udtryk. For branding er mere end reklamekampagner. Et brand er ...
Brandet ”Jeg”
-
Mærkevaren ”jeg” er også på vej herhjemme, som det er tilfældet i USA, hvor folk som Oprah Winfrey, Martha Stewart og Mi...
Branding i kejserens nye klæ´r!
-
Vi er nu nået til en endnu en skillevej i det at kommunikere. Årsagen er, at nutidens virksomheder i et uhørt omfang bli...
Nationen som brand
-
Hvorfor er et lands image af afgørende betydning? Kan man ændre hvad andre tænker om et land eller en by? Er det lykkede...
Ironic Branding- Ironi til salg
-
One often heard remark against postmodern advertising is that it is too complicated or confusing
and therefore has to b...
Branding er død
-
Der bliver brugt gigantiske summer på branding. Ethvert firma med respekt for sig selv har i dag et brand. Men er brandi...
More Danish Dynamite
-
Danmarks internationale designsucces er blevet en spændetrøje: Danmark er for perfekt - Det konkluderer en af verdens fø...
Danmark som mærkevare
-
Mærkevaren er blevet allestedsnærværende i det offentlige rum. Stadig flere områder bliver inddraget af mærkevaren i fo...
Corporate Branding Basics
-
Corporate branding er et af tidens mest fashionable management trends. Men det er mere end et nyt modefænomen. Med corpo...